Tältkåta på vinterfjället?

Hej,

Vad är era erfarenheter av att använda tältkåta på vinterfjället? Törs man använda den i oskyddad terräng? Klarar den en vinterstorm om man har förankrat den korrekt?
Jag har en Helsport Varanger som jag hittills endast använt sommartid men som jag gärna skulle ta med på vinterns tur till Skäckerfjällen...

Tack!

Beror på snön!

Hejsan,

Jag har använt min Tentipi (motsvarande Zirkon 5 lätt idag) på en vintertur. Det hela slutade med att mittstången gick av näst sista dagen, vilket inte var den trevligaste utvecklingen, så sen dess har den bara fått följa med under barmarkssäsongen.

Den grundläggande anledningen till att detta skedde var att snön var som pärlsocker där vi tältade, så det visade sig vara oerhört svårt att spänna upp tältet ordentligt. Även med mina 5 dm långa snöpinnar var det lögn i hellvete att få fast dom ordentligt. Detta i sin tur ledde till att tältduken ville ge med sig på vindsidan och tältet blev lite som en spinnaker.

Så mitt svar är att, visst det funkar, men det finns klart bättre alternativ uppe på kalfjälllet på vintern. Däremot skulle jag tveklöst ta med mig Tentipin på en skogstur :)

/ Stefan

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vinden

är säkert det som begränsar.

Se nedan. Tagen nere i björkskogen vid Storulvån i inte alltför märkvärdig vindstyrka. Kåtans duk fladrrade betänkligt.

Thure

Bilagor

• IMG_6081b.jpg
    IMG_6081b.jpg
    87.7 KB · Visningar: 1,307
Tack för svar!!

Fick också nu ett svar från Helsport! Ungefär samma som de ni ger! Kåtan är i huvudsak designad för tresäsongsbruk, inte designad för hårt väder på kalfjället. Med det sagt så länkade de också till ett test där Varanger fick pris som bästa kåta för vinterbruk (i en norsk tidning..). Nej, vintertid vill jag nog ha lite skyddande skog inser jag av era och Helsports svar. Thures bild är ganska talande. Det får bli tunneltältet till Skäckerfjällen..:)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips