Tältkamin i titan

Vad har ni för erfarenheter och tips? Tittar nog mest på Winnerwell Fastfold Plus storlek medium pga skorstenen är i fasta sektioner iställetför sån som man får rulla ihop, förvaras smidigt, samt låg vikt. Enda "nackdelen" är att den saknar glas i luckan och sidorna.
1000005657.jpg
1000005656.jpg
 
Till min Winnerwell fastfold har jag en ihoprullningsbar titanskorsten. Varför tänker du att du inte vill ha det? Det är fantastiskt smidigt, lätt och enkelt. Enda nackdelarna som jag ser det är att det kan vara lite knepigt att rulla ihop och bränna in den första gången, samt att den troligtvis är lite ömtåligare än en skorsten gjord av kraftigare gods, men inget som jag har haft problem med trots rätt hårt bruk.

Här har du en tråd där du nog kan få en del matnyttig info: https://www.utsidan.se/forum/threads/laettviktskamin.87197/
 
Senast ändrad:
Jag tycker rull-skorsten är ok men en rör-skorsten är ju betydligt säkrare. Rull-skorstenen funkar men blir det något veck eller annat fel blir det ju väldigt obehagligt.

Är jättenöjd med winnerwell Fastfold. Har en winnerwell nomad view också. Visst är det trevligt med fönster men man kan ju öppna luckan om man vill kolla på elden.

Smidig att packa upp och packa ihop, funkar super att elda i. Det enda ”problemet” är att kaminen väger så lite. Men lätt löst med tältpinne eller sten eller linor från skorstenen.

(När någon snubblar på linorna från skorstenen önskar jag att jag hade nested pipe.)

Så vitt jag vet finns ingen kamin med liknande vikt som är mycket bättre. Denna har ju även rätt bra pris.
 
Tack, har läst tråden nu!

Ja rörskorstenen ser helt enkelt ut som en bättre konstruktion. De som har haft bägge verkar tycka det också, när man läser reviews.
Angående glas, så är mysfaktorn man får då ett stort plus. Har en winnerwell woodlander double view sen innan, och den är mycket uppskattad pga just det.
Men det är inget måste, fokus är på vikt nu framförallt. Nortent har tre glas i sin kamin, ser mycket trevlig ut. Men har inte rörskorsten. Å andra kan ju en olycka med glas hända lättare än med enbart titanplåt..
 
Jag tror det är personligt tycke som spelar roll faktiskt. Allting handlar självklart om hur man tar hand om grejerna. Nested pipe har sina nackdelar precis som rullskorsten har sina. Största problemet jag ser med Nested är att det kan vara bra att hålla koll på tjärbildning i skorstenen om man eldar sån ved. Tyvärr så har det funnits fall (youtube) där tjära rinner ut ur skarvarna och ner på kaminen. Så det bör man hålla koll/rengöra skorstenen om man kör Nested. Rullskorstenen har nackdelen av att den är inte lika formstabil och själklart känsligare för att knäckas vid hård vind om det är bucklor på den. Här kommer även tältet in och hur lång knäcklängden på skorstenen blir. Sticker skorstenen upp onödigt högt ovanför tältgenomföringen då ökar ytan som tar vind och den kan knäckas lättare. Är det för kort bit som sticker upp får du problem med eventuellt nedfallande gnistor på tältet.

Jag brukar tänka såhär. Oavsett vilken kamin man väljer så handlar mycket om handhavande.

Något jag tycker du bör ta i beaktning är storleken på kaminens vedförråd. För det har stor betydelse för dels hur mycket ved du måste processa. Men även brinntider. Vilken kan kännas som en bagatell. Men efter ett flertal nätter i Kamintält höst, vår och vinter. Då vill då jag ha stort vedförråd i kaminen för att slippa fylla på hela tiden.

Vanlig kaminved är ca 35cm. Så kortare längd på kamin än så, då riskerar du få kapa massa ved om du nu köper färdig ved.

Oavsett! Lycka till med valet. Jag tror du blir nöjd oavsett vilket märke/modell du väljer.
 
Tack för ditt utförliga svar! Ja, har också hört om den risken med nested.
Fastfold Plus har rätt skapliga mått, är väl knappt 40 cm lång. Måtten är rätt lika de på min woodlander medium, och den tycker jag funkar fint.

Har även kikat på Pomoly, deras T1-3. De har nästan dubbelt så tjockt gods, 1 mm titan och trevliga lösningar. Den väger dock 3.75 kg med 3 m rökrör. Fortfarande mindre ön mitt nuvarande kit på 14 kg 😄



1000005667.jpg
 
Tack för ditt utförliga svar! Ja, har också hört om den risken med nested.
Fastfold Plus har rätt skapliga mått, är väl knappt 40 cm lång. Måtten är rätt lika de på min woodlander medium, och den tycker jag funkar fint.

Har även kikat på Pomoly, deras T1-3. De har nästan dubbelt så tjockt gods, 1 mm titan och trevliga lösningar. Den väger dock 3.75 kg med 3 m rökrör. Fortfarande mindre ön mitt nuvarande kit på 14 kg 😄



Visa bilaga 42377

Ja, ca 40cm ved de är ändå bra längd. Då blir det ändå okej brinntid. Gissar du ligger på din kamin idag på cirka 45-60min effektiv brinntid beroende på ved och hur hårt du eldar. Vilket är helt ok.

Pomolyn ser fin ut helt klart, som jag sa tidigare. Oavsett vad du väljer, tror jag du blir nöjd. Nästan alla kaminer som finns idag på marknaden är fina. De är bara detaljer som skiljer. Samt lösningar på detaljer. Ex. Förstärkningar, roster, montage å så.

Ett tips är ju att fundera på vad du tycker är viktigt med kaminen, vad vill du ha ut av den? När du ha besvarat det för dig själv. Då vet du vilken kamin du ska köpa 😀

Godkväll
 
  • Gilla
Reactions: MAW
Vikten har väldigt hög prio, eftersom skälet till köpet är att kombinera med en lättviktskåta jag beställt precis. Att få en smidig bra portabel setup. Nuvarande kåtan och kaminen väger 28 kg ihop 😅
Sen är glas, och möjligen nested rör då, bonus.
Så mycket pekar mot fastfold plus nu allt som allt!
 
Tack för ditt utförliga svar! Ja, har också hört om den risken med nested.
Fastfold Plus har rätt skapliga mått, är väl knappt 40 cm lång. Måtten är rätt lika de på min woodlander medium, och den tycker jag funkar fint.

Har även kikat på Pomoly, deras T1-3. De har nästan dubbelt så tjockt gods, 1 mm titan och trevliga lösningar. Den väger dock 3.75 kg med 3 m rökrör. Fortfarande mindre ön mitt nuvarande kit på 14 kg 😄



Visa bilaga 42377
Jag har en Winnerweld Nomad sen innan, som är rätt lik den på bilden, i formen. Dörren är alltså rätt liten jämfört med storleken på kaminen.
Fastfold har mycket större lucka och det är mycket lättare att skicka in vedklampar i Fastfold. Jag var inte beredd på att det skulle vara så mycket lättare att elda i Fastfold faktiskt.

Jag uppskattar fönstret på Nomad (view) men Fastfold har också en mysig känsla, på det plåtiga viset. Saknar fönster mycket mindre än vad jag först trodde. Jag lämnar luckan öppen om jag vill se elden. Gillar den minimalistiska känslan med Fastfold.

Men man får vara beredd på att den tunna titanplåten slår sig och blir lite bucklig. Påverkar inte funktionen. Jag antar att ju mer glas-partier, desto mindre skev blir kaminen.

För övrigt så har Tim Tinker den bästa lösningen om man vill se elden, tycker jag. Han har för övrigt en mycket intressant och inspirerande blogg.

Tim-Tinker-Stove-5.jpg


Jag har tyvärr inte hittat något rör i kaminglas som har rätt dimensioner. Men snyggt är det. Plus att man skyddar nedre delen av skorstenen, vilket är extra intressant om man använder sån rull-skorsten som jag har, då man inte vill kassera hela när botten blivit sönderbränd.
 
  • Gilla
Reactions: MAW
Jag har en Winnerweld Nomad sen innan, som är rätt lik den på bilden, i formen. Dörren är alltså rätt liten jämfört med storleken på kaminen.
Fastfold har mycket större lucka och det är mycket lättare att skicka in vedklampar i Fastfold. Jag var inte beredd på att det skulle vara så mycket lättare att elda i Fastfold faktiskt.

Jag uppskattar fönstret på Nomad (view) men Fastfold har också en mysig känsla, på det plåtiga viset. Saknar fönster mycket mindre än vad jag först trodde. Jag lämnar luckan öppen om jag vill se elden. Gillar den minimalistiska känslan med Fastfold.

Men man får vara beredd på att den tunna titanplåten slår sig och blir lite bucklig. Påverkar inte funktionen. Jag antar att ju mer glas-partier, desto mindre skev blir kaminen.

För övrigt så har Tim Tinker den bästa lösningen om man vill se elden, tycker jag. Han har för övrigt en mycket intressant och inspirerande blogg.

Tim-Tinker-Stove-5.jpg


Jag har tyvärr inte hittat något rör i kaminglas som har rätt dimensioner. Men snyggt är det. Plus att man skyddar nedre delen av skorstenen, vilket är extra intressant om man använder sån rull-skorsten som jag har, då man inte vill kassera hela när botten blivit sönderbränd.

Tack för tipsen!!

Angående bucklor och vridningar så har Winnerwell gjort invändiga förstärkningar i kaminen på Fastfold Plus, så möjligt viss bättring där?
 
Köp en varm sovsäck istället. Det måste man väl ändå ha, ingen vill väl sitta eldvakt hela natten....
Nej visst är det så, en riktig säck är bra att ha, annars blir det nattkallt. Däremot när det är - 20 ute och jag sitter i tältet i +20 i februari, solen gick ner klockan 14. Då är det skönt att fördriva timmarna i värmen istället för att ligga i sovsäcken eller påpälsad till tänderna för att inte frysa. Visst endel gillar det senare. Men jag gillar sitta varmt och gott, spela spel, läsa en bok, tälja med kniven, fundera på livet. Allt detta i ljuset och värmen från en kamin.

Andra gillar utmaningen att sitta i full vinterskrud eller krypa ner i säcken. Men det är inte min cup of tea. Som det säkert är för många av oss som väljer kamintält. Som sagt, smaken är som baken, delad. Finns inga rätt eller fel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JFrisk Titan, funkar på induktion!? Utrustning allmänt 1
Themuppetshow spork i titan? Utrustning allmänt 5
Lissas Titan! Utrustning allmänt 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.