Tältfråga: Nån som testat North Bend Focus 2?

En kompis till mig har just blivit med tält, men hittar ingen info om det. Tältet heter Focus 2 och tillverkare North Bend, är ett kupol/absid-tält. Han köpte det på rea för 599 kr på outdoormässan i Göteborg, och tältet har kostat 1199 kr. Väger ca 4 kg.

Vi hittar inte mycket om vare sig märke eller produkt/modell när vi googlar. Han tänkte i första hand ha det till helgturer på tex vandringsled eller skog.

Så vad tror ni - är tältet något att ha? Nån som testat?

Tack för era svar! Ska föra det vidare till tältägaren! =)

Men gillas North bend av friluftare? Är det ett ok märke annars överlag? Själv har jag en fleeccetröja och ett regnställ från dem, man har ingen kolla på hur "prylarna" är.

Tack för bilderna också! Är Thalus att rekommendera eller är de likvärdiga - bara att de ena är större?

Jag undrar en allmän tältasak: får man plats med packningen i absiden? Låter ju schysst att det är golv där med. Hur gör man om man bara har en kupol? Ryggan utanför eller som nalle att krama? Måste man ta till "en person" (och alltså ha ett större tält) för att få plats med allt (matprylar, tyggsäckar, skor)?

Vet inte hur jag skall beskriva varumärket? Det är Team Sportias eget märke (jmfr McKinley för Intersport, Everst för Stadium, Stormberg för XXL etc). Med 599kr för Focus 2 kostar ju tältet inte mer än en skjorta;)

Absiden på Focus 2 är ganska hyfsad men samtidigt ingång så packningen får samsas med skor, kök etc. Tältets innermått med bredd på 155cm är däremot väl tilltaget för 2p, så är man 2 personer finns viss plats för packning i innertältet. Sitthöjden på 125cm är riktigt rymlig.
Thalus 3 är avsett för 3p och av klassisk tunnelmodell med GT absid. Däremot är sitthöjden ganska begränsad och inget för långa personer.
Skall man använda tälten på mer utsatta platser skall man nog förstärka den med ytterligare stormlinor och markpinnar.

Material på båda tälten verkar vara samma, men Focus ger ett stabilare intryck. Nu skall det sägas att tälten jag sett har varit ganska kasst uppsatta inomhus och följaktligen dåligt sträckta.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gillen Tältfråga (kupoltält). Bo och sova 25
Sentient6 Ännu en tältfråga Bo och sova 14
Baslägerliv Ännu en tältfråga... Bo och sova 1
Vandersex Tältfråga, Ferrino Lightent Bo och sova 2
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Askel Sil Hex Peak med double inner, nån som provat? Bo och sova 10
såg nån som använder Arctic Alpine Design WBT3 Stormmatta Bo och sova 7
skral Visent sovsäcka, nån som testat? Bo och sova 1
Stillfjord Nån som testat Vaude Odyssee? Bo och sova 2
estetdrägg Tyngsta tältet som nån vågat kalla lätt? Bo och sova 5
såg nån som har haft snugpak stratosphere Bo och sova 0
Email Nån som vet ett lämpligt tyg till sovsäcksöverdrag? Bo och sova 3
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
Adelanteeee Testat kudden Nemo Fillo eller sea to summit Aeros? Bo och sova 9
avslutat_medlemskap_250127 Någon som testat? Bo och sova 1
Dr manne Sil Hexpeak testat. Bo och sova 3
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
pontusfrid Lynx SDL sovsäck -23 någon som har testat den? Bo och sova 1
lenpau Hilleberg Allak - någon som testat det?? Bo och sova 4
Strmbrg Salewa Micra, nu testat utanför sovrummet! Bo och sova 2
Strmbrg Nu har jag testat Salewa Micra-tältet! Bo och sova 0
dgojkovic Någon som testat Haglöfs Outback #10? Bo och sova 0

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg