Tälta vid öppen raststuga?

Ni som är mer vana vid svenska fjällen.. hur fungerar det att tälta vid länsstyrelsens öppna raststugor? Eller andra öppna raststugor..

Är det okej att göra så? Bryter man mot någon oskriven fjällregel? Eller rent av skriven?

Kan man stanna låt säga 4 nätter på en sån plats?

Givetvis så sätter man i så fall upp tältet en bit bort från stugan och inte precis utanför dörren. Och använder stugan som den allmänna raststuga den är och sprider inte ut sina saker som att man bodde där så att alla kan känna sig välkomna.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag brukar göra så, tälta några hundra meter från stugan så det inte ser ut som om jag försöker lägga beslag på den. Skönt om det ösregnar och man vill passa på att torka litet när man äter kvällsmat och frukost. Har man maximal tur finns det t.o.m. dass, men det är rätt ovanligt.

Stanna på samma ställe flera nätter i sträck (max 2 nätter är väl egentligen riktlinjen) gör jag dock hellre på något mer avskilt ställe. Men ett par nätter på hyfsat avstånd från en raststuga funkar nog också.

Ni som är mer vana vid svenska fjällen.. hur fungerar det att tälta vid länsstyrelsens öppna raststugor? Eller andra öppna raststugor..

Är det okej att göra så? Bryter man mot någon oskriven fjällregel? Eller rent av skriven?

Kan man stanna låt säga 4 nätter på en sån plats?

Givetvis så sätter man i så fall upp tältet en bit bort från stugan och inte precis utanför dörren. Och använder stugan som den allmänna raststuga den är och sprider inte ut sina saker som att man bodde där så att alla kan känna sig välkomna.
Tänker du på STF-stugorna så är det givetvis fritt fram mot betalning av avgift.

HåkanF

Vid STF-stugorna är det gratis att tälta om man inte tänker använda stugan & dess kök.

Inget gratisanvändande mitt på dagen som tidigare år, 200kr serviceavgift vare sig man vill tälta & använda stugan eller bara använda stugan & gå vidare.

Nu tänkte jag snarare på länstyrelsens stugor.

Men jag trodde det kostade pengar att tälta i närheten av STF-stugor oavsett om man använde stugan eller inte. Där ser man.. Bra att veta i alla fall!

När folk ändå upplyser om STF här.. gäller 200kr per tält/sällskap eller per person?

Dom skriver nedan att det gäller tältare, men STF stugvärd sa till mig att tältar man bara och inte är i stugan så kostar det inget.

Per person över 15 år

"200 kronor per natt och person (medlem)
300 kronor per natt och person (icke-medlem)
Gratis för barn 0-15 i sällskap av vuxen

Serviceavgiften gäller både för tältare som övernattar intill fjällstugorna och dagbesökare som använder kök eller övriga faciliteter mellan kl. 09.00-17.30. Serviceavgiften behöver du inte betala om du betalar en övernattning i en stuga."

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips