Tälta vid Kittelsjön, Kebnekaise

I mitten av juli ska jag och en gammal vän ta oss längs västra leden upp till kebnekaise sydtopp.

Jag funderar kring att slå läger vid Kittelsjön och undrar hur underlaget ser ut där?
Är det stenigt? Växtlighet? Nån del av området som är att föredra?

Tacksam för tips! :)

Jo, der är stenigt där. Kan inte säga säkert hur det är i hela Kitteldalen, men jag har alltid sett fler uppslagna tält när jag varit där. Men det finns en och annan "rensad plats" att tälta på.

God tur!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det är mestadels stenigt men det finns även plättar som är stora nog för att kunna slå upp tält på. Vill minnas att det ser bäst ut i de nordöstra delarna, men det finns säkert många som kan precisera detta ytterligare.

Jag bar med packningen upp dit en gång eftersom det fanns ett inkommande oväder som eventuellt, efter bestigningen, kunde skapa ett läge där vi föredrog att söka skydd i kitteldalen framför att fortsätta hela vägen ner. Vi han dock både upp och hela vägen ner innan ovädret kom så vi bar upp ryggorna i onödan.

Eftersom toppbestigningen klaras av på en dag finns det inget verkligt behov av ett framskjutet basläger, men om man vill så kan man tälta i kitteldalen :)

Tackar för tips! :)

Funderar även kring att slå läger lite söder om västra leden där vid Giebmejohka, innan Kittelbacken. Finns det plana ytor där?

Hur det ser ut precis innan kittelbäcken kommer jag inte ihåg men det är vanligt med uppslagna tält i närheten av västra leden. Det bör med andra ord inte vara några problem om du kikar runt lite och kan vara flexibel med det exakta läget.

Jag har tältat vid Kittelsjön. Det tog ett tag att hitta en lämplig plats, en stor del av området är vattensjukt. Men icke desto mindre hittade vi en plats. Ytterligare ett tält stod uppslaget natten vi tillbringade där och utöver den plats vi valde hittade vi åtminstone ytterligare tre stycken.

Vi tältade vid kittelsjön och det var 5st till.
Jag tyckte att det fanns plats över för fler än så.
Ganska lagomt att gå därifrån till toppen.
Kolla min sida där jag lagt in 2 bilder till ifrån kittelsjön.

Tack alla för många bra svar! Och tack för bild justsafe. Nu börjar jag få ett hum om platsen. Bra att vara riktigt förberedd.;)

Gammal tråd men aktuell fråga

Kan man räkna med att få plats i Kitteldalen med tält för ca 15 personer, osäker hur många tält, men gissningsvis 5 - 7 st. Eller finns det bättre platser om man vill gå upp Västra leden och inte vill gå hela vägen från fjällstationen?

Kanske frågan redan har avhandlats flera gånger, men då har jag inte riktigt hittat rätt tråd.

Tidpunkten är mitten av augusti så vi borde inte vara ensamma på fjället...

Kan man räkna med att få plats i Kitteldalen med tält för ca 15 personer, osäker hur många tält, men gissningsvis 5 - 7 st. Eller finns det bättre platser om man vill gå upp Västra leden och inte vill gå hela vägen från fjällstationen

Var ju några år sedan jag var där, men nog borde det få plats med 5-7 tält...... blir ju tätt men ok

Bilagor

• C48B6BA6-62BC-467D-8F27-8618CEA82403.jpg
    C48B6BA6-62BC-467D-8F27-8618CEA82403.jpg
    55.2 KB · Visningar: 902

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips