Tälta under det mörka halvåret??

som thureb skrev testa fullmåne......gick ut en kväll härom veckan till ett vindskydd, behövdes ingen lampa. Jag är nog lite (mån)galen men blir helt lyrisk över att vara ute och röra mig i månsken,(här kan man nog erkänna sånt utan att bli förklarad stollig). Ljuset är starkt och svagt på en gång, unnar alla att få uppleva detta.
Ett tips är att gå ut senare vid månsken när det redan mörknat, blir färre timmar i lägret. Lampa med i reserv om månen går i moln + vid pyssel med prylarna
Minns ett annat tips från en gammal bok: om ni är flera sätt en vit lapp på ryggan så är det mkt lättare att följa den som går före i mörker, har testat, funkar

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mina turer på vintern är alltid annorlunda mot sommaren. På sommaren försöker jag oftast kommer långt, vila kanske mitt på dagen nånstans men är på gång till sena stunder, stannar bara till på middag och fortsätta gärna efteråt och slå läger i mörkret.
Men på vintern gör jag tvärtom. Mest aktiv är jag mitt på dagen men turerna bli kortare. När det börja bli mörkt leta jag efter en plats att slå läger. Gör det helst så jag fortfarande ser och kan vara noga mot eventuella stormar osv. Visst ibland gå jag även i mörkret men när det det ligger massa snö eller massa löv på stigarna är det väldig lätt hänt att hamna fel och gå vilse. Har råkat ut för otrevliga situationer pga det och låter helst bli nuförtiden.

Skillnaden på vintern mot sommaren är sedan vad jag gör i lägret. på sommaren är det oftast väldigt enkelt, ingen eld och enkel mat. Men på vintern lyxar jag till det med godare mat och ett lägereld. dricker te och läser, ligger oftast tidig i sovsäcken redan och slumrar gärna till en stund för att senare kanske läsa lite till.

Man få ställa in sig innan att allting ta lite längre tid när det är kallt och mörkt så man är avslappnad kring det, tar sig tiden och njuter av att ha det lugnt och stilla.
Jag älskar den lugna vintertiden, mestadels ensam i naturen, ofta väldigt vackert och oberörd.

Kan tillägga att även jag haft en fantastisk natt då jag skidade längs Ulricehamnsbanan i månsken och björkarna hade böjt sig i gnistrande snöbågar som man åkte genom. Som en sagonatt.

Vi brukar slå läger runt 15 denna tiden på året. Vi är 2pers i ett kupoltält för 3 så vi har gott om plats. Brukar laga mat i Absiden och sedan läsa, lyssna på musik. Har du täckning kan ju SVT play "Kungsleden" i arkivet vara intressant om du har en smartphone.
Brukar sova framåt 20 tiden sedan. Men som sagt, glöm inte batterier till pannlampan och vi kör primuslykta för ljus samt den ger skön värme innan man kryper ner i dunsäcken.

..sent using tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips