Tälta sydöstra Skåne?

Jag skall på cykelsemester mellan Ystad och Kivik i sommar och skulle gärna vilja tälta fritt i naturen. Vad jag lyckats läsa mig till är att det tycks vara mycket förbud mot just detta.

Är det någon som har personliga erfarenheter av detta och kan ge några tips?

Mvh Filip

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Så länge du inte befinner dig i ett naturreservat eller i en nationalpark gäller allemansrätten:
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Taltning/

I just naturrreservat och nationalparker är allemansrätten många gånger begränsad och just tältning är Lst snabba att förbjuda. Bäst att kolla på respektive reservat för sig vad som gäller just där.

Skåne är inget friluftslän av rang direkt (och skånska bönder anser sig ofta ha frikort att köra bort friluftsfolk, allemansrätten tycks inte införd där....) men längs Skåneleden bör du kunna hitta ställen att tälta på, kolla in deras hemsida

Karbladet Skåneleden, Österlenleden ger dig svaren.
www.skaneleden.se finns att köpa i bokhandlar och turistbyråer.

Längs med leden finns tältplatser men inga vindskydd etc.

Har bara gått den och då bivackerade vi i stranddungar.

go tur

Rätt många kustkommuner, i alla fall på västkusten, har lyckats smeta in campingförbud på och i anslutning till orter med attraktiva lägen längs kusten. Detta trots att det inte är naturreservat.

Jag tror att områden är inlagda i någon form av lokal kommunal ordningsstadga och att skälen (som så klart kanske varierar) bottnar i försök att styra upp campingfestande på populära platser. Jag vill inte tro att lokala campingplatsers närvaro och omsättning påverkar dessa beslut.

Och "mycket" naturreservat här nere. Själv tänkte jag vandra samma sträcka omvänt och då tälta först utanför nybrostrand. På kabusa skjutfält (=allemansrätt) alternativt nybrostrands campingplats.

Därefter campingplats i Löderup/Borrby. För att sedan spendera sista natten i Simrishamns campingplats.

Kan jag så ersätter jag såklart dessa alternativ med kostnadsfria sådana i buskagen så klart.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Militära övningsområden har två lägen, i bruk med restrektioner och öppna.
Ta reda på i vilket läge skjutfältet skall vara när du avser bruka det. C P7 annonserar i tidningar och på nätet.
Att vistas där i läge ett kan vara livsfarligt.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips