Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr...

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet hur ni gör när ni har barn med och du, som vuxen, ska göra nummer 2 :)
Har en snart 2-åring och en 6-åring och det fungerar ju relativt bra hemma. Men jag funderar om man t ex är i skogen hur man gör då. Sätter man sig så att man har koll på dem? Eller ska man passa på när de sover...
Har alltså inte tältat själv med barnen men tänkte göra det inom snar framtid och då uppstod denna fundering :)
Tackar för svar på förhand!
 
Hur gör du motsvarande manöver hemma? Det är inte så stor skillnad på i skogen. Låt bli att tälta precis vid en hög klippavsats eller vid bråddjupt vatten direkt vid land så har du minskat riskerna rejält. Medan de sover vet du var du har dem, annars kanske du kan be den äldre passa den yngre den korta stunden, då känner hen sig extra stor och får ett ansvar. Tala om för dem var de ska hålla sig under stunden det handlar om och ge dem en ofarlig uppgift under tiden, räkna fåglar, samla kottar inom synhåll, äta en macka i absiden eller likande.
Tror det löser sig.

/Patrik
 
Ähum…får du vara i fred hemma? Grattis! Annars är det hyfsat vanligt att man som småbarnsförälder får gå på toa och göra ett eller två med barn som tittar på :ROFLMAO: Okej, lite allvar. Jag har haft med mig barnen sedan de var små, säg två och fem år. Den äldre har ganska mycket varit kvar där man lämnat honom, med några leksaker, även när han var liten. Den yngre var en rymmare. Henne fick man hålla ögonen på. Ute i skogen har det varit enklast att sjunga barnsånger. Då stannade hon kvar. Eller leka ”apport”, dvs en enkel lek som gör att barnet går men kommer tillbaka. Ex hämta en pinne, klappa ett träd, fråga det äldre barnet en fråga. Eller helt enkelt muta barnet med ett russinpaket, kexburk eller annat. Typ som Tango skriver…
 
Ett litet tips som jag snappat upp i nån tråd här och gärna praktiserar nu, det är att gräva toahål i förväg. Så det är redo när det behövs. Tanken hade inte slagit mig innan, men det är riktigt trevligt faktiskt.
 
Konstig fråga men så talande. Jag känner ingen mamma som har fått gå på toaletten ifred under barnens första år. För barn är detta någonting helt normalt och det är väl jättebra att kunna visa dem redan nu hur vi gör (till skillnad mot hur djuren bajsar i skogen). Gräv gropen tillsammans och avdramatisera "aktiviteten". Om du litar på att barnen inte sticker iväg kan du också passa på att lära dem att i skogen kan man respektera varandra när man behöver vara i fred så om du säger att du går till gropen ger de dig den tid du behöver. Minstingen ska förstås hållas under uppsikt men kan säkert distraheras några minuter med något av Karolinas tips. Lycka till! ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.