Tälta på Öland

Hej,

Jag och mina vänner ska på cykelsemester till Öland i sommar (vi cyklar alltså på Öland inte till öland). Är det någon som vet om man behöver tälta på camping eller om det finns platser där man kan utnyttja allemansrätten?:)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Än så länge frågar man om allemansrätten fortfarande tillämpas på ett fåtal ställen. Snart är det omvänt, att man får leta efter ställen där den fortfarande tillämpas.

Inte behöver man campa på campingplats på Öland, men någon gång kan man ju göra det för att komma åt dusch-tvättmaskin etc. det finns ju en hel del campingplatser - men dom kanske inte har bästa placeringen för cykelturister, om man nu är sådan som klarar vildcamping och inte behöver ha kiosk-resturang etc i närheten

Jag brukar campa en del nere i hamnarna/badplatserna, på en del ställen finns det brunn och bajamaja, leta upp ngt avskilt område i hamnen/badplatsen där man kan krypa undan och inte heller drappas man av kor där (mest kvigor gissar jag man har på sjömarkerna).

en del områden är jordlagret rätt tunnt, typ obefintligt ibland / eller väldigt stenigt så man kan få problem med tältpinnarna ibland.

Längs lederna finns det vindskydd som man kan sova i, tälta vid.
Kan rekomendera Penåsa banvaktarstuga utanför Kastlösa, mysigt avskillt och garanterat ko fritt :)

Et tips för den som ska tälta på Öland är att kika på länsstyrelsens site över naturreservat och fågelskydd då det är ganska många av dom. Olika regler gäller i olika områden så man måste dessvärre ha en aning om var man kommer övernatta redan på förhand för att kunna kolla upp.

Redan när vi gjorde det där var Öland stenigt och vi var glada för släktingar och vänner med trädgårdar samt duschar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips