Tälta på Öland, Mörbylångaleden

Hej!
Jag funderar på att vandra efter Mörbylångaleden på Öland nu i sommar:) Det jag undrar över är om det är tillåtet att tälta efter leden. Alltså den tältning som är tillåten enligt allemansrätten, en natt på en plats. Jag tänker då närmast på hur det är på etapp 4 och 5, över Alvaret och mot Ottenby. Hoppas någon på Forumet vet vilka regler som gäller, hittade inget om detta i det informationsblad om leden som jag hittade.

På vandringslederna är det kotym att intill vindskydd är tältning tillåten en natt. Vet inte hur man gör vid Ottenby, fråga vandrarhemmet direkt.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vildcampa i en skogsdunge en natt är väl inga problem oavsett om det är vandringsled eller ej. Naturreservat är väl lite känsligt (kommer inte ihåg) så jag hade hoppat över att tälta vid Ottenby. En natt på vandrarhem är alltid trevligt. Annars går ni tillbaka några kilometer och tältar vid ex. Ås.

Tältning en natt är i regel tillåten i de flesta alvar-reservat, men för att vara helt säker måste man gå in och kolla i reservatsföreskrifterna för varje beslut på Länsstyrelsens hemsida. I Ottenby naturreservat och de flesta strandängsreservat är det däremot tältning förbjuden. Vid Ottenby är det enklast att campa vid vandrarhemmet i Ås alldeles intill reservatet.

Okej, tack för svaren. Jag tänkte att det kanske var några speciella restrektioner på Alvaret. Själv kommer jag från Jämtland och där är det gott om plats på fjället, så där är det bara att slå upp sitt tält där man känner för det:)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips