tälta med små barn

Vi tänkte båtluffa i Stockholms skärgård i sommar med vår son son då kommer vara ca 6 månader. Vi hade nog tänkt tälta och kanske bo på vandrarhem. Vad ska man tänka på när man tältar med ett så titet barn. Tacksam för tips och ideér på allt som kan vara bra att tänka på.
/ åsa

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
väldigt små barn

Jag tror att du ska kolla andra trådar på ´Barn och friluftsliv´: Här finns många tips om vad du bör tänka. Men, när barnet är så litet så blir det knappast en fråga om friluftsliv, utan att vara utomhus. Förutsättningen för att vara ute med så små barn, är väl att man som vuxen kan läsa av och förhålla sig till deras behov. Kan man det, och det gäller även långt upp i åldrarna!, så finns goda förutsättningar att vara ute på barnens premisser. I övrigt gäller vanlig bebis-standard på "utrustningen".

Underlaget

En av de få saker som under åren ställt till en del trassel för våra småttingar är nog liggunderlaget. Barn ligger ju inte still. Antingen får man sy ett överdrag som håller ihop liggunderlag och sovsäck, eller också kan man fylla en tygpåse (typ stort örngott) med förpackningsfrigolit. Fyll så mycket att barnet har lite material under sig och en ordentlig kant av material runt omkring. Den här kudden fungerar också bra i cykelkärran, i kanoten, på tåget, ja överallt där underlagen rör sig så att barnet riskerar att tippa. Fyllningen går inte att köpa, tror jag, men vi sparar den när vi handlar från Clas Olsson...

Halvårsbarn halva problemet

Det går utmärkt att tälta med 6 månadersbarn. Dessutom har pojken inte börjat gå så hans aktionsradie är mindre...

Satsa på ett eller ett par basläger. Gilla läget och ha inte några stora ambitioner. Paddling är också kalas hyr då gärna en VKV Yoo-A-Kim.

En variant är att hyra cykelkärra och cykla på Utö och Ålö.

Thure

Håller med Thure om att det snarast är en fördel, att barnet är så litet - särskilt om mamman fortfarande står för maten :). Jag tyckte det var betydligt enklare att tältvandra med min halvårsgamla dotter - se denna tråd - än när hon (och senare hennes syster) blivit större, tyngre, och försedd med betydligt fler egna åsikter om mat, sömn och underhållning :).

Jag hade barnet i hennes vanliga bröstsele; tyckte det kändes alldeles för tidigt för en bärstol på ryggen, både för hennes kropp och för att jag inte skulle kunna ha samma fina koll och kontakt. Man får, oavsett, se till att ett så litet barn inte tillbringar alltför långa pass i bärselen/bärstolen, men det låter ju inte på er som ni tänkt några långa förflyttningar till fots. Själva tog vi, förutom långa lunch- och sovpausen, många små trevliga kryp- lek- och rumpvädringsstunder; det var väldigt lätt att märka när det var dags.

Vi sov i/under samma sovsäck, som var ytterdelen till min kombi-vintersäck och därmed lite generösare i måtten. Minns inte något avrullningsproblem, ens de varma dagar sovsäcken var öppen som ett täcke, och det hade ju inte varit något farligt som kunnat hända ändå, utom lite markkyla. Jag hade någon hoprullad tröja vid liggunderlagets kant för komfortens skull, och det var inte mycket oskyddad golvyta kvar i det lilla tältet.

I den svenska sommarnaturen tyckte jag faktiskt att det största problemet med riktigt små barn var hur man skulle skydda dem för mygg och andra insekter; i tillämpliga fall även fästingar. Det var delvis därför jag hellre valde mygg- knott- och fästingsfria bergstrakter på kontinenten, när mina egna barn var små.

Mina barn har ogillat att bli "instängda" i sovsäck så de har mest legat på en öppen säck och varit rejält påklädda. Nu när det är vinter försöker jag få ettåringen att acceptera att bli nerstoppad utan att kravla ur eller få panik.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Man undrar ju hur det gick.
TS har inte varit inne på 12 år.
Barnet bör ju vara 14 nu,
Blev det ett barn som älskar friluftsliv, eller dog det intresset den sommaren?

Många frågor, få svar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips