Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
tälta med små barn
- Trådstartare Görel
- Start datum
Betalt samarbete
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
väldigt små barn
Jag tror att du ska kolla andra trådar på ´Barn och friluftsliv´: Här finns många tips om vad du bör tänka. Men, när barnet är så litet så blir det knappast en fråga om friluftsliv, utan att vara utomhus. Förutsättningen för att vara ute med så små barn, är väl att man som vuxen kan läsa av och förhålla sig till deras behov. Kan man det, och det gäller även långt upp i åldrarna!, så finns goda förutsättningar att vara ute på barnens premisser. I övrigt gäller vanlig bebis-standard på "utrustningen".
Jag tror att du ska kolla andra trådar på ´Barn och friluftsliv´: Här finns många tips om vad du bör tänka. Men, när barnet är så litet så blir det knappast en fråga om friluftsliv, utan att vara utomhus. Förutsättningen för att vara ute med så små barn, är väl att man som vuxen kan läsa av och förhålla sig till deras behov. Kan man det, och det gäller även långt upp i åldrarna!, så finns goda förutsättningar att vara ute på barnens premisser. I övrigt gäller vanlig bebis-standard på "utrustningen".
Underlaget
En av de få saker som under åren ställt till en del trassel för våra småttingar är nog liggunderlaget. Barn ligger ju inte still. Antingen får man sy ett överdrag som håller ihop liggunderlag och sovsäck, eller också kan man fylla en tygpåse (typ stort örngott) med förpackningsfrigolit. Fyll så mycket att barnet har lite material under sig och en ordentlig kant av material runt omkring. Den här kudden fungerar också bra i cykelkärran, i kanoten, på tåget, ja överallt där underlagen rör sig så att barnet riskerar att tippa. Fyllningen går inte att köpa, tror jag, men vi sparar den när vi handlar från Clas Olsson...
En av de få saker som under åren ställt till en del trassel för våra småttingar är nog liggunderlaget. Barn ligger ju inte still. Antingen får man sy ett överdrag som håller ihop liggunderlag och sovsäck, eller också kan man fylla en tygpåse (typ stort örngott) med förpackningsfrigolit. Fyll så mycket att barnet har lite material under sig och en ordentlig kant av material runt omkring. Den här kudden fungerar också bra i cykelkärran, i kanoten, på tåget, ja överallt där underlagen rör sig så att barnet riskerar att tippa. Fyllningen går inte att köpa, tror jag, men vi sparar den när vi handlar från Clas Olsson...
Re: Underlaget
Vi tog klädpåsarna, jackor och liknande och byggde "barriär" av.
Vi tog klädpåsarna, jackor och liknande och byggde "barriär" av.
Halvårsbarn halva problemet
Det går utmärkt att tälta med 6 månadersbarn. Dessutom har pojken inte börjat gå så hans aktionsradie är mindre...
Satsa på ett eller ett par basläger. Gilla läget och ha inte några stora ambitioner. Paddling är också kalas hyr då gärna en VKV Yoo-A-Kim.
En variant är att hyra cykelkärra och cykla på Utö och Ålö.
Thure
Det går utmärkt att tälta med 6 månadersbarn. Dessutom har pojken inte börjat gå så hans aktionsradie är mindre...
Satsa på ett eller ett par basläger. Gilla läget och ha inte några stora ambitioner. Paddling är också kalas hyr då gärna en VKV Yoo-A-Kim.
En variant är att hyra cykelkärra och cykla på Utö och Ålö.
Thure
Aktuellt
Politisk reklam
Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!
En sammanfattning för bra tältplats
Det finns mängder av saker att tänka på. När det gäller just plats att slå upp tältet har jag faktiskt varit med och gjort den video om detta!
https://www.youtube.com/watch?v=NSNLScIyAdk
Det finns mängder av saker att tänka på. När det gäller just plats att slå upp tältet har jag faktiskt varit med och gjort den video om detta!
https://www.youtube.com/watch?v=NSNLScIyAdk
Håller med Thure om att det snarast är en fördel, att barnet är så litet - särskilt om mamman fortfarande står för maten
. Jag tyckte det var betydligt enklare att tältvandra med min halvårsgamla dotter - se denna tråd - än när hon (och senare hennes syster) blivit större, tyngre, och försedd med betydligt fler egna åsikter om mat, sömn och underhållning
.
Jag hade barnet i hennes vanliga bröstsele; tyckte det kändes alldeles för tidigt för en bärstol på ryggen, både för hennes kropp och för att jag inte skulle kunna ha samma fina koll och kontakt. Man får, oavsett, se till att ett så litet barn inte tillbringar alltför långa pass i bärselen/bärstolen, men det låter ju inte på er som ni tänkt några långa förflyttningar till fots. Själva tog vi, förutom långa lunch- och sovpausen, många små trevliga kryp- lek- och rumpvädringsstunder; det var väldigt lätt att märka när det var dags.
Vi sov i/under samma sovsäck, som var ytterdelen till min kombi-vintersäck och därmed lite generösare i måtten. Minns inte något avrullningsproblem, ens de varma dagar sovsäcken var öppen som ett täcke, och det hade ju inte varit något farligt som kunnat hända ändå, utom lite markkyla. Jag hade någon hoprullad tröja vid liggunderlagets kant för komfortens skull, och det var inte mycket oskyddad golvyta kvar i det lilla tältet.
I den svenska sommarnaturen tyckte jag faktiskt att det största problemet med riktigt små barn var hur man skulle skydda dem för mygg och andra insekter; i tillämpliga fall även fästingar. Det var delvis därför jag hellre valde mygg- knott- och fästingsfria bergstrakter på kontinenten, när mina egna barn var små.
Jag hade barnet i hennes vanliga bröstsele; tyckte det kändes alldeles för tidigt för en bärstol på ryggen, både för hennes kropp och för att jag inte skulle kunna ha samma fina koll och kontakt. Man får, oavsett, se till att ett så litet barn inte tillbringar alltför långa pass i bärselen/bärstolen, men det låter ju inte på er som ni tänkt några långa förflyttningar till fots. Själva tog vi, förutom långa lunch- och sovpausen, många små trevliga kryp- lek- och rumpvädringsstunder; det var väldigt lätt att märka när det var dags.
Vi sov i/under samma sovsäck, som var ytterdelen till min kombi-vintersäck och därmed lite generösare i måtten. Minns inte något avrullningsproblem, ens de varma dagar sovsäcken var öppen som ett täcke, och det hade ju inte varit något farligt som kunnat hända ändå, utom lite markkyla. Jag hade någon hoprullad tröja vid liggunderlagets kant för komfortens skull, och det var inte mycket oskyddad golvyta kvar i det lilla tältet.
I den svenska sommarnaturen tyckte jag faktiskt att det största problemet med riktigt små barn var hur man skulle skydda dem för mygg och andra insekter; i tillämpliga fall även fästingar. Det var delvis därför jag hellre valde mygg- knott- och fästingsfria bergstrakter på kontinenten, när mina egna barn var små.
Liknande trådar
Dela: