Tälta längst västkusten

Hej!

Jag och min sambo har semester nästa vecka! Och våran plan är att få komma bort och bo lite ute i naturen. Vi hade tänkt att åka ner till Göteborg, och vill gärna besöka en hel del olika havsstränder, bla marstrand.

Någon som vet vilka man borde besöka när man är där, vilka är dem finaste stränderna/öarna runt omkring göteborg?

Sen har jag en fråga till, vi hade tänkt ta med oss vårat tält att sova i. Någon som har erfarenhet av allemansrätt när det gäller tält?. Drömmen är ju att få tälta brevid någon strand eller i något skogsområde längst med vattnet. Då man får maximal mysighet och natur känsla än vad man får på en camping. Man vill ju helst kunna sitta utanför tältet på kvällen, grilla och kolla ut över havet i den fina solnedgången.

Vi har aldrig besökt Göteborg förut därav så många frågor och okunnighet. Skulle vara super tacksam om någon snäll människa skulle kunna hjälpa oss med tips och rekommendationer för en semester vi sent kommer glömma!

Mvh/ Madeleine
 

Bilagor

  • DSC00809.JPG
    DSC00809.JPG
    61.6 KB · Visningar: 22,015
Just västkusten är oerhört svårt att tälta på. Allt är avspärrat, lite som Texas.. :) En Dalmas som jag blir chockad över snikenheten, men man förstår dom ändå, turisttrycket är högt.. Bästa chansen att tälta på en strand är att åka ut till öarna. Hyr en kajak så kommer ni ut på dom små obebodda.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Tack för tipset med kajak! Finns det många små öar som är lätta att nå med kajak?

Ja, har kollat runt lite om allemannsrätten, men känner att den e väldigt luddig! Inga direkta anvisningar eller dylikt. Kartor med naturreservat kan ju vara bra att ha med sig, för där är det alltid pålagda regler, så bäst att skippa dem ställerna iallafall.

Vi åker på fredag, känner att det kan vara skönt att få iordning en bra plan och platser/stränder som man ska besöka/övernatta på när man väl kommit ner dit.

En till liten fråga, om det nu är så att man skulle ''råka'' slå upp ett tält på en plats där det kanske inte är helt okej att tälta på. Hur stor är risken att man blir tagen på bar gärning? Då menar jag förstås ställen/skogs områden som ligger en bit in ifrån vägar/hus och storstränder, fast vid havet.

Tanken är ju att det ska vara fint och lugnt.

Mvh/ Madeleine
 
En till liten fråga, om det nu är så att man skulle ''råka'' slå upp ett tält på en plats där det kanske inte är helt okej att tälta på. Hur stor är risken att man blir tagen på bar gärning? Då menar jag förstås ställen/skogs områden som ligger en bit in ifrån vägar/hus och storstränder, fast vid havet.

Det här undrar jag också. En plats som ligger en bit ifrån hus (och som inte är odlingsmark etc) är väl just en sån plats som allemansrätten säger att det är okej att tälta en eller två nätter på. Kan markägare helt sonika kringgå detta genom att sätta upp egna skyltar om "Tillträde förbjudet"?

Och visst, även om markägaren inte har lagen på sin sida så vill man ju inte ställa till bråk, men ibland vore hårda fakta bra att ha i ryggen. T ex om någon väcker en mitt i natten för att man sover på "deras" klipphäll.
 
Ja men det borde ju inte vara så stort problem. Jo en eller två nätter får man tälta ute i naturen, men kollar man på allemansrättens ''regler'' så står det inget exakt. Sen finns det inte några kartor där det står att det är ''förbjudet'' dåligt tycker jag.
 
Om du vill sitta utanför tältet på kvällen, grilla och kolla ut över havet i den fina solnedgången och göra det utan att störas av andra kan du nog glömma det. Bohuslän är nedlusat med alla slags turister nu.
Däremot gäller naturligtvis allemansrätten som på andra ställen.

Om du vill tälta på holmar (eller längst ut i skärgården) finns info om lämpliga tältplatser på

http://orustkajak.pixelstore.se/index.php?option=com_content&view=article&id=30&Itemid=38&lang=sv

Andra ställen är möjliga, men i många naturreservat (och det finns en del) är det inte tillåtet. Kolla på
http://www.lansstyrelsen.se/vastrag...ervat/lanets-naturreservat/Pages/default.aspx
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Det här undrar jag också. En plats som ligger en bit ifrån hus (och som inte är odlingsmark etc) är väl just en sån plats som allemansrätten säger att det är okej att tälta en eller två nätter på. Kan markägare helt sonika kringgå detta genom att sätta upp egna skyltar om "Tillträde förbjudet"?

Och visst, även om markägaren inte har lagen på sin sida så vill man ju inte ställa till bråk, men ibland vore hårda fakta bra att ha i ryggen. T ex om någon väcker en mitt i natten för att man sover på "deras" klipphäll.
Jag vet inte om enskilda markägare kan göra det. Däremot är det en del kommuner som skrivit in förbud mot vildcamping (i vissa områden?) i lokala ordningsstadgan. T ex Lysekil och Sotenäs, har jag för mig.

Största problemet på västkusten är väl att hitta ett sånt bra ställe med havsutsikt som TS letar efter, som inte redan ÄR bebyggt/tomtmark. Om man inte har ett flytetyg och kan ta sig ut i skärgården.
Sandstränder är ju inte så vanligt heller, utan det mesta är klippor och hällar.
 

embl

Avslutat
Amundön är värt att besöka. Finns ett kajakcentrum någonstans i närheten av Frölunda som heter Espace kayaking, de kan både hyra ut kanoter och tipsa om bra paddlingsmöjligheter. Omkring Surtesjön kan du både bo i tält, vindskydd, hyra kanot och bada. Karlsten i all ära, men även ön innan "Marststrandsön" är värd en tält-natt.
 
Amundön är värt att besöka. Finns ett kajakcentrum någonstans i närheten av Frölunda som heter Espace kayaking, de kan både hyra ut kanoter och tipsa om bra paddlingsmöjligheter. Omkring Surtesjön kan du både bo i tält, vindskydd, hyra kanot och bada. Karlsten i all ära, men även ön innan "Marststrandsön" är värd en tält-natt.

Å tack för tipsen! Super bra, :) ..
 
Amundön är värt att besöka. Finns ett kajakcentrum någonstans i närheten av Frölunda som heter Espace kayaking, de kan både hyra ut kanoter och tipsa om bra paddlingsmöjligheter. Omkring Surtesjön kan du både bo i tält, vindskydd, hyra kanot och bada. Karlsten i all ära, men även ön innan "Marststrandsön" är värd en tält-natt.

Tittar man öster om E6-an, så är hela Bohuslän täckt av skog och sjöar där man kan bo i vindskydd, tälta och bada, från Kungälv upp till Norska gränsen. Men nu var det havsutsikt som efterfrågades i trådstarten :)

Hyr kajak på Marstrand och paddla söderut ner mot Tofta och Nordre älvs utlopp, är ett annat tips för ett område som inte är helt överfullt med båtar i semestertider. Be om transport in till Nordön, eller runda Klåverön på utsidan om det är fint väder, så att ni undviker trängseln i Albrektssunds kanal. Kan vara skönt för nerverna.

Kajakuthyrare finns i nästan varje ort på kusten. Många men inte alla har hemsidor. Problemet är som sagt att det är trångt båda i hamnar, farleder och skärgård i juli. Kajaker är minst, går långsammast, och hamnar underst...
 
Just västkusten är oerhört svårt att tälta på. Allt är avspärrat, lite som Texas.. :) En Dalmas som jag blir chockad över snikenheten, men man förstår dom ändå, turisttrycket är högt.. Bästa chansen att tälta på en strand är att åka ut till öarna. Hyr en kajak så kommer ni ut på dom små obebodda.

Hysteriskt roligt att hela diskussionen verkligen ebbade ut utifrån Texas-liknelsen. Typ helt kört, sura markägare som sätter upp skyltar eller kommuner som begränsar i ordningsstadga och hög risk att bli överkörd av motorbåt.

Tomter utmed hela strandkanten gäller väl typ bara Göteborgs Stad. Kommunerna som begränsat vildcamping har det inom tätbebyggt område vilket i de nämnda kommunernas fall (och Strömstad) inte är ett särskilt stort område. Vandra 10 minuter och du är utanför centrum liksom, det är småorter.

Hoppas ingen avskräckts på riktigt av denna tråden även om den diskuterades väldigt seriöst med problematiken på hög nivå. Det finns mängder av platser att "vildcampa" på med havsutsikt på västkusten. Nämn vilken ort ni skall bege er till så kan säkert många av oss här på Utsidan ge er exakta beskrivningar med lokaltrafik och koordinater att tälta på.
 
Hysteriskt roligt att hela diskussionen verkligen ebbade ut utifrån Texas-liknelsen. Typ helt kört, sura markägare som sätter upp skyltar eller kommuner som begränsar i ordningsstadga och hög risk att bli överkörd av motorbåt.

Tomter utmed hela strandkanten gäller väl typ bara Göteborgs Stad. Kommunerna som begränsat vildcamping har det inom tätbebyggt område vilket i de nämnda kommunernas fall (och Strömstad) inte är ett särskilt stort område. Vandra 10 minuter och du är utanför centrum liksom, det är småorter.

Hoppas ingen avskräckts på riktigt av denna tråden även om den diskuterades väldigt seriöst med problematiken på hög nivå. Det finns mängder av platser att "vildcampa" på med havsutsikt på västkusten. Nämn vilken ort ni skall bege er till så kan säkert många av oss här på Utsidan ge er exakta beskrivningar med lokaltrafik och koordinater att tälta på.

Cremytos, upp till bevis. Hur länge gäller ett löfte? :) Tips om tältplatser i Lysekilstrakten?
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.