Tälta i Ungern, sova bekvämt

Hej!

Vi ska på festival i Ungern snart i en hel vecka.
Jag ogillar att sova i tält då de alltid är för kallt, för varmt och för hårt.
Nu har vi iaf köpt ett 5 mannatält, för 2 pers, som förhoppningsvis håller regnet ute:)
Dagarna är oftast väldigt varma och nätterna iskalla.

Förra året köpte vi billiga uppblåsbara madrasser som var väldigt sköna så länge dom höll och när inte skyfallet kom och vi hade en bassäng i tältet.

Vill gärna ha tips om en bra madrass som håller i en vecka, som inte är hårt, eftersom den bara ska klara sig 1 vecka så behöver den inte vara allt för dyr:)

sen undrar jag om det finns något slags plastörngott till en vanlig kudde?
Campingkuddarna man kan köpa är så små så jag tänkte köpa en vanlig kudde på tex ikea och sedan ta något plastigt/gummifodral över för att slippa fukten?

Tar gärna emot andra tips om att öka bekvämligheten i tält:)

Som kudde köper du en vattentät packpåse med rullstängning. Finns i både lätt silnylon och i tyngre men tåligare PU-belagd polyester.
Stoppa den lagom hård med kläder.
Håller tätt och är skön som kudde.

Som plus i kanten kan du tvätta i den. Vatten och tvättmedel - Stäng och tvätta.

Som säng. Ska ni på festival är kanske inte vikten avgörande, och ni är ju bara två personer i ett femmannatält.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Mobler-och-forvaring/Campingsang-2000031305/

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Som kudde kan jag rekommendera XXL's phoxx kuddar. Tycker du den är för liten så köp två. Använd en fleecetröja runt den för extra comfort.

Liggunderlag vet jag inget billigt som är skönt. Vet bara att mitt exped är bland det bästa köpen jag har gjort inom friluftsprylar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips