Tälta i Norge?

Vi ska till Sognefjord och paddla.
Vi hade tänkt bo i tält.
Norge har väl ingen allemansrätt som Sverige har, eller?
Kan man slå upp ett tält längs fjorden eller måste vi ta in på en Camping?

Kommer vara borta i ca 14 dagar så det vore bra om man kunde slippa campingavgift.

Mvh/ Joachim

I Sogn och längs sognefjorden finns det många campingar men vam jag vet så finns det ingen lag som förbjuder dig att slå upp tältet ute i det fria. I Norge har de en smart lag som gör att alla har tillgång att bruka strand som ligger ligger längs med hav och fjord. Även om marken är privatägd kan ingen förbjuda dig att gå iland någon plats (om det inte är i ett naturresservat eller militärt övningsomrde)
Info om allt-möjligt-i-norge finner du på http://www.norge.no och på http://www.gulesider.no finns enkla kartor.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

avslutad210712

Gäst
Gäller samma regler för tältning uppe i fjällen också?

Och får man ha hund med sig i fjällen?

Funderar på att dra till vårt grannland nästa sommar.

Tack för svaren och länkarna

Tack för svaren och länkarna!
Denna sida är helt underbar!!!

Ha en trevlig semester (när nu den innfaller för er)
Joachim

Tack från mig med!

Länken som Olav skickade med var precis vad jag letat efter, alltid skönt att varta påläst innan resan.

Tack!

Zacke

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips