Tälta i björnrik terräng

Nu när sommaren är här så är det såklart alltid aktuellt för oss friluftsmänniskor att vistas ute i det fria och njuta av skogens och vildmarkens underbara förmåga till verklig avkoppling. När det kommer till att slå läger över natten (tält) så känns det dock oroligt att göra det i terräng som man vet är väldigt björnrik. Har mest erfarenhet av att tälta i fjällen, eller fjällnära terräng - och där är aldrig känslan av att behöva fundera över eventuella björnmöten särskilt påtaglig.

Tycker mycket om att fiska och naturen i exempelvis Orsa finnmark, eller trakterna runt Älvdalen, är ju helt fantastisk - men här finns också väldigt mycket björn. Vad säger ni övriga? Är min oro överdriven? Kan man slå läger över natten och slappna av, utan att känna rädsla över att en nalle kommer att besöka lägret när man nannar?
 
Nalle kan komma på besök på natten om du tältar på samma plats - han är nyfiken av sig. Du kommer inte att märka det för han är väldigt försiktig. Du behöver inte vara rädd - han är helt ofarlig.

Dagtid tar Nalle sig alltid undan, det är i praktiken omöjligt att gå på en björn. Om det är många människor ute och Nalle har otur och råkar tappa kontrollen på alla som är i närheten kan man få höra hur han vädrar, det låter som en människovissling. Att i det sammanhanget få en glimt av honom är ändå mycket ovanligt.

De flesta hundar är väldigt rädda för björnar. När hunden vill gå mellan benen på dej vet du att det finns björn i närheten. Du själv däremot har absolut ingen anledning att känna oro.
 
Lars Monsen har lärt mig att man bör dra sig undan från vattendrag för att slippa björn. Björnen går ofta utmed strandkanten, så lägger man sig 200meter upp i skogen så minskar risken/chansen väsentligt för sammanstöt.
 
Jag har sovit i björntrakter många nätter. Det enda ( tyvärr! ) jag har sett av björnen är hans spillning och vid ett tillfälle ett tassavtryck. Nordens brunbjörnar är inte som de i Nordamerika. När folk i Sverige blivit björnangripna handlar det ofta om jägare som blivit angripna av en björn som skadeskjutits.
 
Inte för att jag vill skrämmas, men det var väl en kille som skrev en artikel här på utsidan om att en björn rivit sönder tältduken och tittat in på honom. Detta var i Sjaunja. Men det hela slutade ju lyckligt.
 
En försiktighetsåtgärd är att inte sprida matrester runt lägerplatsen. Annars kan du sova lugnt. Skulle tro att du löper större risk vid tätortsnära tältning.

Har själv tältat många hundra nätter i björnterräng.
 
Jag har sovit i björntrakter många nätter. Det enda ( tyvärr! ) jag har sett av björnen är hans spillning och vid ett tillfälle ett tassavtryck. Nordens brunbjörnar är inte som de i Nordamerika. När folk i Sverige blivit björnangripna handlar det ofta om jägare som blivit angripna av en björn som skadeskjutits.

Samma sak inte sett björn, förutom att den skitit runt 5 meter från tältet under en natt, skrivit om det tidigare här.

Jag är inte orolig, men vid ett ev möte dagtid så skulle jag vara försiktig. Men som det skrivs i tråden, björnen går undan. Det är till och med testat på sändarförsedda björnar i Sverige. Har ingen länk att ange, men den som söker skola finna...
I dessa fall när de kunde gå rakt på björn så såg de aldrig den, den gick undan tidigare och gick inte till attack, eller visade sig. Dock så visade dess beteende att den visste exakt var vi människor var...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
Kornelia Tälta med nyfödd Allmänt om friluftsliv 13
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
Johes Vägnära tältplats och myggläge (2020) kring Ramundberget Allmänt om friluftsliv 4
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
Angode Tälta - Utan camping Allmänt om friluftsliv 4
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
Thunder91 Tälta i Jotunheimen Allmänt om friluftsliv 9
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
filipjonsson Tälta sydöstra Skåne? Allmänt om friluftsliv 7
Still Alive Tälta i djup snö Allmänt om friluftsliv 4
Fabrikörn Straff för att tälta i naturreservat? Allmänt om friluftsliv 81
Naturmullen Tälta ute på isen? Risker, tankar och frågor! Allmänt om friluftsliv 16
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
anders71 Tälta i Lysekil? Allmänt om friluftsliv 1
Nitsson Plocka blåbär och tälta söder om Vättern Allmänt om friluftsliv 7
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
easker Tälta i Stockholm? Allmänt om friluftsliv 10
blappobla Tälta nära bilvägar kring Sognefjorden? Allmänt om friluftsliv 5
Awe101 Skogsområden i Skåne för att tälta med eld och dyl Allmänt om friluftsliv 11
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
Escodobe Tälta på Gotland Allmänt om friluftsliv 2
Andersgustav Tälta i åskväder Allmänt om friluftsliv 34
AnteÅ Snorkla o tälta runt Härnösand Allmänt om friluftsliv 0
suzett85 Tälta kring linköping Allmänt om friluftsliv 5
miksjo Tälta på toppen av keb på vintern? Allmänt om friluftsliv 31
jessica hjelmhagen Tälta i Göteborgstrakten Allmänt om friluftsliv 2
miaz tälta i frankrike? Allmänt om friluftsliv 1
majsofi Tälta med spädbarn? Allmänt om friluftsliv 7
Anna86 Tälta på västkusten Allmänt om friluftsliv 4
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
Sverker G Vad skiljer lätt-, medelsvår-, och svår terräng åt? Allmänt om friluftsliv 6
veni Lättviktsstavor i brant terräng och vadning? Allmänt om friluftsliv 4
wayhide Lundhags Professional I 30 grader plus terräng Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.