Tält vuxen med tre barn

Jag kommer vandra ensam med tre barn (nu 8, 10, 12 år) och funderar över tältval. Eftersom jag är ensam vuxen kommer jag få bära mycket eller allt gemensamt som tält, kök och mat.

Jag har varit inställd på Keron 4 GT men vikten avskräcker, framförallt om alla inte följer med på alla turer. Funderar nu även på Kaitum 3 GT som jag tror vi skulle få plats i men det kanske blir krångligt med liggunderlag som då måste ligga omlott, speciellt om man har uppblåsbara.

Alla tips mottages tacksamt men jag är framförallt intresserad av att höra från er som har vandrat ensam med tre barn. Vad fungerar i praktiken, vad fungerar inte? Hur förändras behoven när barnen blir äldre?
 
Golite shangri la 5....... 2.6kg och billigt!
http://www.golite.ch/pi/en/Shangri-La-5-Tent.html
Inga problem att få in ditt önskade antal....du får in 4st liggunderlag med utrymme över
Ståhöjd för den om är 170...och inga problem att byta kläder stående för längre.

Packmässigt är det mindre än ett 3 manna tält typ FR akka....och en kan bära nätdel och en rainfly/mittstång.

kräver större uppsättningsyta än tält...men inte mycket.
Klarar hård vind

Kanontält för familj enligt mig......skulle kunna lätta ta med mig detta ut själv i skogen och ha 1-mans danstävling i på kvällen

lite bilder/video
https://www.youtube.com/watch?v=QD5mpZsHgKQ
14065472206_4cc7b17f94_b.jpg
[/url]DSC01879 by RedEarMedia, on Flickr[/IMG]
13565470174_6b0ff8de2c_b.jpg
[/url]20140401_192550 by RedEarMedia, on Flickr[/IMG]
 
Tack för svaren. Shangri-La 5 verkar helt klart intressant och priset (och vikt!) gör att jag skulle kunna komplettera med något annat om/när behoven ändras. Beställde du från nätet eller finns det återförsäljare i Sverige?

Jag är tveksam till två mindre tält eftersom jag ändå skulle få bära båda de närmaste åren, sen är nog barnen är för små att sova själva. Men som sagt om jag hittar ett "billigt" / stort och lätt tält har jag all möjlighet att utöka med ett mindre HB sedan för soloturer eller om jag bara ha ett barn med mig. Jag har faktiskt ett ca 25 år (!) gammalt Nammatj 2 men golvet släpper in lite väl mycket fukt, har använt det några gånger när jag har gått kortare turer med äldsta barnet i år.

Hör gärna erfarenheter från er som har vandrat ensamma med tre barn. Hur har ni gjort?
 
Beställde från Golite EU..som länken ovan...inga problem.
Svenska ÅF kan vara lite märkesfixerade ibland...finns bra mycket mer där ute än av svenska ÅF erbjuder;)
 
Jag har iof inte vandrat med tre barn men sova 4 pers i ett Kaitum 3 (eller GT) funkar fint, bara man inte är för långa.
Som mest har vi varit 2 vuxna, 2 barn och en hund, det gick det med, men se till att liggunderlagen eller uppblåsbara får plats på tvären bara. Mittendelen är 1.95 bred har jag för mig, vid dörrarna lite tightare, typ 1.60 men är man inte lång så går det bra.
 
När vi är fyra (och jag ska bära det mesta..) så använder jag ett Fjellheimen 4, tycker det funkar kanon: http://www.xxl.se/vildmark/talt/talt/helsport-fjellheimen-4-camp-talt/p/1072618_1_style

Det finns ett ungefär likadant från Bergans som är 2000kr billigare, något tyngre men verkar också vara ett bra tält!

I somras ledde jag i Friluftfrämjandets regi en familjegrupp i fjällen runt Grövelsjön. Vi valde "baslägerstrategi", gick upp 7 km på fjället, tältade och gjorde dagsturer (bland annat en bestigning av Storvätteshågna) därifrån.
 
HB Nallo?!?

Hejsan,

Finns som sagt var gott om trevliga alternativ, har t.ex själv ägt ett Warmlite 5 och kan intyga att det är ett mycket rymligt tält. Rena rama balsalen där inne och själva tältet väger ju bara 2.5 kg om man hoppar över sidofönster och dyligt. Vill minnas att mitt tält klockade in på lite drygt 3 kg med "extra allt". Om du väljer just Stephensons tält skulle jag rekomendera mittbåge och den större dörren. Extra sidofönster (måsvingarna) är också trevliga att ha.

Det sagt hade jag personligen satsat på ett Hilleberg Nallo 4, eventuellt med GT-absid. Det väger ju bara 2.9 kg (utan GT, 3.4 med GT). Är ett mycket rymligt tält och ppersonligen gillar jag Hillebergs produkter.


/ Stefan
 
Kaitum 3 GT eller Nallo 4 (GT)

magnus ul, undvall och ni andra som har erfarenhet av 4 pers i Kaitum 3 GT eller Nallo 4. Vilket är bäst för fyra pers? Nallo 4 GT som är gjord för fyra pers och är lättare men har avsmalnande fotända, bara en absid och sjunkande takhöjd ställt mot Kaitum 3 GT som har omvända fördelar/nackdelar istället.
 
Min gissning är...

Hejsan,

Kanske var lite otydlig tidigare, men jag har inte personligen sovit i just ett Nallo 4. Men har däremot numera ett 50-tal nätter i "systertältet" Anjan 2. I grunden samma design som Nallo, men med tunnare väv (och i vårat fall ett 2 - personers tält).

Hur sort beskymmer man upplever att den sluttande fotändan i Nallo/Anjan är råder det milt sagt delade meningar om. Jag, som är 187 cm lång, har aldrig upplevt detta som ett problem. Jag stoppar bara ner någon i packningen lämplig påse vi fotändan för att förhindra att man glider ner (+ att det lyfter innertältet en lagom bit) och har därmed aldrig blivit blöt om nederdelen av sovsäcken.

Så jag hade som sagt var valt Nallo 4. Då ett standardliggunderlag är 50 cm brett går det ju inte in 4 liggunderlag i Kaitum som "bara" är 185 cm bred. Visst går det att pussla när barnen är små, men Hillebergs tält håller ju länge och barn växer...

Men visst, ingång på varje sida har ju sina fördelar med barn som vill springa ut och in i tältet.

/ Stefan
 
Hejsan,

Kanske var lite otydlig tidigare, men jag har inte personligen sovit i just ett Nallo 4. Men har däremot numera ett 50-tal nätter i "systertältet" Anjan 2. I grunden samma design som Nallo, men med tunnare väv (och i vårat fall ett 2 - personers tält).

Hur sort beskymmer man upplever att den sluttande fotändan i Nallo/Anjan är råder det milt sagt delade meningar om. Jag, som är 187 cm lång, har aldrig upplevt detta som ett problem. Jag stoppar bara ner någon i packningen lämplig påse vi fotändan för att förhindra att man glider ner (+ att det lyfter innertältet en lagom bit) och har därmed aldrig blivit blöt om nederdelen av sovsäcken.

Så jag hade som sagt var valt Nallo 4. Då ett standardliggunderlag är 50 cm brett går det ju inte in 4 liggunderlag i Kaitum som "bara" är 185 cm bred. Visst går det att pussla när barnen är små, men Hillebergs tält håller ju länge och barn växer...

Men visst, ingång på varje sida har ju sina fördelar med barn som vill springa ut och in i tältet.

/ Stefan

Jag kör med keron 4 gt men min familj. tungt javisst men ca 2-3kg hit eller dit om man är ute någon enstaka tur om året. Banta något annat i utrustningen. Fördelen tycker jag är ett robust tält som tål mycket stryk. Kvalitet och användarvänlighet. Barnen kan röja vilt och tältet står pall även från invändigt bus :) . Men visst shangrila 5 har jag också sneglat på men jag gillar mitt robusta Keron 4 gt med dubbla absider och ingångar. Stor absid är guld värt.
Köp ett begangnat!

//Magnus
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...