Tält till Aconcagua

Hej
Jag ska åka till Aconcagua och jag undrar över bra tält. Har tittat på Northface Mountain 25 men tycker det väger för mycket då jag åker själv. Är det någon som har något förslag?

Unna?

En bekant (www.kilman.se) använde ett Hilleberg Unna, om jag inte missminner mig. Det dög gott och stod pall bra för de piskande vindarna.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Mountain Hardwear Trango Assault

Jag och ett par vänner skall också åka till Aconcagua i vinter, och vi är av sociala, praktiska och säkerhetsmässiga skäl intresserade av kontakter med andra som skall försöka. Hör gärna av dig!

Vi skall använda ett Mountain Hardwear Trango 3.1, vilket jag trivs med. I samma produktserie finns tvåmannamodellen Trango Assault, med minimivikt 3.35 kg. Detta är ca 1/2 kg lättare än TNF Mountain 25, men tältet är fortfarande av geodesisk typ. Fortfarande är det naturligtvis en bit ner till Unnas vikt, men stabilitet och utrymmen är till det amerikanska tältets fördel.

Unna igen...

Unna-tältet jag nämnde i mitt förra inlägg var kompletterat med kjol runtom av Hilleberg. Vad det kostade extra vet jag inte, men ska man campa i hårt väder så är det nog en klok investering.

Angående utrymmena så var vi två i det på Elbrus förra sommaren. En av oss envisades t.o.m. med att ha ryggan mellan inner- och yttertältet. Det var innan jag visste att det var ett enmannatält ;). Laga mat inne var knappast på tal, men man måste ju ändå ut och lida av miljön då och då... Är man ensam har man det utrymme man behöver, även för matlagning.

mvh/Niklas

Re: Unna igen...

Kabonk; sa:
Angående utrymmena så var vi två i det på Elbrus förra sommaren. En av oss envisades t.o.m. med att ha ryggan mellan inner- och yttertältet. Det var innan jag visste att det var ett enmannatält ;). Laga mat inne var knappast på tal, men man måste ju ändå ut och lida av miljön då och då... Är man ensam har man det utrymme man behöver, även för matlagning.

mvh/Niklas

Jepp, Unna sväljer mer än man tror, ett riktigt guldtält faktiskt. Med kraftigare stänger klarar det otäckt hård vind också. Efter nästan hundra nätter i den modellen har jag bara en sak att anmärka på - ventilationen. Annars kanontält.

J

Helsport Svalbard

Hei!
Har brukt Helsport Svalbard i storm og stille, og det er for meg det ultimate telt. Skal du ha et telt som holder så kjøp det. God tur..
Erik

Unna gick sönder!

Kabonk; sa:
En bekant (www.kilman.se) använde ett Hilleberg Unna, om jag inte missminner mig. Det dög gott och stod pall bra för de piskande vindarna.

Om du läser Ronnie Kilmans historia från expeditionen så kan du se att hans Unna-tält gick sönder! Under en blåsig natt så nötte sig änden av bågen (bågarna?) igenom sin ficka, och tältet kunde inte stå uppspänt längre. Han försökte laga det med silvertejp utan någon större framgång. Kolla själv på hans sidor (28:e till 29:e december).

Den inre bågfickan verkar vara en svag punkt på Hillebergs tält. Jag har förstärkt mitt gamla Nammatj på motsvarande ställe, eftersom bågen var på väg att nöta sig igenom efter en blåsig tur i Sarek. Borde Hilleberg ha en stånghylsa av tjock plast i den änden också? Hur ser nya Hillebergtält ut på denna punkt?

Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips