Tält platser i Mårma

Hei jag har tänkt att gå Mårmapasset i sommar
jag undrar hur det är med bra ställen att tälta på där uppe i passet ?
tack på för hånd Av enn vandrare

I passet?
Tja, du kan ju alltid bygga dig ett stenhus...
Mårmapasset är fyllt med stenar av varierande storlek från några centimeter till några meter hela vägen från Mårmastugan till Vássajaure.

I norr går det nog att hitta någon plan och stenfri fläck vid Mårmastugan. Antalet tältbara gräsfläckar ökar ner längs med Vierrujokka. Närmaste tältbara mark i söder är vid Vássajaure. Kan naturligtvis finnas någon liten fläck närmare än så, men inget att räkna med.

Passet som sådant är allmänt ogästvänligt ändå, förutom bristen på plan, stenfri mark. Det är dåligt med vatten och höjden på 1600m gör ju sitt för att vädret kan bli jobbigt.

Alltså ett utmärkt ställe att passera och se på utsikten, som är storslagen, men inget ställe att planera ett stopp på.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
larvik line; sa:
Hei jag har tänkt att gå Mårmapasset i sommar
jag undrar hur det är med bra ställen att tälta på där uppe i passet ?
tack på för hånd Av enn vandrare

Runt Mårmastugan finns plats för en 3-4 små tält vad jag minns. Fortsätter du upp mot passet finns flera bra tältplatser längs jokken. Dessa är oftas mossa/snölegemark men duger.

Passet har jag aldrig passerat men risken är väl att man får tälta på snö om man ska ligga däruppe...

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips