Tält i ryggsäcken eller utanpå?

Hur gör ni?

Packar ni tältet i ryggsäcken eller fäster ni det utanpå/under locket?

Har man ett tält som väger 1,5-2 kg kanske det inte spelar så stor roll (av viktskäl) men om man bär på ett tält som väger mellan 3-6kg hamnar man ju i annat läge.

Har man säck med stor frontöppning kan jag ju se problem när tältet skall packas ner i säcken i samband med ösregn, lika så vid uppackning.

Mvh!
// Niklas

Normalt utanpå, i packpåse ovanpå locket - fastbandat i ramen och med regnskyddsöverdraget över alltihop.

[Dvs Om vädret föranleder regnskydd - eller om det finns särskild anledning att ha välsynligt orange eller diskretgrönt camouflage. Regnskyddet är vändbart...]

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Beror helt på vilken typ av ryggsäck man har.

Med mindre ryggsäckar är det ofta enklare att dela upp tältet, bågar och pinnar för sig, och dukarna för sig (i bland även ytter och inner duk var för sig).

Ju större säck man har ju enklare är det att förvara hela tältet allt i ett i eller utanpå säcken.

Gör det så enkelt och bekvämt för dig som möjligt ur bär synpunkt.
Tältet är oftast inte en grej man behöver plocka fram under dagen (om inte vädret blir jätte dåligt).

?

Normalt utanpå, i packpåse ovanpå locket - fastbandat i ramen och med regnskyddsöverdraget över alltihop.

[Dvs Om vädret föranleder regnskydd - eller om det finns särskild anledning att ha välsynligt orange eller diskretgrönt camouflage. Regnskyddet är vändbart...]

Vad är det för fint regnskydd du har då? :)

Beror helt på vilken typ av ryggsäck man har.

Sant. Så jag stalled frågan utifrån hur du/ni andra gör. Ni har säkert mängder med fördelar utifrån hur ni oftast gör. Och nog lika manga nackdelar varför ni väljer bort andra sätt att packa på.

Jag var mest nyfiken på att få reda på just detta. Hur gör du/ni och varför.

Ju större säck man har ju enklare är det att förvara hela tältet allt i ett i eller utanpå säcken.

Gör det så enkelt och bekvämt för dig som möjligt ur bär synpunkt.
Tältet är oftast inte en grej man behöver plocka fram under dagen (om inte vädret blir jätte dåligt).

Absolut. Men viktfördelning av upp till 6kg torde generera samma placering för samma typ av ryggsäck hos de flesta, gissar jag. Men det är klart det kanske finns någon som hellre packer 6kg på ett helt annat sätt varför det hade varit intressant att få reda på var/hur och framför allt varför.

På min Haglöfs Alaska säck fans en given plats (tyckte jag) nämligen ovanpå locket dvs. på utsidan och så högt upp som möjligt. Men så fick jag höra, från en säljare på Naturkompaniet, att han packer sitt tält (I en modernare säck (Fjällräven Kajka) innuti säcken och så lågt som möjligt.

Mvh!
// Niklas

Hittills har jag packat mitt HB Enan i väskan med allt i, men egentligen är jag inte helt nöjd med lösningen.

På nästa tur tänkte jag prova sätta den utanpå, eller eventuellt separera tältpinnarna från duken så att det tar mycket mindre plats i väskan på något vis.

Oftast bär jag tältet på tvären under locket på min ryggsäck. Det blir bra balans och tältet är lättillgängligt.

Tältet skall kunna resas snabbt. Högt upp under regnplaggen. Antingen har man tillräckligt stor ryggsäck eller så skaffar man ett mindre och lättare tält.

Utrustning utanpå ryggsäcken är ett tecken på att något är för litet.

go tur

Utrustning utanpå ryggsäcken är ett tecken på att något är för litet.
Nja, det beror nog på ryggsäcksgeneration och konstruktionsfilosofi. Ta mina Haglöfs Alaska som exempel, där är det av tillverkaren avsett att vissa vanliga campingutrustningsdetaljer skall vara fastbandade mot ramen under och/ eller över huvudsäcken, eller sitta fästa i spötunneln. Haglöfs sålde t.o.m med en packpåse+remmar för det ändamålet 'i paketet' så att säga. Och extra packpåse kunde köpas löst - om andan föll på, likadant så kunde ramförlängare köpas under en period. [Med nutida helt vattentäta packpåsar vore filosofin ytterligare lätthanterlig.] De möjligheterna gav ryggsäcken oöverträffad anpassbarhet, oberoende om det bara var lunchutrustning för en endags förströelsepromenad i lokalskogen eller om det var expeditionspackning med mångveckorsbehov som skulle med. Bärutrustningen, mes med bärsystem och avbärarbälte, var densamma - det var antalet och utformningen hos 'transportvolymerna' som justerades. Vill man ha ett slätt och intetsägande ytterskal så drar man över regnskyddet...

Att allt skall förvaras inuti en [gigantstor] säck är ett modernt påfund. Som gör att gigantexpeditionssäcken svårligen kan tjänstgöra som unikabox en lördag vid Roslagsstranden - och dagturssäcken på (30-35?) liter omöjligen kan tjänstgöra som 'allt-ska-vara-med' expeditionssäck under en tvåveckors promenad längs Kungsleden... Vissa saker har inte evolutionen gjort bättre imho ...

Vad är det för fint regnskydd du har då? :)
Jag ska ordna bild på regnskyddet under helgen. Det är camouflagemönstrat grönt på utsidan och klart orange på insidan. Vändbart. Resår runt kanten - och ett spännband med Fix-lås ungefär halvvägs i höjd. [Spännbandet hindrar att kraftig motvind tar sig in mellan rygg och ryggsäck och blåser upp överdraget som en ballong...]

Regnskyddsöverdraget [ursprungligen är det från tidigt 80-tal (sytt av min salig mamma)
och har sedan fått några mindre modifieringar (spännbandet bl.a.) av mig under åren]:
[Orange är speciellt bra under andras jakttider - och grönt är bra under egen jakttid ;-) ]

Bilagor

• PICT8546-72dpi.jpg
    PICT8546-72dpi.jpg
    92.2 KB · Visningar: 2,319

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips