Tält hjälp sökes!

Hej alla!

Behöver tips på ett 3-manna, 3-säsongstält som funkar bra för långa personer – jag själv är 195 cm och vill kunna ligga raklång utan att nudda väggarna.

Hittils har vi använts ett billigt alternativ
Artic tern camp 3. Stor tält kundskap har vi inte.

Tältet ska funka för både kortare turer och längre vandringar, så det får gärna vara en bra balans mellan vikt och komfort. Vikt är inte superkritisk, men det får gärna vara hanterbart att bära längre sträckor.

En viktig detalj är att hundar kommer vistas i tältet.

Ett par tält jag kikat på är:
Sydvang Skaring 3 Ultra Light även den vanliga
Urberg trekking 3
Bergans trollhetta tunnel 3
Breheim 3 från. xxl.

jag är osäker på om längden. Har läst på andra forum att det kan vara lite tight för långa personer, så jag vill gärna höra om någon här har erfarenhet av det.

Har ni några favoriter eller modeller som ni själva använder och kan rekommendera?
Alla tips och erfarenheter tas tacksamt emot!

/Tack på förhand
 
Hilleberg gör tält för långa personer. Keron modellerna har helt vertikala dörrar på innertältet vid huvud och fotända. Längden är 220 cm på innertältet. GT modellerna har dessutom stora absider. Även deras Kaitum kan fungera.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Alla dessa tält har ju sluttande och avsmalnande fotända som kan inverka på ligglängden, främst ytterplatserna och speciellt i kombination med tjockare uppblåsbara liggunderlag. Vill du dessutom bo tre personer i tältet är ett 4-manna mer rimligt då många 3-manna tält kan bli väl trånga. Detta kan till viss del avhjälpas om personen i mitten kan ligga skafötters vilket kräver ett mer symmetriskt tält med dubbla ingångar och absider. Av de tält du räknar upp är Helsport Seeker Breheimen och Urberg Skaring i en annan division pga billigare (och mer kortlivad) PU-belagd yttertältsväv. Gamla Helsport Breheimen (ljusgrå i färgen) hade Helsports silikonbelagda pro duk i yttertältet vilket var ett bättre tält men det finns inte att köpa längre. Här en gedigen genomgång av just gamla Helsport Breheimen 3:
På din beskrivning är det Hilleberg Kaitum 3 eller Helags 3 som bäst motsvarar dina önskemål, men de kanske ligger utanför din tänkta budget? Finns ju även GT versionen till dessa tält, men då börjar det bli ganska långa tält vilket kan påverka hur lätt det är att hitta en lämplig tältplats. Jag har själv ett Kaitum 2 (är 191cm) och det är lätt favorittältet när vi är ute två personer, de raka gamlarna på innertältet ger gott om plats att sträcka ut sig och utrymmet är nästan spaciöst jämfört med många andra tält.
 
Jag är 193 och vi bor i Kaitum 3 GT eller Helags 3 beroende på hur mycket jag vill bära.

Är jag ensam med hundarna tränger jag in mig i ett Nallo 2. Det går, men fötterna tar ofta i tälttaket, även om jag ligger på snedden i det tältet. Avsmalnande fotända är inte något jag skulle valt om komfort är en prioritet för någon som är längre.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Alla dessa tält har ju sluttande och avsmalnande fotända som kan inverka på ligglängden, främst ytterplatserna och speciellt i kombination med tjockare uppblåsbara liggunderlag. Vill du dessutom bo tre personer i tältet är ett 4-manna mer rimligt då många 3-manna tält kan bli väl trånga. Detta kan till viss del avhjälpas om personen i mitten kan ligga skafötters vilket kräver ett mer symmetriskt tält med dubbla ingångar och absider. Av de tält du räknar upp är Helsport Seeker Breheimen och Urberg Skaring i en annan division pga billigare (och mer kortlivad) PU-belagd yttertältsväv. Gamla Helsport Breheimen (ljusgrå i färgen) hade Helsports silikonbelagda pro duk i yttertältet vilket var ett bättre tält men det finns inte att köpa längre. Här en gedigen genomgång av just gamla Helsport Breheimen 3:
På din beskrivning är det Hilleberg Kaitum 3 eller Helags 3 som bäst motsvarar dina önskemål, men de kanske ligger utanför din tänkta budget? Finns ju även GT versionen till dessa tält, men då börjar det bli ganska långa tält vilket kan påverka hur lätt det är att hitta en lämplig tältplats. Jag har själv ett Kaitum 2 (är 191cm) och det är lätt favorittältet när vi är ute två personer, de raka gamlarna på innertältet ger gott om plats att sträcka ut sig och utrymmet är nästan spaciöst jämfört med många andra tält.
I nu läget ligger det utanför vår budget. Behöver övertala sambon på nått sätt!

Vet du något om Bergans?
 
Jag är 193 och vi bor i Kaitum 3 GT eller Helags 3 beroende på hur mycket jag vill bära.

Är jag ensam med hundarna tränger jag in mig i ett Nallo 2. Det går, men fötterna tar ofta i tälttaket, även om jag ligger på snedden i det tältet. Avsmalnande fotända är inte något jag skulle valt om komfort är en prioritet för någon som är längre.
Som tidigare postat så är Hilleberg utanför vår budget och därmed får vi anpassa komforten efter det. 🥲
 
I nu läget ligger det utanför vår budget. Behöver övertala sambon på nått sätt!

Vet du något om Bergans?
Jag har ägt ett Bergans Compact Light 3 som är föregångare till dagens modeller. Skillnaden är minimal och du hittar min recension här på Utsidan. I stort är det bra och prisvärda tält så länge vi talar om modeller med silikoniserad yttertältsduk.
 
Jag är oxå lite längre och har aldrig provat, men sneglat mot Big Agnes som har modeller i XL (tidigare long). Inget för hårt väder ovan trädgränsen kanske, men det kanske inte är aktuellt?


Hilleberg Nallo 3 GT är för kort för dig iaf, det vet jag.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.