Tält hjälp sökes!

Hej alla!

Behöver tips på ett 3-manna, 3-säsongstält som funkar bra för långa personer – jag själv är 195 cm och vill kunna ligga raklång utan att nudda väggarna.

Hittils har vi använts ett billigt alternativ
Artic tern camp 3. Stor tält kundskap har vi inte.

Tältet ska funka för både kortare turer och längre vandringar, så det får gärna vara en bra balans mellan vikt och komfort. Vikt är inte superkritisk, men det får gärna vara hanterbart att bära längre sträckor.

En viktig detalj är att hundar kommer vistas i tältet.

Ett par tält jag kikat på är:
Sydvang Skaring 3 Ultra Light även den vanliga
Urberg trekking 3
Bergans trollhetta tunnel 3
Breheim 3 från. xxl.

jag är osäker på om längden. Har läst på andra forum att det kan vara lite tight för långa personer, så jag vill gärna höra om någon här har erfarenhet av det.

Har ni några favoriter eller modeller som ni själva använder och kan rekommendera?
Alla tips och erfarenheter tas tacksamt emot!

/Tack på förhand

Hilleberg gör tält för långa personer. Keron modellerna har helt vertikala dörrar på innertältet vid huvud och fotända. Längden är 220 cm på innertältet. GT modellerna har dessutom stora absider. Även deras Kaitum kan fungera.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Alla dessa tält har ju sluttande och avsmalnande fotända som kan inverka på ligglängden, främst ytterplatserna och speciellt i kombination med tjockare uppblåsbara liggunderlag. Vill du dessutom bo tre personer i tältet är ett 4-manna mer rimligt då många 3-manna tält kan bli väl trånga. Detta kan till viss del avhjälpas om personen i mitten kan ligga skafötters vilket kräver ett mer symmetriskt tält med dubbla ingångar och absider. Av de tält du räknar upp är Helsport Seeker Breheimen och Urberg Skaring i en annan division pga billigare (och mer kortlivad) PU-belagd yttertältsväv. Gamla Helsport Breheimen (ljusgrå i färgen) hade Helsports silikonbelagda pro duk i yttertältet vilket var ett bättre tält men det finns inte att köpa längre. Här en gedigen genomgång av just gamla Helsport Breheimen 3:
På din beskrivning är det Hilleberg Kaitum 3 eller Helags 3 som bäst motsvarar dina önskemål, men de kanske ligger utanför din tänkta budget? Finns ju även GT versionen till dessa tält, men då börjar det bli ganska långa tält vilket kan påverka hur lätt det är att hitta en lämplig tältplats. Jag har själv ett Kaitum 2 (är 191cm) och det är lätt favorittältet när vi är ute två personer, de raka gamlarna på innertältet ger gott om plats att sträcka ut sig och utrymmet är nästan spaciöst jämfört med många andra tält.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips