Tält från Swedemount?

Jag kan rekommendera The north face stormbreak 2 i den prisklassen. Mycket rymligt och bekvämt tält, och står emot stark vind och ihållande regn förvånansvärt bra. väger ca 2.4kg om du byter ut markpinnarna. Till dess golv behöver du dock antingen en footprint eller något liknande för det tar in markfukt. Jag använder en lättviktspresenning som jag har klippt till.

När det gäller de två sistnämnda, reser man innertältet först och lägger på yttertältet efteråt på dom? Jag är lite skeptiskt till den lösningen, även om jag vet att många gillar det.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Regnskyddet på över innertältet var standard här mina första decader bland fjällen. Fungerade då och bör fungera nu om ej så bra som allt på en gång.
Tält som väger över 1,4kg per person bör man akta sig för om man bär.
go tur

Senast ändrad:
När det gäller de två sistnämnda, reser man innertältet först och lägger på yttertältet efteråt på dom? Jag är lite skeptiskt till den lösningen, även om jag vet att många gillar det.

Normalt ja. Givet att det inte regnar kraftigt är det oerhört smidigt och bekvämt.

Om det regnar kan man på Marmot Tungsten (och jag antar att samma funkar på TNF Stormbreak):
(1) Göra iordning stängerna
(2) Lägga ut innertältet
(3) Lägga över yttertältet och haka i spännena
(4) Föra in stängerna mellan inner och yttertältet och haka i öljetterna en kortsida itaget.
(5) Krypa in i innertältet och haka i toppkroken och därpå resterande krokar
(6) Spänna yttertältet

Har man footprinten skippar man innertältet och använder den istället och monterar innertältet sist.

Håller med om att tält där allt sitter ihop är smidigare att sätta upp i regn.

Jag lyfter tråden igen.
Är det någon som hunnit skaffa sig erfarenhet från det här tältet:

Sarek - Sportshopen

Det verkar finnas dubbla absider under yttertältet. Innertältet kan ju i så fall inte följa yttertältets form som på t.ex. Unna. Någon som har tittat på det?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips