tält för varma kontinentala somrar

Har kikat igenom ett par av de senaste sidorna på jakt efter liknande tråd (finns säkert!), men hittade ingen.. så, min fråga är - vad skall vi ha för tält på cykelturen genom Europa? Glatt och nöjt tänkte jag att vi säkert kunde ta med vårt Bergans Compact light, men det kan vi nog glömma. Det fungerar utmärkt för svenska/norska fjäll, men Serbien i juli? njae, inte riktigt troligt.

Krav: Två- eller tremannatält, hyfsat lätt, avtagbart yttertält och byggt för fri luftgenomströmning (Myggnät upptill?), självstagande. Skall klara Tyskland i början av juni, men, som sagt också Balkan i juli. Helst inte mer än 3000 kronor, budgeten för resan är låg och risken är att jag måste köpa ny sovsäck också, eftersom min är fjällanpassad... så lågt pris välkomnas. Skall kunna hittas att beställa i Europa!

Har fått tips från en amerikan om lite olika märken, men hittar inget beställningsbart i Europa: https://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/jackrabbitsl2
http://www.cascadedesigns.com/msr/tents/experience-series/mutha-hubba-nx/product

Tips någon?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Du behöver nog inte köpa nytt tält , silverfilt is da shit.

Jag körde Bergans compackt Light2 i sommras och det var eländig hetta och sol nästan 30 dygn i sträck.

Gick ju hur bra som helst , gick ju faktiskt och dra sig till förmiddagen/dagen då jag la en silverfilt över tältet
dom dagarna man ville ha sovmorgon.
Istället för att det var 57,2 grader i tältet när solen gick upp och börja elda så var det typ strax under luftemp
inne.

Så köp en stor silverfilt , förstärk den längs sidorna med silvertejp och tejpa fast gummiband som öglor så du kan
sätta fast det åt det hållet solen kliver uppifrån

Oj, hade helt glömt att jag skrev en tråd här redan i december!! Jag har letat vidare och hittat ett marmot limelight FS 3 p på rea för 2000... dock verkar de ha bytt ut myggnäten där mot vanlig duk, för att den skall klara mer vind för ett skandinaviskt klimat..

ah, det där med silverfilt verkar inte så dumt.. vi är lite skeptiska till berganstältet av andra skäl också dock, vi vill gärna ha sitthöjd och plats för väskor (3-pers-tält!) nu vid närmare eftertanke. men kanske marmot limelight med silverfilten blir en oslagbar kombination? MSR Elixir har jag annars tittat på... kanske bättre ventilation..?

och med lätt menar jag inte fjäderlätt! vi har ju trots allt cykel, så 3 kg klarar vi nog..

Har sett hur det går när det regnar med ett sådant tält! Hann packa ner mitt HB när det började regna medan grannarna, två Tyskar, packade ihop sitt medans det regnade. På kvällen när jag kom till en fjällstuga kom tysklarna. Deras innertält hängde de upp i torkrummet, blött innertält!!

Ingen egen erfarenhet, men många "rätt" på din önskelista:
  • vit ytterduk - reflekterar et mesta av solinstrålningen
  • två absider/ingångar - bekvämlighet, lagringutrymme, optimal genomvädring
  • stor/flexibel öppning av ytterduken (hela långsidor)
  • flera uppsättningsvarianter, inkl. endast ytter- och endast innertält
  • självstagande med medföljande footprint
  • ganska lätt
  • ryms inom din budget :)

Nackdelar:
  • polyuretanbelagd ytterduk
  • 1500 mm vattenpelare
  • inga toppventiler

ah, ja, jag var egentligen lite mer sugen på msr elixir, men när jag såg att den var slut hos den återfärsäljare jag kollade på (fånigt, men försökte skicka efter från samma ställe som jag skulle skicka efter en bakväxel t cykeln från, för att spara in på frakt..haha) så beställde jag limelighten. addnature påstod att det var öppet köp på det trots rean, så jag tänkte att vad tusan, jag får väl skicka tillbaka det annars. Gav 2000 för det..

som jag har förstått det så uppfyller det ju en del i alla fall -

ljus utsida som reflekterar, delvis
självstagande
innertält går att använda enbart, dock vet jag ej om yttertältet kan resas innan innertältet...
1800 vattenpelare är kanske lite tveksamt
hyfsad ventilation, dock ej så mycket mesh
två ingångar (bättre ventilation!)
under 3 kg, eller ja, ungefär 3 kg

och pgp789 - jag tänker inte skaffa ett HB för att tälta på den europeiska kontinenten, långt nedanför bergen, mitt i högsommaren! Måhända jag köper ett inför Sarek, men det blir en annan tråd! Blir det för blött lyxar jag till det med tak över huvudet. Ska inte skrämma sambon från äventyr.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips