tält för varma kontinentala somrar

Har kikat igenom ett par av de senaste sidorna på jakt efter liknande tråd (finns säkert!), men hittade ingen.. så, min fråga är - vad skall vi ha för tält på cykelturen genom Europa? Glatt och nöjt tänkte jag att vi säkert kunde ta med vårt Bergans Compact light, men det kan vi nog glömma. Det fungerar utmärkt för svenska/norska fjäll, men Serbien i juli? njae, inte riktigt troligt.

Krav: Två- eller tremannatält, hyfsat lätt, avtagbart yttertält och byggt för fri luftgenomströmning (Myggnät upptill?), självstagande. Skall klara Tyskland i början av juni, men, som sagt också Balkan i juli. Helst inte mer än 3000 kronor, budgeten för resan är låg och risken är att jag måste köpa ny sovsäck också, eftersom min är fjällanpassad... så lågt pris välkomnas. Skall kunna hittas att beställa i Europa!

Har fått tips från en amerikan om lite olika märken, men hittar inget beställningsbart i Europa: https://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/jackrabbitsl2
http://www.cascadedesigns.com/msr/tents/experience-series/mutha-hubba-nx/product

Tips någon?
 
Du behöver nog inte köpa nytt tält , silverfilt is da shit.

Jag körde Bergans compackt Light2 i sommras och det var eländig hetta och sol nästan 30 dygn i sträck.

Gick ju hur bra som helst , gick ju faktiskt och dra sig till förmiddagen/dagen då jag la en silverfilt över tältet
dom dagarna man ville ha sovmorgon.
Istället för att det var 57,2 grader i tältet när solen gick upp och börja elda så var det typ strax under luftemp
inne.

Så köp en stor silverfilt , förstärk den längs sidorna med silvertejp och tejpa fast gummiband som öglor så du kan
sätta fast det åt det hållet solen kliver uppifrån
 
Oj, hade helt glömt att jag skrev en tråd här redan i december!! Jag har letat vidare och hittat ett marmot limelight FS 3 p på rea för 2000... dock verkar de ha bytt ut myggnäten där mot vanlig duk, för att den skall klara mer vind för ett skandinaviskt klimat..

ah, det där med silverfilt verkar inte så dumt.. vi är lite skeptiska till berganstältet av andra skäl också dock, vi vill gärna ha sitthöjd och plats för väskor (3-pers-tält!) nu vid närmare eftertanke. men kanske marmot limelight med silverfilten blir en oslagbar kombination? MSR Elixir har jag annars tittat på... kanske bättre ventilation..?

och med lätt menar jag inte fjäderlätt! vi har ju trots allt cykel, så 3 kg klarar vi nog..
 
Har sett hur det går när det regnar med ett sådant tält! Hann packa ner mitt HB när det började regna medan grannarna, två Tyskar, packade ihop sitt medans det regnade. På kvällen när jag kom till en fjällstuga kom tysklarna. Deras innertält hängde de upp i torkrummet, blött innertält!!
 
Ingen egen erfarenhet, men många "rätt" på din önskelista:
  • vit ytterduk - reflekterar et mesta av solinstrålningen
  • två absider/ingångar - bekvämlighet, lagringutrymme, optimal genomvädring
  • stor/flexibel öppning av ytterduken (hela långsidor)
  • flera uppsättningsvarianter, inkl. endast ytter- och endast innertält
  • självstagande med medföljande footprint
  • ganska lätt
  • ryms inom din budget :)

Nackdelar:
  • polyuretanbelagd ytterduk
  • 1500 mm vattenpelare
  • inga toppventiler
 
ah, ja, jag var egentligen lite mer sugen på msr elixir, men när jag såg att den var slut hos den återfärsäljare jag kollade på (fånigt, men försökte skicka efter från samma ställe som jag skulle skicka efter en bakväxel t cykeln från, för att spara in på frakt..haha) så beställde jag limelighten. addnature påstod att det var öppet köp på det trots rean, så jag tänkte att vad tusan, jag får väl skicka tillbaka det annars. Gav 2000 för det..


som jag har förstått det så uppfyller det ju en del i alla fall -

ljus utsida som reflekterar, delvis
självstagande
innertält går att använda enbart, dock vet jag ej om yttertältet kan resas innan innertältet...
1800 vattenpelare är kanske lite tveksamt
hyfsad ventilation, dock ej så mycket mesh
två ingångar (bättre ventilation!)
under 3 kg, eller ja, ungefär 3 kg


och pgp789 - jag tänker inte skaffa ett HB för att tälta på den europeiska kontinenten, långt nedanför bergen, mitt i högsommaren! Måhända jag köper ett inför Sarek, men det blir en annan tråd! Blir det för blött lyxar jag till det med tak över huvudet. Ska inte skrämma sambon från äventyr.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skogsavenyn Tält för varma klimat? Hilleberg? Bo och sova 19
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...