Tält för max 1500kr

(...) problemet med tältet jag har idag är att det är ganska stort och tar mycket plats (...)
En fundering bara. Förutsatt att du (vad jag fattar, rätta mig om jag har fel) skall vandra själv i Rondane - vad är anledningen till att du väljer ett så pass stort tält? Det blir dyrare, tyngre (2,6 kg är mycket att bära på), svårare att hitta tältplats, och jobbigare att få upp tältet ensam i hård vind,än om du väljer ett enmanstält.
Fjällmark, med sin stora absid och ganska höga höjd, har dessutom ett extra stort "fotavtryck" och bjuder på ett stort sidovindfång.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
XXL säljer även de gamla Bergans Compakt tälten för en billig peng under nytt namn. 690 spänn för ett 2-manna. Mycket bra kvalitet för de pengarna. Men även det väger uppmot 2,5 kg.
http://www.xxl.se/vildmark/talt/talt/bergans-trysil-2-pers-talt/p/1088460_1_style

För ensamvandringar använder jag själv ett Terra Nova/Wild Country Zephyros 1, som jag är mycket nöjd med. Kan fås för runt tusenlappen från UK.
http://www.cotswoldoutdoor.com/se/wild-country-tents-zephyros-1-tent-71110048

Om vi byter ut XXL mot Mc Donalds, tält mot middag och 1500:- mot 70:- hur intressant blir då diskussionen? Om du är beredd att betala för en hamburgare så får du en hamburgare...

EDIT: 40:- borde det nog kanske vara då vi snarare pratar hamburgare och inte en hel måltid...

Om vi byter ut XXL mot Mc Donalds, tält mot middag och 1500:- mot 70:- hur intressant blir då diskussionen? Om du är beredd att betala för en hamburgare så får du en hamburgare...

EDIT: 40:- borde det nog kanske vara då vi snarare pratar hamburgare och inte en hel måltid...

Haha bästa på länge!

Om du tycker diskussionen är ointressant kan du ju skita i att skriva dumma kommentarer i den.

Lustigkurren ovan begriper nog inte att XXL inte gör sina tält själva. De är återförsäljare av mer eller mindre kända märken. Går att hitta bra grejer till bra priser, men även tvärtom.

Jag skulle nog kolla först, om de 105 centimetrarna avser inner- eller yttertält ;)
(...men välja Vaudetältet oavsett)

vaudetältet verkar ju inte ha fått så bra kritik från folk som testat det om man giggar lite. litet och trångt, liten absid och dålig ventilation. känns inte sådär jättebra

En fundering bara. Förutsatt att du (vad jag fattar, rätta mig om jag har fel) skall vandra själv i Rondane - vad är anledningen till att du väljer ett så pass stort tält? Det blir dyrare, tyngre (2,6 kg är mycket att bära på), svårare att hitta tältplats, och jobbigare att få upp tältet ensam i hård vind,än om du väljer ett enmanstält.
Fjällmark, med sin stora absid och ganska höga höjd, har dessutom ett extra stort "fotavtryck" och bjuder på ett stort sidovindfång.

vilket tält tänker du på som jag har valt? jag har ju inte valt något tält än :) Sen kommer jag inte vandra med tältutrustningen i ronden heller. Jag kommer låta tältet stå vid samma plats under hela tiden och sen ta dagsutflykter bara

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips