Tält för fjällvandring

Akka Shape

När jag jämför bilderna på Akka och Akka shape så verkar ventilationssystemet vara annorlunda, någon som vet hur det funkar på shape?

Akka shape

Bara en synpunkt, för jag har aldrig sett tältet uppställt...var också sugen på det. Men: behövs det verkligen en absid som är lika stor som liggytan? Tältet blir 4 m långt (tror jag) - det inskränker emellanåt var man kan slå upp tältet. Små fläckar på ett par meter hittar man alltid däremot...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Bara en synpunkt, för jag har aldrig sett tältet uppställt...var också sugen på det. Men: behövs det verkligen en absid som är lika stor som liggytan? Tältet blir 4 m långt (tror jag) - det inskränker emellanåt var man kan slå upp tältet. Små fläckar på ett par meter hittar man alltid däremot...

Jag kan ju bara tala för mig själv och jag tycker det är grymt skönt att ha den absiderytan. Jag och min reskamrat får plats med all packning, en hund och har ändå plats över att laga mat i absidern vid dåligt väder.

Det man får betala är lite högre vikt och att man inte kan utnyttja de absolut minsta tältplatserna. Men det tycker jag inte är något större problem så jag ger helt klart tummen upp för absider.

Jag tycker det kan vara tight med plats ibland och då har jag ett tält utan absid... Jag tror det beror på var man går. I nordisk lågfjällsmiljö kan man nog hitta en tältplats till ett stort tält i stort sett var som helst, men om man går i stendalar etc så kan plättarna för tältning ibland vara väldigt små.

Sedan är det väl delvis en beteendefråga, om man börjar leta tältplats tidigt så ökar ju oddsen.

När jag jämför bilderna på Akka och Akka shape så verkar ventilationssystemet vara annorlunda, någon som vet hur det funkar på shape?

Genom ventilerna funkar det sämre på Shape än på vanliga Akka men jag skulle inte säga att det är dålig ventilation. Det Shape (-06) vi har har bara ventil i ena änden och jag saknar den andra när det varit fuktigt.

/M

Jag har ett nytt Akka Shape RS/3 med ventiler i båda ändarna. En i den ena och två i den andra.
Var ute för någon vecka sedan när det var som varmast och jag tycker det funkade hur bra som helst. Den stora absiden är kanon!

Vaude eller FR Akka?

Nu har jag nästan bestämt mig för att köpa ett Akka shape, men så ser jag lite på priset på Vaude-tälten och funderar på om det är värt att betala så mycket mer för fjällräven... Vad göra?

Någon som har erfarenhet av de lättare Vaude-tälten såsom Hogan ultralight och Taurus ultralight?

Hej. en tältmodell som jag tycker ofta blir bortglömd i fjällvandringssamanhang är tältkåtan. Ofta hör man försåsigpåare tala om än tunneltältens försträfflighet eller kupoltälten, men kåtan nämns inte så ofta. En del menar att ett tunnelält är mer vindstabilt, för man placerar det i vindriktningen och då blir det aerodynamiskt. De flesta som varit på fjället vet att vindriktningen inte är konstant i den världen och då kan du plötsligt få kraftig sidvind. Tar man då ned och vänder på tältet? Till syven å sist är det en smaksak, men jag personligen skulle välja en tältkåta, har vandrat med ett 5-mans som ligger på ca 4kg, helt utan golv och innertält i totalt ösregn och trots det var komforten riktigt bra för två personer. det behövs många spikar i marken men fö. är det relativt lätt och snabbt att resa, och man kan resa sig upp och kan bekvämt ta på sig regnkläder innan men ger sig ut.
Ubbe

Ska du inte tälta på glaciär eller hög höjd, så kan du köpa ett tält på Biltema för 200 kr. Funkar skitbra. Att lägga flera tusen på ett Hilleberg är bara slöseri, ifall du inte är en väldigt seriös vandrare.

"Ofta så gör de skandinaviska tälttillverkarna de bästa fjälltälten"

Jasså!? Har du testat tyska eller italienska tält?

Ska du inte tälta på glaciär eller hög höjd, så kan du köpa ett tält på Biltema för 200 kr. Funkar skitbra. Att lägga flera tusen på ett Hilleberg är bara slöseri, ifall du inte är en väldigt seriös vandrare.

"Ofta så gör de skandinaviska tälttillverkarna de bästa fjälltälten"

Jasså!? Har du testat tyska eller italienska tält?

Nu vet jag iofs ingenting,så jag chansar hejvilt på att om du använt Biltema-tält el.dyl så hade du en otrolig tur med vädret,varken vind eller regn att dryfta om.De klarar ett lätt regn utan vind ett par-tre timmar sen är de genomblöta,blåser det lite så piskas det igenom direkt.Jag har använt ett dylikt på paddelturer,det var på mina första så nyhetens behag och totalupplevelsen uppvägde bristen på lämplig utrustning.Skulle inte göra om det...

Och jag håller med,det finns andra.Minst lika bra och ofta lättare.

peter

Nu har jag nästan bestämt mig för att köpa ett Akka shape, men så ser jag lite på priset på Vaude-tälten och funderar på om det är värt att betala så mycket mer för fjällräven... Vad göra?

Någon som har erfarenhet av de lättare Vaude-tälten såsom Hogan ultralight och Taurus ultralight?

Vaude Ferret I Ultralight ser bra ut - IMO

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips