Tält för barnfamilj

Tält är ju ett kärt tema på Utsidan, och nu var det dags igen. Denna gång med en liten vinkel, nämligen tält för en barnfamilj. Jag, min bättre hälft och två knott (som vid tiden kommer vara 5-6 år) har behov av ett tält. För att vi nu inte ska hamna i alltför vidlyftiga spekulationer gäller följande restriktioner:

1. Maxpris -- typ 4000 kr (barnfamiljeekonomin har sina gränser, och nej, jag är inte intresserad av svar som innebär "spara och köp ett Hilleberg")

2. Säkerhet -- jag vill känna mig trygg i tältet på kalfjället (sommar, tidig höst när myggen nyss kolat vippen)

3. Vikt -- för jag vet vem som får släpa på inte bara tält utan mat och kläder och sovsäckar och you name it

4. Men det får ju alltså inte vara för litet & trångt...

Då ska vi se, nån som rår på den ekvationen? (Jack Wolfskins "Southfork", som ju verkar göra skäl för namnet, är nog uteslutet...)
 
Barn och tŠlt

LŠtt Šr som bekannt dyrt. Ett tre personers blir lŠttare Šn ett fyra dito och rŠcker i mŒnga Œr till. Om du mŒste hŒlla budgeten titta pŒ begagnat alternativ kšp nytt och tyngre. Regatta och Wildo har en del tŠlt som ser bra ut men jag har inte bott i dem....

Go tur

Johan K
 
TNF-tältet verkar intressant, kanske lite tungt. Synd bara att man inte kan få känna på det -- jag är lite skeptisk till tält med löst yttertält som sätts upp efter innertältet, men har ingen praktisk erfarenhet av det så jag ska inte gnälla innan jag kollat närmare på det... (Det har diskuterats på Utsidan förut tror jag.)

Apropå begagnat så är det helt klart ett alternativ, ja. Frågan blir då återigen vad man ska hålla ögonen öppna efter.
 
Norskt tips

Bergans Ekstrem
tunnel med stor absid, 3-4-man (200 cm innerbredd), 4,15 kg, 3599 norska (typ 3900 svenska)
Kan kanske köpas via Fliesbergs

Eller kanske ett begagnat Hilleberg? :)
 
TNF-tält

TNF tälten finns på playgrund i Stockholm. I alla fall deras tunneltält. Vi tittade på ett sånt när vi skulle köpa nytt tält. Då var ett av kriterierna att det skulle funka när man har barn. Det är en stor absid på det och det tror jag är bra när man tältar med barn. Tunneltälten finns inte på deras hemsida.
Vi valde ett hilleberg Nallo 3 GT istället. Det var den låga vikten som avgjorde att vi tog det istället för TNF tältet.
/ Åsa
 
tunneltält

Vi har ett fjällräven tunneltält för tre pers, men sov bekvämt 3 vuxna och en tre åring i det. Lätt att sätta upp och känns mycket stabilt! När jag kollade, innan vi hittade detta på utförsäljning, så insåg jag att kupoltält blir mycket tyngre än tunnel om de ska räcka till 3-4 personer. En annan synpunkt jag sett här inne någongång, är att det är ingen ide att köpa ett för stort tält, för när barnen blir större vill de nog heldre ha ett eget tält!

Ang North face och yttertält man sätter på senare, så kunde jag inte förstå varför man konstruerade tält så. Men sedan ett år tillbaka bor vi i californien, och jag har sett ljuset - det regnar inte här!! Och det är oftare för varmt än för kallt, så att yttertältet inte går hela vägen ner är en fördel, för då blir det bättre ventialtion. Skulle dock inte vilja ha ett sådant tält i fjällen!

Mia
 
Re: tunneltält

mialindskog; sa:
En annan synpunkt jag sett här inne någongång, är att det är ingen ide att köpa ett för stort tält, för när barnen blir större vill de nog heldre ha ett eget tält!

Detta med eget tält är nog åldersberoende. Vi har tre barn nu 5 7 och 9. När de var mindre så provade vi med två tält men det blev ett ändlöst springade mellan tälten innan alla kom till ro. Vi vuxna var trötta medan barnen hela tiden kutade in och ut till det andra tältet.

Nu har vi en Moskoselskåta bomull polysester 7 vilket är mycket bra för längre baslägerbruk eller paddling med gott om plats för allt möjligt och med torkmöjligheter.

Dyr men prisvärd.

Thure
 
Hilleberg, trots allt, men... begagnat!

Hej,

Mitt svar måste trots allt bli Hilleberg! Vi har ett Nallo 3 som vi köpt begagnat och det funkar klockrent både för två personer och nu när vi har blivit tre. Med 3st Therm-a-rest täcks nästan hela tältbotten och ingen behöver vakna utanför liggunderlaget. Jag skulle hålla ögonen öppna efter nåt begagnat, för det finns många tält som säljs obetydligt begagnade.

/Annika
 
Om man utgår från att allt inte är möjligt skulle jag vilja ansluta mig till dem som rekomenderar ett begannat Hilleberg. Själv har jag ett Hilleberg Nallo GT 4 och det använder jag med fru,mig och två barn.
Det är hyffsat säkert i alla fall för de strapatser man utsätter sig för med barn ( Inte testat det under vinter eller så men det klarade utan minsta problem en nätt med kraftiga vindar, och ösregn på en lite skärgårdskobbe. Det är lätt - 3,2 kg. Det rymmer lätt fyra sovande om två är barn och det har en gigantisk absid vilket är bra med två barn. Haken är priset, själv köpte jag mitt på Hillebergs outletlista med ca 15% rabatt men det blir nog tyvärr också lite mera än du budgeterat för. När jag köpte tältet jämförde jag och valde mellan detta, ett Vaude på getout.se oc Helsport som har ganska många. Men Nallo GT 4 var störst och lättast och för vår familj ett mycket bra tält för t ex fjällvandring.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.