tält eller bivacktält.

när det gäller att gå själv så är nog tält lite för stor för ensama som är på tur.
därför går ja till bivacktält istälet för att ha med tält som väger mera.
nu undrar jag hur många där ute som använder bivacktält istället för tält?

Bilagor

• P4240009.jpg
    P4240009.jpg
    94.1 KB · Visningar: 5,797

Cannonball

Gäst
Jag använder inte heller något större tält om jag är ute själv, det blir antingen enmans bivacktält eller puppa.
Vad är det för något på bilden?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
mera bilder

Bilagor

• P4240009_01.jpg
    P4240009_01.jpg
    56.3 KB · Visningar: 4,503
  • P4240005_01.jpg
    P4240005_01.jpg
    76.5 KB · Visningar: 7,465
  • P4240011.jpg
    P4240011.jpg
    32.4 KB · Visningar: 4,430
hej!

velade själv länge innan jag skaffade 1-mans boende. det finns ju fina 1-manstält som väger lika lite som bivys: terrra nova laser comp, tarptent contrail (enkelvägg), tarptent scarp 1 (lite tyngre) etc. blev i mitt fal ett scarp 1, väger 1250gram, jämför med min kompis snugpak stratosphere bivy: hans natt var betydligt mindre komfortabel under vår vintercamping i år. han vaknade med en iskaka 10 cm från ansiktet medan jag bara fick svabba bort lite kondens. har svårt att tänka mig att komforten i ett lättviktstält är värd mindre än de få hekton man sparar på en lättare bivy. men det beror ju på hur värdefulla grammen är för en. på sommaren skulle jag nog kunna tänka mig en bivy, men om man ska ha endast ett atrernativ för året runt bruk så tvekar jag inte: tält.
men jag kommer säkert skaffa en bivy så småningom också... :)

/M

annat än tält.

hur många är det här som inte använder tält? utan använder en annan boendeform på sommaren än stuga och tält?
själv så använder jag dom här när jag är ute:

Bilagor

• P4290010.jpg
    P4290010.jpg
    56.3 KB · Visningar: 4,895
Senast redigerad av en moderator:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips