Tält - billiga eller dyra?

Re: Falsk matematik

Nordesjö; sa:
gwaihir; sa:
När man läser diskussioner om dubbelväggstält,enkelväggstält och tarps, så slås man alltid av samma sak... "dom glömmer bort totalvikten!"

Under en tarp lär du behöva en sovsäck som är flera hg tyngre för att klara samma temperatur. Du behöver insektsnät och skydd för sovsäcken osv.

Hur i hela friden räknar du nu?

Om jag bytte från mitt Haglöfstält till ett Tarptent (1,5-väggigt, med myggnät) skulle jag spara 2 kg.

Om jag lade till 2 kg på min sovsäck (och får samma totalvikt) skulle jag förmodligen kunna sova under bar himmel i Sibirien!
Exakt hur är det sämre?

I ett så extremt exempel som du tar upp så blir ju skillnaden väldigt stor.

Jämför istället ett Akto med en tarp+ nödvändiga tillbehör.

Inne i Aktot är det 5-7 grader varmare och myggfritt.

Jag ser så många viktjämförelser här mellan tält(dubbel/enkelväggiga,tarptents,tarps..osv, men jag tycker inte att gämförelsen blir rättvisande om man inte räknar in vilken sovsäck+övriga tillbehör som krävs för att det ska funka.

Det är möjligen så att ett tarptent kan vara den bästa/lättaste lösningen, men det beror ju också på "var,när,hur" och vad man trivs bäst med.

Re: Re: Falsk matematik

gwaihir; sa:
I ett så extremt exempel som du tar upp så blir ju skillnaden väldigt stor.

Extremt?
För mig var inte det ett dugg extremt exempel, utan ett ytterst vardagligt. Ett 1,5-väggigt Tarptent är antagligen inte ens särskilt mycket kallare än ett dubbelväggigt tält.
I det extrema exemplet hade jag istället sparat 3 kilo som jag kunnat lägga på kläder eller sovsäck. ;)

gwaihir; sa:
Det är möjligen så att ett tarptent kan vara den bästa/lättaste lösningen, men det beror ju också på "var,när,hur" och vad man trivs bäst med.

Helt sant - det gäller ju oskrivet för alla diskussioner här på Utsidan :)

För en sån som jag, som svennefriluftar i ett "var, när, hur" som 7 gånger av 10 skulle tillåta sömn under bar himmel är det en mycket bra ekvation med ett tält som inte är byggt för vinterstormar på kalfjället.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Kondens

Schneeberger; sa:
Njaee, det där stämmer ju inte.

I scouterna har vi sedan urminnes tider använt vindskydd, vilket torde vara en tarp men modernare språkbruk. I dessa uppstår kondens om förhållandena är "gynnsamma".

Tarp/vindskydd/tält? Alla har sina fördelar och sin plats. Gäller bara att kunna se sina egna behov och sedan göra valet av bostad efter detta.

Uffe

Och tarp saknar kondensproblemen även mycket våta dagar....

[/QUOTE]

Exakt min erfarenhet med, i lumpen använde vi min själ både tarps och tarptents, trots att begreppet var okänt inom det svenska friluftslivet då ;), och nog hade vi problem med kondens. Lösningen blev att införskaffa egna sovsäcksöverdrag för användning under knäppetältets galontak.

Inte för att vi sov så ofta men ändå...

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips