Tält 4-bikers eller andra tälttips?

Nu när våren är här och snart sommaren också så börjar det bli dags att se över utrustningen. Själv behöver jag köpa ett nytt tält och har blivit rekommenderad ett tält av "4-bikers", ett tält för mc-åkare som tydligen ska kunna fällas upp på under minuten! Någon som äger ett sådant och kan berätta om det? Jag vill ha ett tält som går lätt och snabbt att slå upp och ta ner, vikten är av sekundär betydelse då jag oftast cyklar eller åker motorcykel. Jag tar gärna och tacksamt emot fler tips på tält med för- och nackdelar!

Ett Hilleberg är ju ett hett tips om du ska ha det på andra turer också än mc. Klart bäst men dyra i inköp. Väldigt bra andrahandsvärde också. Annars om du bara ska åka mc med tält så är säkert 4-bikers helt ok.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har sett tältet hos Handelsboden, som allt annat dom säljer så ser det bra ut på webben men jag går alltid tomhänt ur butiken.

Jag lägger hellre ett par minuter på att resa ett tält från en rnomerad tillverkare.
Kolla tälttrådarna här. Skippa Hilleberg och Fjällräven, finns massor av prisvärda alternativ.

Tack för tipsen! Min lite ansträngda ekonomi tvingar mig tyvärr att titta på lite billigare varianter och 4-bikers är förhållandevis billiga men tyvärr därför också ganska tunga tydligen. Jag åkte till Handelsboden och köpte det näst minsta. Det får bli camping med bil, cykel eller motorcykel för det är lite för tungt för att vandra med tror jag :) Jag har provat det hemma i vardagsrummet och det är fantastiskt lätt att slå upp och att fälla ihop MEN sen får man vika, trycka, pressa och vika om några gånger för att få plats med allt i fodralet, kanske lär mig något trick efter ett tag. Nu hoppas vi på lite värme så man kan prova utrustningen i skarpt läge va ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips