Ta sig från Funäsdalen till Ramundberget?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Går det någon buss eller taxi eller liknande från Funäsdalen? Vart bokar man isåfall? Kommer ev. att åka med Härjedalingen imorgon och kommer upp kl 21.55.

// Jocke

När jag har åkt (till Tänndalen och till Ramundberget) så har det gått busstaxi, men bara vissa tider. När jag skulle till Ramundberget så minns jag att jag fick vänta några timmar i Funäsdalen. Men å andra sidan kostade taxituren 19 kronor eller så.

Kommer du så sent på kvällen så vet jag inte hur det är. Ska kika runt lite.

Edit: på http://www.lanstrafiken-z.se/ kan man söka turer mellan de två platserna. Det verkar gå en tur varannan dag. Kl 16:35 den 14:e dvs på måndag så är du i Ramundberget vid 17:10. Lagom att gå upp till ungefär Svaletjakke vindskydd för att tälta där, och sedan nå Helags dagen efter.

Men om du har pengar så lär det ju gå att fixa en ordinär taxi som går när du vill men som kostar några hundra.

Ska du gå upp till Storulvån? Jag gick där via Helags och Gåsen 2005, en bra tur. Gå upp på Gåsentoppen!

Skolbussar

Jag kan ju nämna att skolbussarna inte går under sommarlovstider, så därför är det nog lite mer ont om dem vid denna tid.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips