Ta kort från kajaken?

Systemkamera stor sittbrunn och roder

Jag har i många år fotograferat med en Nikon FE-2 med objektiv från 24 mm till 400 mm från en VKV-Lisa.

Har gått bra att förvara kamerautrustningen i en läderväska under knäna. Går utmärkt att dra upp kameran byta objektiv och film. Vitsen med roder är att man kan välja bildutsnitt genom att man kan styra kanoten medan man tittar i sökaren. När familjen utökades blev det VKV Yoo-A-Kim och det är en fantastisk fotoplattform.

Der har blivit mycket narurbilder bl a sjöfågel och säl och bilder med kajaker i förgrunden.

Vattentät kamera kan vara praktisk i riktigt ruggväder men bilderna blir sällan i klass med bilderna man tar med systemkameran.

På akterdäck har jag en tubkikare och rejält stativ i en hyggligt vattentät packpåse. Tubkikaren sittande på stativet är samlingsplats när man har lunchrast eller kommit till nattkvarteret.

Digitalkameror är inte så ofta vattentäta.

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
thureb

Visst finns det möjligheter att ha sin 'gamla' systemare i kajaken, men när denna blivit tre hus, 6 objektiv, 28 filter två blixtar o två winders/motorkopplade är det dags att byta till digitalt med auotofocus o zoom. Man är ju ute för att paddla och ev. dokumentera.

Jag har nog konstaterat att jag ínte skulle tagir de bilder jag tagit om jag behövt asa med mig hela systemet.

När jag sitter där i kajaken och ser 'bilden' har jag aldrig tid att välja optik. Skruva på, ställa in och knäppa. - Digitalt: generell zoom och låta kameran gå i viloläge. Slit upp och knäpp! Problem? Jo, men visst! Den f-n skall ju hinna auto-focusera. Där missar jag en del.

Men fortfarande; Hur håken skall jag kunna ha kameran direkt åtkomlig när situationen uppstår? Actionbilder!

Var tusan finns den bild som visar den våg som dränker paddlaren. Jag har aldrig sett den ännu. Men jag har upplevt den. Timmasvis i sträck.

Jag tror att det enda som återstår om man VERKLIGEN vill ha bra actionbilder, är att ha en rysligt bra (och rysligt dyr) helt vattentät kamera monterad på fördäcket. Men det har man ju inte råd med, eller?

Förresten, nån som har ett bra tips på hur man håller balansen medan man fotar?

/micke trådstartare

För stillbilder av actiontyp där verklig vattentäthet krävs är det kanske en Nikonos som gäller. Gick in på http://www.annonsguiden.nu/ och sökte på Nikonos och fick ett hyfsat antal träffar.
En sån kamera på fördäck borde kunna ge möjligheter. Finns kanske fjärrutlösare?

Annars finns det väl andra dykkameror. En hjälmmonterad filmkamera vore ju rätt OK. Fast det är ju inget man paddlar omkring med bara för att man kanske får se typ en säl i Mälaren. Så osannolikt som det vore så skulle man ju vilja plåta, fast då får man antagligen vara beredd på att paddla omkring med en hjälm i onödan ganska många distans...

Hej Hans.

Nej det är väl knappast fel på Din uppfattningsförmåga. Det var allt jag som missade målet lite kanske.
Jag kollade länken Du gav och han använde visst en Canon med undervattenhus. Sådan utrustning kan man absolut ha uppe på däck. När det blåser hårt blir det trots det svårt att släppa paddeln o knäppa.

Ha de.

Hej Michael.

Allt är beroende av vilken kvalité man förväntar sig av de bilder man tar i farten. Det finns relativt billiga och vattentäta kameror.
Undervattenshus tycks endast tillverkas till framför allt dyrare modeller som funnits ett tag på marknaden utan förändringar. Det är ju många knappar som skall kunna nås via skalet.
Jag har sökt ett till min Nikon och fick först svaret - Nej! punkt slut. Året därpå - Jovisst har vi det, men jag har aldrig fått ytterligare uppgifter. Man lovade nog fel.
Skall man bara skydda kameran mot lite stänk eller fukt kan det räcka med att ha den inlindad i en plastpåse. Men det är ju på däck man vill ha den.
Då kommer ju problemet hur man trycker av när vågen kommer mot Dig i full kraft. Glöm det. Håll i paddeln o parera i stället. Trådutlösare kunde vara en idé. Den är ju också känslig för vatten, men då kan man sätta fast den på paddeln inom fingeravstånd.

Problemet är som Du inser just att hålla balansen när man knäpper. Det ena absolut viktigare än det andra.
När det gungar så där lite lagom brukar jag försöka hålla kameran lågt för att hålla tyngdpunkten nere. Det hjälper något.

Ha de.

kajakmicke; sa:
Jag tror att det enda som återstår om man VERKLIGEN vill ha bra actionbilder, är att ha en rysligt bra (och rysligt dyr) helt vattentät kamera monterad på fördäcket. Men det har man ju inte råd med, eller?

Förresten, nån som har ett bra tips på hur man håller balansen medan man fotar?

/micke trådstartare

Med Sony DSC-U60 kamera kan man göra halvroll och fortsätta fotografera abborrar och gäddor. Den är inte dyr heller. Dock har den brister.

Lill-Klas

Hej Mattis.

Helt rätt det finns en hel del att välja bland. Både anpassade skal och kompletta kameror.

Problemet är väl att man blir tvungen utöka sin kameraflora.

En lösnng kan vara ett flexibelt skydd
http://www.sailgb.com/sshop/prod_list.asp?cid=322
Med ett sådan skulle man nog kunna behålla sin ordinarie kamera om man vill ha samma förutsättningar till bilder som vant sig vid.

Problemet med hårda skal är väl att dom oftast inte är anpassade till kameror med större zoom än 3x. Ofta vill åtminstone jag krypa in lite mer i bilden eftrsom jag föredrar att redigera mesta möjliga redan på plats.

Ha de.

Mattis!

Ewa-marines plastväska/-påse verkar ju vara ett rätt bra val, om man som jag redan har en kamera man tycker om, samt inte riktigt råd att köpa en ny.

Vad kostar en sån, och var i Göteborg finns den?

Någon annan får gärna svara också. Någon som har erfarenheter av påsen?

/micke

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips