Ta bort vax från kängor?

Har ett par Meindl desert fox kängor som jag i ett svagt ögonblick smörjt in med bivax. Har funkat bra i Sverige i snön men ska ner och jobba i Libanon nu så det känns som om jag borde försöka få dem så luftiga som möjligt. Är det nån som vet om det går att få bort impregneringen på ett skonsamt sätt?

Tacksam för alla tips!
 
Avfettning av läder

Tvätta först med vatten och borste så att kängorna är riktigt rena.
Lädertvål och trasa, håll ut och på!
Slutligen tvätta med aceton och trasa, utomhus och tills dess trasorna inte lägre tar upp vax o fett. Det kommer att ta tid.
Därefter fukta lädret med rent vatten (ångstykjärnsvatten motsv.) och smörj in kängan med mink oil. Låt den torka svalt, luftigt och mörkt. Torka av överflödet och du är klar.

Go tur

Johan K
 
Jag skulle bara låta dem vara. Vax brukar nötas bort ganska fort, särskilt i torrt och dammigt klimat. För övrigt så "andas" kängorna minimalt genom lädret så det gör inte så mycket att de är vaxade, fördelen med vax är ju att det skyddar kängorna. Mer fördel än nackdel således. Tänk på att byta strumpor ofta, ta av kängorna ur vid raster och plocka ur sulorna vid dessa. Detta ger större effekt.

Mvh Tomas
 
Nöt och dunsta

Använd kängorna i snö eller gräs/ris så nöts ytterlagret av vax bort. Så småningom dunstar också mycket av vaxet bort. Sparsamt med vax kvar i lädret minskar inte den eventuella ventilationsförmågan så mycket, det finns porer som inte är vaxade kvar i lädret för ventilation. Helt avfettat läder suger upp fukt och blir då tungt och lealöst. Lädret mår bättre av att vara vaxat.

Risken för skav i en känga med läderfoder minskar faktiskt om insidan är vaxad sannolikt pga mindre fukt i foder och hud.

Thure
 
Aceton och minkolja skulle jag avråda ifrån. Aceton torkar ut lädret, saboterar lädret. Kan vara ok med minkolja en max två gånger för t.ex ett par hårda grova råa Lundhags för att mjuka upp lädret något, men inte som standard. Medan för mycket fetter kan göra kängan sladdrig, luckrar minkolja upp lädret så det blir poröst.

Infon om minkolja fick jag av en kamrat för länge sedan. Kände mig tveksam så jag testade att då och då smörja en riktigt grov läderbit med minkolja. Efter något år gick det att dra isär den då porösa läderbiten med händerna. Är kängorna dessutom inte längre råa utan ingångna och uppmjukade skulle jag aldrig använda den smörjan för mina kängor.

Raskesven
 
Måste säga att jag verkligen får olika råd från alla håll :) Om det stämmer som nån sa att vaxet inte påverkar andningsförmågan allt för mycket tror jag att det verkar bäst att lämna dem som de är och låta det nötas bort. Dessa kängor har ju även viss ventilering inbyggd så det kanske går bra.

Det visar sig väll annars när jag kommer ner till Libanon om jag avlider i kängorna.
 
Det stämmer bra det att vax lägger sig ytligt och inte försämrar "andasförmågan" så det stör. Det är därför endast vax ska användas till kängor med membran i. Vax tränger inte in djupt och riskerar då inte att täppa till porerna. Nackdelen med vax är, som sagts, att det snabbt slits bort, just för att det ligger ytligt. Men för dig är det ju ingen nackdel. Jag skulle också bara låta det vara, alternativt ta en tur ut i busken några dagar om jag absolut ville bli av med det.

Raskesven
 
jag avråder oxå från allt vad aceton och oljor till kängor heter.. Jag tillbringade ganska många månader i varma länder med mina Meindel, jag valde dock att fortsätta vaxa dom för att skydda lädret mot klimatet, mina kängor höll sig betydligt bättre än de som körde utan behandling eller fetter/oljor. jag applicerade vax tunt och ofta..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
Smogz Hur ta bort mögeldoft från läderskor Kläder 24
chinerunner någon har slitit bort dörren på Norhstar Kläder 1
johan5588 Allvädersjacka...ge bort i julklapp !? Kläder 7
Lars G A Dumt klippa bort nätfodret på anoraken? Kläder 4
Sverker G Skovård. Vilket vax? Kläder 3
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
hannulan Vax - hur ofta Kläder 1
erikerik Vax och eller fett? Kläder 42
Daddy Vax på nubuckkängor - hjälp! Kläder 7
Staffan Andersson FJ vax till bomullskläder Kläder 12
Aknot Lundhags fett, vax och tjära-blandning Kläder 4
schweingaard Tjärs i skofett eller vax Kläder 2
maths grönlands vax Kläder 2
VAX ! Inpregnering av Meindel Taiga Kläder 8
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.