T-röd plus vatten, proportioner?

Hej.

Vill minimera sotning i spritköket utan att använda någon mängd metanol på grund av närvaro av barn.

Har hittat en tråd på forumet där någon menar att T-röd plus c:a 10% vatten minskar sotningen (för att förbränningen blir mindre kraftig och syret då räcker till). Har någon mer erfarenhet?

Skall snart upp till Padjelanta och hinner inte experimentera själv.

Varma hälsningar

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Några källor på nätet ger för handen allt mellan några procent och 15% vatteninblandning är gångbart. Så varför inte 10%. Effektiviteten minskar dock något.

Jag gjorde så tidigare -tror att det var typ 10% vatten. Tag inte för mycket, då blir effekten onödigt låg.
Testa hemma innan du blandar all sprit innan resan.

Blanda inte hemma, men när du fyllar brännaren.
1. Du vill ju inte bära mer vatten än nödvändigt. ;)
2. Om du ser att 15% är för mycket kan du gå ner till 10% eller även mindre tills det börjar sota.
3. Om det blir kalt är det svårare att tända sprit med vatten än utan. Jag upplevde detta när vi var i Sarek på en sensommartur för många år sen. Jag hade sprit utan vatten och min kompis hade 10% vatten, på kalla morgoner blev det alltid min sprit - och liten sot på sina kittler. Men vi fick kaffe. :)

Henning

Har också hört ungefär 10% och brukar köra med det de gånger jag inte får tag i Tenol. Dock tycker jag inte sotande blir så jättemycket mindre med tillsatt vatten. Men håller med om metanol & barn i närheten..

Sen kan jag tycka det är aningens tröttsamt att det alltid ges kommentarer om gas när frågan gäller sprit.. :)

/ Ulf

Blanda inte hemma, men när du fyllar brännaren.
1. Du vill ju inte bära mer vatten än nödvändigt. ;)
2. Om du ser att 15% är för mycket kan du gå ner till 10% eller även mindre tills det börjar sota.
3. Om det blir kalt är det svårare att tända sprit med vatten än utan. Jag upplevde detta när vi var i Sarek på en sensommartur för många år sen. Jag hade sprit utan vatten och min kompis hade 10% vatten, på kalla morgoner blev det alltid min sprit - och liten sot på sina kittler. Men vi fick kaffe. :)

Henning

Bra där, blanda hemma var precis vad jag hade tänkt, tills nu ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips