Synpunkter på våran Sarek vandring

Det är väl bara att pröva så får ni ändra planer om det blir för mkt. 5-6 dagar borde ni i vart Fall hinna upp på stortoppen även om ni väljer att ta det lugnare. Jag tror att planen är möjlig, men mycket krävande. Jag skulle nog inte fixa det :)

Försöka duger ju alltid, för då försökte man iaf, tänker inte hålla benhårt på planen, behövs det fler dagar och mer tid så behövs det, bra att jag fick kritik för då vet jag att jag måste sätta pannbenet i backen direkt från början. Målet är iaf toppturen med resan, det är det viktigaste med allt.

Läste att snön ligger på ca 1000 meter plus fortfarande, någon som kan dementera det?
 
Jag har inte gjort lilla sarektraversen så som du beskrivit, men enl vad jag läst så är det bra att ha klättererfarenhet för den turen. Jag var på stortoppen för ett år sen och funderade då på att gå vidare till nordtoppen. Det låg en del snö då, och jag tyckte då det såg lite väl hårt ut för mig att nedklättra från stortoppen mot nordtoppen utan rep, eller göra en firning. Det är möjligt att andra hade bedömt saken annorlunda om det var mindre snö, och nedklättrat.

En snällare väg upp på stortoppen är norrifrån via glaciären som borde vara utan snö i aug och nästintill sprickfri
 
Jag har inte gjort lilla sarektraversen så som du beskrivit, men enl vad jag läst så är det bra att ha klättererfarenhet för den turen. Jag var på stortoppen för ett år sen och funderade då på att gå vidare till nordtoppen. Det låg en del snö då, och jag tyckte då det såg lite väl hårt ut för mig att nedklättra från stortoppen mot nordtoppen utan rep, eller göra en firning. Det är möjligt att andra hade bedömt saken annorlunda om det var mindre snö, och nedklättrat.

En snällare väg upp på stortoppen är norrifrån via glaciären som borde vara utan snö i aug och nästintill sprickfri


Tänker inte gå via nordtoppen då den kräver klättring. Men svarttoppen, buschtoppen, syd och stor är vad jag förstår det som en rätt vanlig väg, sedan går man ner via glaciären för att ta sig ner i dalen. Har ändå rep och sele för infästning om det behövs.

http://www.youtube.com/watch?v=DvM_FMBdUrg
 
Jag har inte gjort lilla sarektraversen så som du beskrivit, men enl vad jag läst så är det bra att ha klättererfarenhet för den turen. Jag var på stortoppen för ett år sen och funderade då på att gå vidare till nordtoppen. Det låg en del snö då, och jag tyckte då det såg lite väl hårt ut för mig att nedklättra från stortoppen mot nordtoppen utan rep, eller göra en firning. Det är möjligt att andra hade bedömt saken annorlunda om det var mindre snö, och nedklättrat.

En snällare väg upp på stortoppen är norrifrån via glaciären som borde vara utan snö i aug och nästintill sprickfri

Glömde fråga, hur lång tog det från dalen upp och ner, läste i ett forum att den vägen jag tänkte skall ta 12 timmar upp och ner.
 
Tänker inte gå via nordtoppen då den kräver klättring. Men svarttoppen, buschtoppen, syd och stor är vad jag förstår det som en rätt vanlig väg, sedan går man ner via glaciären för att ta sig ner i dalen. Har ändå rep och sele för infästning om det behövs.

http://www.youtube.com/watch?v=DvM_FMBdUrg

Det är otrolig prestation han Niklas i filmen gör tycker jag, han måste vara duktig långdistanslöpare :) Ingen väg skulle jag anse som Vanlig. augusti var det bara 5 noteringar i toppboken från -11.T
 
Det är otrolig prestation han Niklas i filmen gör tycker jag, han måste vara duktig långdistanslöpare :) Ingen väg skulle jag anse som Vanlig. augusti var det bara 5 noteringar i toppboken från -11.T

J a det är riktigt bra gjort, men frågan var hur lång tid tar det upp och ner, vägen han tar har jag läst att flera andra tar i andra forum...
 
Tillbaka

Hej

Nu är man tillbaka från resan igen.

Tänkte ge en snabb och kort beskrivning av resan.

Första dagen kom vi till Sourva rätt sent och tog oss upp ovanför trädgränsen för att slippa myggen innan vi slog läger.

Dagen efter tog vi och gick mot Pielastugan, tog det lugnt och njöt av naturen, som jag fick som råd på forumet, slog läger innan Pierikjaure innan man kommer ner i dalen på höjden. På morgonen passerade det ett hundra tal renar i dalen i olika flockar, vi vandrade vidare till Pielastugan, slog läger på en höjd ovanför myggen och använde resten av dagen till utflykter.

På natten blåste det upp till storm och vi vaknade klockan 06 för att bestiga Sarektjåkkå, men vinden höll i sig och det öste ner regn, molnen låg på ca 1300 meters höjd. Vi låg kvar i tälten till kl 11 utan att vädret hade ändrat sig på något sätt, temperaturen för dagen låg på 6 grader.

Inget tydde på att vädret skulle bli bättre och vi var tvungna att ta ett beslut, en bestigning med så låga moln och stormbyar var inte att tänka på, så skulle vi ligga kvar i tälten till lördag för att sedan börja transportera oss tillbaka eller skulle vi börja gå redan nu?!

Vi beslutade oss för att börja gå då vädret var fruktansvärt, så kl 12 började vi gå på dagen, och vi var tillbaka i Sourva kl 03. En vandring på 15 timmar. Vi såg ett par tält på vägen tillbaka samt 3 tyska vandrare som bara väntade på bättre väder, resten satt och väntade i sina tält.

I efterhand gjorde vi rätt beslut då vädret inte ändrade på sig över hela helgen.

Och till er som skrattade åt att det inte går att gå den vägen på en dag vet jag inte riktigt vad jag skall svara, 15 timmar, hade vi gått kl 06 hade vi varit där kl 21 så det var knappast omöjligt.

Nästa år hoppas vi på bättre väder.

Någon som önskar bilder så finns det.
 
inget att skratta åt

En trevlig lättgången start som jag gjort två gånger utan att förta mig är :
Dag 1 på kvällen efter man klivit av bussen 3h upp till njavvejåkkå där det är fint att tälta.
Dag 2 12h fram till terrängen omedelbart nv om Pielastugan.
Dag 3 vaknar man mitt i Sarek.

Det verkar stämma ungefär med era erfarenheter
mvh
 
Hej 'mackan_85' och tack för resebeskrivningen!!

Jag minns inte att någon skrattade åt era planer. Folk bara delade sina erfarenheter och bedömningar med dig -- som du hade önskat och efterfrågat.

Som sagt, tack för beskrivningen!
 
Att ta i akt

Någonting att ta i akt är väll hur man själv gillar att vandra. Vissa vill ta kafferaster varje halvtimme och spendera resten av timmen med att bara ta det lugnt, njuta av utsikten och prata (eller tänka) medans andra vill knata på, njuta av utsikten under tiden man går och tar raster då dom känns som att dom verkligen behövs. Som du, trådskaparen, skriver så hade det antagligen gått alldeles utmärkt och ni hade kanske varit på plats vid 21:00 men för en annan kunde man kanske bara kommit halvvägs. Personligen är jag nog någonstans mittemellan dessa "två typerna" om man får kalla det så. Jag går i relativ rask takt, tar raster när jag vill och kan men vill heller inte sitta stilla allt för länge. Till detta hör även till om man är skadad, har en skada sen tidigare eller har gått långt dagen innan. Vissa håller takten hela vandringen igenom, vissa kör start- och slutspurter osv. Det som kan vara bra att ha, oavsett "vandrartyp" är en kanske två dagar extra, beroende på rutt då självfallet, ju längre rutt, ju fler dagar :)
 
Hej

Nu är man tillbaka från resan igen.

Tänkte ge en snabb och kort beskrivning av resan.

Första dagen kom vi till Sourva rätt sent och tog oss upp ovanför trädgränsen för att slippa myggen innan vi slog läger.

Dagen efter tog vi och gick mot Pielastugan, tog det lugnt och njöt av naturen, som jag fick som råd på forumet, slog läger innan Pierikjaure innan man kommer ner i dalen på höjden. På morgonen passerade det ett hundra tal renar i dalen i olika flockar, vi vandrade vidare till Pielastugan, slog läger på en höjd ovanför myggen och använde resten av dagen till utflykter.

På natten blåste det upp till storm och vi vaknade klockan 06 för att bestiga Sarektjåkkå, men vinden höll i sig och det öste ner regn, molnen låg på ca 1300 meters höjd. Vi låg kvar i tälten till kl 11 utan att vädret hade ändrat sig på något sätt, temperaturen för dagen låg på 6 grader.

Inget tydde på att vädret skulle bli bättre och vi var tvungna att ta ett beslut, en bestigning med så låga moln och stormbyar var inte att tänka på, så skulle vi ligga kvar i tälten till lördag för att sedan börja transportera oss tillbaka eller skulle vi börja gå redan nu?!

Vi beslutade oss för att börja gå då vädret var fruktansvärt, så kl 12 började vi gå på dagen, och vi var tillbaka i Sourva kl 03. En vandring på 15 timmar. Vi såg ett par tält på vägen tillbaka samt 3 tyska vandrare som bara väntade på bättre väder, resten satt och väntade i sina tält.

I efterhand gjorde vi rätt beslut då vädret inte ändrade på sig över hela helgen.

Och till er som skrattade åt att det inte går att gå den vägen på en dag vet jag inte riktigt vad jag skall svara, 15 timmar, hade vi gått kl 06 hade vi varit där kl 21 så det var knappast omöjligt.

Nästa år hoppas vi på bättre väder.

Någon som önskar bilder så finns det.

Tack för beskrivningen. Jag är nyfiken på hur ni upplevde vägen tillbaka till Sourva. Jag har bara gått från Pietsaure till Pierikjaure och tyckte den vägen var bra jobbig. Det kanske är lättare från Sourva.

Vad gäller tidsåtgången så får jag säga att det var snabbt marscherat. De flesta går inte så många timmar på en dag, utan brukar kanske nöja sig med 8-10h om dagen även om mer är klart möjligt. Det var väl med det i åtanke som iallafall min kommentar skrevs. Efter att ha kollat upp hur långt ni gått förut insåg jag senare att ni nog kunde vara lite mer snabbfotade än vad man normalt kan anta.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
10h

En trevlig lättgången start som jag gjort två gånger utan att förta mig är :
Dag 1 på kvällen efter man klivit av bussen 3h upp till njavvejåkkå där det är fint att tälta.
Dag 2 12h fram till terrängen omedelbart nv om Pielastugan.
Dag 3 vaknar man mitt i Sarek.

Det verkar stämma ungefär med era erfarenheter
mvh

Hittade ingen möjlighet att redigera. Dag 2 ska vara 10h. Det är 23 km.

Bortsett från ett kort enkelt videparti med underlättande renstigar är det lättgånget och till stor del stig. Man kan tälta på 800m vid Njavvejåkkå och sedan gå upp två till tre höjdkurvor för att undvika sten och vide som dyker upp till vänster och gå på lättgången hed fram till videt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
MLJ001 Synpunkter på färdplan - Sarek Fjällvandring 10
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Tomis Synpunkter på vandringsplanering - Abisko Fjällvandring 13
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
parebjo Sarek - tacksam synpunkter Fjällvandring 5
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.