Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek.

Att gena genom Neitarieppevagge

Smaila föreslog att "En alternativ väg är att gå in i Sarvesvagge och sen ta tvärdalen Neitarieppevagge över till Alkavagge."

Det är väl lika bra att jag kommenterar den också: Jag använde denna tvärdal för drygt en vecka sedan. Då låg det gott om snö i dalbottnarna: S om passet till största delen snötäckt, N om passet till åtminstone hälften snötäckt. Annars blir det till att gå på mestadels blockmark. Som dalen nu var blev vandringen riktigt lätt. Hur länge snön brukar ligga kvar där vågar jag inte ha någon uppfattning om. Mot slutet forsar jåkken i en ravin, där kan man plötsligt ramla ner om man alltför uppmärksamt beundrar utsikten mot Alkavagge som då börjar synas...

Lars

...jag får nog gå runt om Alkajaure, tror jag..ang vadet över alep sarvesjokk så har jag läst i Abrahamssons Sareks-bok att man kan gå över Tjågnårisjokks västra sida i höjd med Njåtjosvagge och gå över Miellätnobron, men har för mig att jag hört att den bron inte finns längre - och A:s bok är ju ganska gammal..För övrigt vägen från Terraluoppalstugan och fram till Alkajaure, är det något man ska tänka på? Det är hemskt kul att med alla synpunkter, tycker jag!
Hälsn Eva

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Miellätnobron is no more...

Du har helt rätt.
Miellätnobron vid Alkajaure finns inte kvar längre. Däremot finns det en annan Miellätnobro längs Padjelantaleden... :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips