Sylarna

Hej,

Funderar på en tur till Sylarna.
Har varit i Sarek några år och har fördomenn att detta är en betydligt lättare tur...har jag fel?

Annars är jag tacksam för tips om hur många dagar man bör avsätta och vart utgår man närmast.
Lämpliga tältplatser osv.

Storulvån är lämplig startplats eller stig av tåget i Enefors och börja vandra där.
Fina tältplatser finns 1 km söder om stationen, bortom "betalavstånd".
Ska du bara gå till Sylarna och tillbaka? Själv gick jag runt Sylarna, mycket mindre folk på baksidan. Skulle gärna ha bestigit Sylarna.

Förbered dig i alla fall på att det är många andra vandrare.

/Ulf

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
På många sätt lättare.

Hejsan!

Jo visst är det på många sätt lättare att vandra till Sylarna än det är att vandra i Sarek, i alla fall så länge som man följer någon av lederna i området.

Om du har tid är mitt tipps att gå direkt från Enafors den klassiska vandringen över silverfallet. Helt klart en av Jämtlands finaste turer och betydligt färre vandrare längs vägen. Räkna med två dagar in till Sylarna den vägen och sen en dag tillbaka till Storulvån på vägen hem.

/ Stefan

2 vandrare och en same på en tur ljungdalen-helags-sylarna (inkl. topptur) och tillbaka.

Men då var det andra veckan i juni, bron vid sylstationen låg inte utlagd och Storsylens hela toppkam var i regel mer is än block och klippa, men fint var det. (såg en lavin på Helags också.)

Sylarna är inte fy skam!

Ær det någon som har erfarenhet av hur mycket folk det vanligtvis ar i omradet kring Sylarna/Helags/Gåsen/Vålåstugorna i mitten september? Vi ar en større grupp som kommer vandra mellan stugorna under den tiden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips