Sylarna - Toppstigning o fiske?

Jag och min flugfiskeintresserade sambo gick triangeln förra året och gjorde några stopp för att fiska. Bl.a stannade vi en natt vid Långtjärnen som ligger vid Enkälens vindskydd på leden mellan Sylarna och Blåhammaren. Där fick sambon upp några fina öringar, varav två fick bli middag. Dock fick det bli spinnspöet den gången eftersom det blåste lite för mycket för flugfiske.

Vi stannade också vid Långtjärnen som ligger efter leden mot Gåsenstugorna, precis efter att man vikt av från leden mellan Sylarna och Storulvån. Där var det finfint flugfiskeväder och sambon fångade flera öringar, dock var de flesta ganska små.

Tredje fiskestoppet blev vid några sjöar som låg brevid Lillulvån. Vi gick leden mot Storulvån och precis innan bron så följde vi älven tillbaka mot Sylarna och hittade några fina små sjöar som innehöll hyfsade fiskar (såg man på vaken) men det var inte så många som ville med upp. Han provade även att fiska i älven utan något resultat.

Lycka till med fiskeriet!
 
Har ganska nyligen kommit hem från en fyradagars vandring i Jämtlandstriangeln, där fisket för min del stod ganka högt på listan. Här kommer några reflektioner.

1. Tredagarskort kostar 110:- och köpes lätt vid Storulvån. Jag rekommenderar också att antingen beställa eller skriva ut en brorschyr som heter "Fiske på renbetesfjällen" som finns på Länsstyrelsens Jämtlands hemsida: http://www.z.lst.se/z/amnen/fiske/sportfiske_pa_renbetesfjall/. Med denna blir det lättare att planera fisket och, viktigast, se var/när man får och inte får fiska.

Under vår vandring blåste det ganska rejält, och jag hade bara tagit med mig flugutrustningen. Vår första anhalt blev i närheten av Långtjärn mellan sylarna och Gåsen (likt föregående talare). Sätter en fluga i ryggen och inser att det här kommer att bli ett problem. Får utveckla en ny kastteknik, men det är inte så kul att fiska när vädret är så tungt. Läget hade varit helt annorlunda med en spinnare på spöt.

Andra anhalten var vid Enkälen och Långtjärnen (samma namn! och återigen inspirerad av föregåendes tidigare inlägg). Nu hade blåsten tilltagit till "Hård vind" (bortåt 14 m/s) och det såg mörkt ut för fisket. På kvällen blev det något lugnare och jag testade och drog upp en liten öring på nymf. Skönt att känna sprattlet, men fisken var verkligen inget att behålla.

Tredje stoppet var tänkt vid Blacktjärnarna runt Blåhammarstationen, som ska ha bra fiske, men vi var villiga att gå längre. Dessutom tycker jag att miljön där är ganska oattraktiv. Vi fortsatte därför till Ulvåtjärns vindskydd som är något av de vackraste platserna jag någonsin sett. Storulvån slingrar sig här i en dalsänka och vegetationen är helt annorlunda eftersom man kommit bortåt 300m lägre i jämförelse med Blåhammaren. I ån finns det småfisk men det är skönt att bara vada omkring. Det mer intressanta fisket finns däremot i Ulvåtjärn (och möjligen även i andra tjärnar i detta område). Här vakade det rejält längs strandkanten men fiskarna är väldigt känsliga för ovanliga rörelser. Försiktigt flugfiske gäller här och man kan också ta lite mindre fisk i vassen som finns i en krök om man fortsätter att gå. Vattnet ligger också i en sänka så svag bris fastnar i vegetationen och marken runt omkring. Spinnfiske tror jag även är framgångsrikt här. I det stora hela rekommenderar jag en natt vid Ulvåtjärns vindskydd, även om det är nära hem till Storulvån. Naturen är helt enkelt fantastisk där.

Spinn vs Fluga. Testade som sagt aldrig spinn, men jag är övertygad om att det skulle vara framgångsrikt. För egen del finns det dock inget som kan matcha flugfiskets charm varför jag alltid väljer detta fiskesätt. Däremot har jag funderat på hur man skulle kunna kombinera de båda fiskesätten. Förra sommaren tog jag med en haspelrulle och några spinnare vid en annan tur. Det *går* att använda flugspöt som spinnspö med haspelrulle, lite annorlunda teknik bara. Jag skulle också vilja testa använda spinnare på flugutrustningen. Det borde inte vara omöjligt. Drar man ut tillräckligt med lina borde man med lätthet kunna kasta ut spinnaren och sen veva in den som vanligt (med flugrullen då). Å andra sidan finns det ju lätta teleskopiska spinnspön nuförtiden så möjligheterna att ta med båda (plus ett 7-delat flugspö) får ju ses som goda!


2. Angående toppturen på Sylarna. Att STF rekommenderar en guidad tur måste betyda att de vill att man har med sig någon som gjort stigningen förr - STF ordnar faktiskt inga egna guidningar! På stationen i Sylarna frågade jag om detta och de sa att de i framtiden hade ambitionen att ha en guidad tur, men att det nu inte fanns någon. Man sa att turen kanske skulle börja i Storulvån och då bli någon sorts flerdagarstur i STF:s regi.

Go tur och skitfiske!
/Peter
 
Hej,

jag jobbade i vinter på Sylarna och tänkte att jag kanske kan förklara lite av tankarna som finns bakom vissa av svaren som kommit från stationen samt ge lite mer tips om fisket.

En sak vi var väldigt noga med i vintras var att INTE säga, det är enkelt och lätt o ta sig upp till toppen. Anledningen till detta är att det är jätte svårt att för oss som personal se hur erfaren någon är och vi vill ALDRIG hamna i situationen att om någon skadar sig eller får andra problem kan komma i efterhand och säga att på stationen sa dom att det var lugnt! Så det är säkerhetstänkande bakom i första hand, inte att sälja guidadeturer. Därför börjar men alltid rätt så restriktivt. Men som någon annan sa, titta in på stationen innan, prata med dem som jobbar där i sommar, så kan de både peka ut hur och var man bäst går samt ge lite tips etc. Är det någorlunda bra väder så brukar den gamla armekikaren stå ut och med den kan man se rätt stora delar av vägen upp.

Det är ingen extremt fysiskt ansträngade vandring upp till toppen, såg barn på ca 7 år uppe där förra sommaren. Och som någon erfaren räv sa, har du orkat gå upp till Sylarna från Storulvån med ryggsäck så skall du om du tar det i ditt tempo även klara toppen. Men samtidigt det är brant delvis och det behövs emellanåt att man håller i sig med händerna. Alltså det är inte en ren promenad upp men man behöver inte klätterutrustning heller.

Vad gäller fisk och fiskekort. Kort säljs på Sylarna med men som de tidigare tipsat om kan det ju vara lika bra och köpa på Storulvån. Vad gäller själva fisket vet jag att förra sommaren fiskade personalen ofta i Pojktjärn på vägen mot Helags. Dock har jag ingen aning om hur det var med nappandet etc. Även Fiskåtjärn vid leden mot Storerikvollen skall det finnas fisk i men det skall det enligt de historier Mats(platschefen) drog bara nappa kvart över fem på eftermiddagen/kvällen :)

/Kalle
 
Fiskeartikel

För den som vill ha mer inspiration så hade "Flugfiske i Norden" en artikel förra sommaren (nr 3, 2006) om fiske öster om Sylarna där dom talade sig lyriska över detta område. Jag tror att dom mest fiskade i olika tjärnar mellan Sylstationen och Handölan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
Walters Sylarna sommar Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
FamHolst Gåsen, Sylarna, Helgas Fjällvandring 7
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
greenfish Sylarna v36 (september) i 2 veckor, snö? Fjällvandring 6
m490c Sylarna med omnejd utan gaskök... Fjällvandring 13
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
JuliaL1 Sylarna från Norska sidan? Fjällvandring 11
snuffle Storulvån-sylarna-gåsen-stendalen-Vålådalen Fjällvandring 1
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
JohannesA Samåkning/vandring Åre/Sylarna i början av augusti?? Fjällvandring 0
andreas.lindholm.5 Helags - Sylarna Fjällvandring 8
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
DrJ Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen? Fjällvandring 11
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
68678 Helags -Nedalshytta -Sylarna Fjällvandring 3
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
olastefan storulvån-sylarna- blåhammarn Fjällvandring 4
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
Kodiaken Runda Sylarna Fjällvandring 2
kpn Från Nedalshytta till Sylarna med barn Fjällvandring 4
Onesport Tips runt Sylarna Fjällvandring 2
Patrik_L Hur ta sig till Sylarna från annat håll än Enafors? Fjällvandring 12
andreaze Planerna för nya sylarna Fjällvandring 49
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
greendanger Död funnen vid Sylarna Fjällvandring 7
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5
Lasse Be Upp på Helags och Sylarna, och ner Fjällvandring 0
Notorious Frepps Sylarna i Juni? Fjällvandring 14
greendanger Ungdomar vilse vid Sylarna Fjällvandring 17
robrox Vandra med vagn till Sylarna Fjällvandring 11
eliaz Myggsitationen i sylarna nu? Fjällvandring 3
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
Mr. O Snöläget i Sylarna-Blåhammaren Fjällvandring 3
planck Storulvån - Sylarna - ? Fjällvandring 8
MarieJ Kortare, lättillgänglig fjällvandring, helst inte Sylarna...? Fjällvandring 12
jimtoy Traversera Sylarna? Fjällvandring 1
caje83 Enkla toppturer sylarna (sommar) Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.