Sydvästra sidan av Tarradalen

Hej! Jag var ute i Padjelanta i veckan, och hörde några som ifrågasatte dragningen av Padjelantaleden på nordöstra sidan av älven från Kvikkjokk. De hävdade att det var tänkt att leden skulle gå på andra sidan, eller att den hade gått där ett tag, eller att folk gick där i forna tider innan leden fanns, och att det är mer lättgånget där. Stämmer det? Är det någon som har gått där? Ser att vinterleden går där en liten bit, kan det vara så att den sidan är bättre på vintern, men kanske inte på sommaren?
 
Just vid Njunjes där vinterleden går en bit på södra sidan av Tarraätnon är det rätt lättgången hed på södra sidan. Klart lättare att gå än på norra sidan. Men hur det ser ut längre västerut vet jag inte.
 
Finns bäckar som flödar ut ur djupa raviner på sydsidan,men vid nåt tillfälle har vi gått där för att komma upp och tälta ovan Akkambacken,nära fallet ut från nedre Tarrasjön. Är nog bättre på nordsidan där sommarleden går.
 
OK, så det kanske ligger något i det bitvis, men inte alltid. Det kanske var frustration över ledens skick i år som orsakade ifrågasättandet. Frågan är om blötan hade varit mer skonsam mot leden på sydsidan.
 
De hävdade att det var tänkt att leden skulle gå på andra sidan, eller att den hade gått där ett tag, eller att folk gick där i forna tider innan leden fanns, och att det är mer lättgånget där.
Jag känner inte till hur diskussionerna gick innan leden genom Tarradalen drogs men har svårt att tänka mig någon annan dragning än den som nu är. Vill minnas att de som förr bodde i hemmanet Njunjes anlitades som vägvisare och då blir den norra sidan den naturliga.
Jag har läst någonstans att innan leden drogs gick botaniker på den västra sidan av Tarradalen, norr om den gamla Tarraälvshyddan. Över någon av de djupaste ravinerna (i höjd med, eller kanske norr om, nuvarande Såmmarlappastugan) fanns det då en bro. Har försökt att hitta var jag läst detta men inte lyckats. Jag tror att terrängen utmed älven norr om nuvarande Tarraälsvbron inte är enkel att ta sig fram i. Sedan kan man välja en "högre väg" också, det blir i så fall rena jojo-leden om man inte avlägsnar sig ganska långt från Tarradalen.
I modern tid tror jag att folk inom turistnäringen har skissat på en alternativ leddragning söder om Tarraure. Men jag minns inte var den i så fall skulle börja och sluta. Kanske som en förbindelse mellan Njunjesstugan och Nordkalottleden.
En person som skulle kunna veta mer om allt detta är Peter Antman som skrivit en guide om Padjelantaleden.

Spängerna på leden söder om Laponiagränsen har varit i uselt skick länge och av det du skriver verkar det som inget har gjorts åt det. Jag skrev till lst för ganska många år sedan och man kan förstås skriva igen. Folk halkar på de gamla glashala spängerna och 2016 när jag gick där var det en person som föll och fick hämtas med helikopter.
 
Förutom synpunkterna på terrängen som sådan, brukar ju nordsidan av ett pass eller sydsidan i en dalgång på dessa breddgrader innebära senare snösmältning och blötare förutsättningar då solen inte kommer åt på samma sätt. Så jag tror att detta även spelat en roll i valet att lägga leden på den norra sidan i dalgången.
 
En person som skulle kunna veta mer om allt detta är Peter Antman som skrivit en guide om Padjelantaleden.
Glömde förstås nämna båtförare Björn i Kvikkjokk. Han kan nog hålla ett föredrag om det. ;) Håller för övrigt med synpunkten från smux. Leden i Tarradalen blir gångbar relativt tidigt på säsongen.
 
Björn är självklart en stor källa till kunskap här, och träffar jag honom när jag är i Kvikkjokk om några dagar kan jag försöka höra med honom.
 
Björn är självklart en stor källa till kunskap här, och träffar jag honom när jag är i Kvikkjokk om några dagar kan jag försöka höra med honom.
Ja, han är en av dem som hävdade att sydsidan är mer lättgången. Men fråga gärna igen. Jag hade inte så mycket att säga eftersom jag inte har hört det förr.
 
Jag tror att terrängen utmed älven norr om nuvarande Tarraälsvbron inte är enkel att ta sig fram i.
Det är ju just där som det börjar bli lättgånget på nordsidan.

Undrar hur de ska få pengar till att rusta upp spängerna. Vi såg en stor reklamskylt med sponsoner i början av leden, så lst tänkte sig väl det alternativet med finansiärer. Snart ser väl fjällen ut som en idrottsarena med reklamskyltar längs lederna.

Får kolla Peter Antmans bok. Tack för tipset!
 
Sponsorskyltar gäller skoterleden och de ledprepareingsmaskiner som står i Kvikkjokk under skotersäsongen( en del människor benämner det vintertid),så de har inget intresse av hur det är när man kan gå här...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjällgrodan Tarradalen och sydvästra sarek Fjällvandring 22
skellington Sevärt i södra/sydvästra padjelanta? Fjällvandring 2
Enstöring Södra sidan av Guhkesvagge Fjällvandring 2
KulvertTur Norra sidan av Östra Bastavagge; konstigheter? Fjällvandring 4
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Dosferra Södra storfjället västra sidan Fjällvandring 1
JuliaL1 Sylarna från Norska sidan? Fjällvandring 11
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Jeremiah Johnson Suorva till norra sidan av Äpar Fjällvandring 2
tysk fjällentusiast Rykte och sanning om Ahkka nordliga sidan Fjällvandring 11
snurte Norra sidan av Sarvesvágge? Fjällvandring 16
Sigi Om Teusadalen igen ( norra sidan) Fjällvandring 4
Sigi Teusadalen södra sidan Fjällvandring 16
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4
emerson rapadalen, södra sidan Fjällvandring 6
taggen Sarek in via norra sidan av Ahkka? Fjällvandring 0
millimeter Sylarna från norska sidan Fjällvandring 3
neleh Stugtur på norska sidan av jämtandsfjällen? Fjällvandring 1
petratetra Smultronställen Narviksfjällen & svenska sidan? Fjällvandring 4
PFE Södra sidan Tarradalen!!!? Fjällvandring 0
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Karlaugust Tarradalen till fots Fjällvandring 8
bastuman Fråga angående Terrakaise, Tarradalen mm Fjällvandring 7
tbergman Från Tarradalen till Råvejávrre Fjällvandring 5
streamer tarradalen Fjällvandring 4
hennor Sarvesvagge till Tarradalen Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.