Sy kapell till pulka

Hej alla!

Har nyligen köpt mig en gammal uthyrningspulka från fjellpulken för ett skamligt lågt pris som jag måste fixa lite med innan den är redo för vinterns alla äventyr.

De första som står på agendan är att byta ut de gammal solblekta och slitna kapellet.
Har hittat en del trådar på detta forum på samma ämne med samtliga är minst 10år gammal så tänkte kolla om någon har lite mer ny/aktuell infor kring detta ämne.

Behöver lite tips på tyg och vart man kan få tag på de till ett bra pris. Har hittat lite olika hemsidor som säljer med är en djungel med olika tyger och tjocklekar.
kanske finna de någon som sytt ett som har lite tips och bilder på hur du gått till väga ?

Tack på förhand :)
Mvh Jonte

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag köpte för två år sedan blå kapellväv på Ohlssons tyger som jag sydde en cykelväska av som permanent sitter fastmonterad bakom sitsen på min pendlarliggcykel. Mkt nöjd med det tyget.

Hittar nu inte det tyget på deras hemsida kanske kan du använda https://www.ohlssonstyger.se/sv/artikel/tunn-segelduk-marinbla

Thure

Bilagor

• 20230829_073840.jpg
    20230829_073840.jpg
    2.7 MB · Visningar: 152
De som syr båtkapell borde kunna ge dig goda råd om och sälja dig grova tyger men var tydlig med att pulkan är för vinterbruk så du får en väv som klarar frost och hanterar snö och smältvatten som du önskar.
Många båtkapell är inte alltid ute i frost men en del annat är ju hyfsat lika.

När man pratar friluftstyg brukar annars dessa dyka upp förr eller senare
Vet inte hur de är med just kapellväv men jag har fått bra råd via mail från dem avseende annat friluftstyg.

/Patrik

Såg den faktiskt, lite nyfiken på hur de står sig mot naturens krafter samt om en "Vanlig" sy maskin fixar de tyget. Kanske värt att testa :)
Jag har en bit hemma och symaskinen är inget problem. Många minusgrader är det jag kan tänka som ett problem om jag skall skapa risker. Men jag tror inte det är något problem. Ett gummerat tyg känns det som och inte för tjockt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips