Restaurera glasfiber pulka

Här tänkt jag dela med mig om lite in för resan till Muddus.
Vi är fyra män som ska ligga ute i nationalparken i i fyra dygn. Tre kommer att ligga i hammocks men jag ska ta mig till baka till min jägar tid vi Nd K4.

Mitt första projekt kommer att bli att restaurera en glasfiberpulka som jag själv åkte i när jag var liten.
Som ni ser är den sliten, men med all rätt den är närmare 30 år gammal.
Tur nog är det inga större sprickor i den men den behöver förstärkas på runt om. Det blir nog att sätta mässingslister under för att skydda pulkan under i från. Ett kapell måste jag sy också det kommer jag nog att få tänka igen om en och två gånger innan jag får fram en design som jag gillar och kan använda.

Vad behöver jag?
Jag har aldrig jobbat med glasfiber tidigare så det blir spännande att lära sig.
Måste hitta ett företag som säljer plastlister, dessa ska jag ha på insidan för att fästa kapellet (glasfiber, kapell sedan plastlist).
Eventuellt ska jag göra mina egna skaklar, då behöver jag ca två meter långa skaklar av glasfiber(billigt och flexibelt), aluminium(dyrare mindre flexibelt) eller kolfiber(mycket dyrt).

Mer kommer....
Först ska jag börja med att strippa den ren och slipa den.

Nå vad tror ni?
 

Bilagor

  • IMAG0317.jpg
    IMAG0317.jpg
    295.9 KB · Visningar: 2,314
  • IMAG0318.jpg
    IMAG0318.jpg
    265 KB · Visningar: 2,277
Slipa lätt, tvätta noga och lägg på ett nytt plastlager. Ingen svår operation. Själv är jag inte mycket för klassiska kapell, använder en stor "tub" istället som remmas fast i pulkan. Fördelen är att hela tuben kan lyftas in i kåtan och att pulkan är lätt att strippa om man vill hämta ved eller ris. Saker kan dessutom fästas utanpå säcken, under remmarna, men det går på en del kapell också.
 
Jag har precis köpt en gammal Segebaden träpulka som också behöver lite uppfräschning. Däremot tror jag att jag skippar att sy ett kapell. Jag kommer nog istället att bara binda fast ryggsäck och matlåda i pulkan. Tror jag!

Fördelen med kapell är ju att man förhoppningsvis inte behöver dra på en massa snö men det blir betydligt enklare att bara binda fast en ryggsäck.

Men vintern är lång, jag kanske ändrar mig.

Däremot är min pulka sprucken i botten och det måste jag nog åtgärda.
Men jag vet inte riktigt hur.
Någon som har tips?

pulka01.jpg


Sprickor på undersidan:
pulka08.jpg
 
Segebaden säljer även utbyteskapell

Finns nog nån årsgammal tråd om de som tagit upp produktionen igen. Rottingskaklar kanske du kan ha tur att hitta på loppis eller liknande.

Thure
 
Väljer Du att limma med epoxy av lamineringstyp (Biltema har), så passa på att lägga i en glasfiberremsa när du ändå är igång. Då kommer det att hålla!
 
Så ja, då kommer det lite bilder.

Nu kommer lite bilder.
Jag har börjat med att ta bort de gamla listerna och en bottenplatta som är till för att sätta ett litet ryggstöd för barn(kommer att göra ett eget bättre lite senare). Bottenplattan var fast gjuten i glasfibern så den fick jag skära lös och riva bort. Listerna satt med popnitar, dessa borrade jag bort lätt.

Nästa steg blir att rugga upp färgen och glasfibern för att förstärka kanterna och botten. Längst fram kan det vara så att jag får göra om det från börja men det tar jag lite senare.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    67.3 KB · Visningar: 1,693
  • 2.jpg
    2.jpg
    59.3 KB · Visningar: 1,689
  • 6.jpg
    6.jpg
    31.2 KB · Visningar: 1,733
  • 7.jpg
    7.jpg
    51.4 KB · Visningar: 1,668
  • 8.jpg
    8.jpg
    64.1 KB · Visningar: 1,677
  • 12.jpg
    12.jpg
    65.3 KB · Visningar: 1,694
Skulle rekommendera glidplast eller aluminium framför mässing som är en spröd metall. Lite kapelltips finns på min youtubekanal. Har en stor packpåse i pulkan som jag lyfter till tältet i ett lyft. Den innehåller allt som ska dit i form av mat, sovsaker och kök.

Vinkelslip och stenskiva tar bra på plast om man ska skrota loss partier. Plastning kanske någon annan är bättre på?

(Försvarets skafferiskåp är bra grejer)
 
Skulle rekommendera glidplast eller aluminium framför mässing som är en spröd metall. Lite kapelltips finns på min youtubekanal. Har en stor packpåse i pulkan som jag lyfter till tältet i ett lyft. Den innehåller allt som ska dit i form av mat, sovsaker och kök.

Vinkelslip och stenskiva tar bra på plast om man ska skrota loss partier. Plastning kanske någon annan är bättre på?

(Försvarets skafferiskåp är bra grejer)

Försvarets skafferiskåp ska bi verktygsskåp .

Vart kan man hitta glidplast?
Det är en fin pulka du har.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.