Skakel till pulka

Jag håller som bäst på att göra det sista på en plugg som jag skall använda för att gjuta egen pulka i glasfiber. Nu är det så att jag tänkte inte göra allt själv, utan planerar att köpa skakel och sele. Frågan är vad det är som skiljer mellan Segebaden-Berg och Fjellpulkens skakel + sele. Planen är att köpa skakel i glasfiber. Kan någon ge mig tips på skillnader dem emellan? Finns det kanske annan leverantör som rekommenderas?

/Jimmie
 
Hejsan,

Kan tyvärr inte svara på din fråga, men är intresserad av ditt projekt. Jag har tidigare byggt en kajak och är nu sugen på att bygga en fjällpulka. Jag har letat lite efter offset-data på internet men hittar inget. Är formen på pluggen din egen, eller har du fått tag i data någon annan stans?

/Tommy
 
Gör skakel och sele själv

Hej Jimmie

Det är mycket lätt att göra skakeln och selen själv. Ta fyra stycken gamla glassfiberstavar. Ta bort handtag och spik, så får du bra rör för skakeln. Delar kopplar du tillsammans med en bit aluminiumrör. Fästa skakeln till pulkan med styv hydraulikslang. Då får du tillräckligt styv fäste för skakeln. Bälte eller sele kan dut lätt fixa själv. Det bästa sättet att fästa skakel till sele är att dra 6 mm rep genom skakeln och fästa repet till selen med repbroms som används i segelbåtar. Jag kan skicka dig ritningar och några bilder via e-mail om du vill.
 
Eget skakel/sele

Moi
Jag har inte hittat några ritningar till pulka på Internet, utan försökt att rita en egen baserat på Fjellpulkens design. Eventuellt kommer jag att föra över mina skisser till ett CAD-program...i annat fall blir det åtminstone några bilder när allt är klart.

Vad gäller ritning och bilder på skakel är jag idel läsare :) Skicka gärna ett mail, Markku!

/Jimmie
 
Fjellpulken

Jag köpte fjällpulkens ihopfällbara skaklar förra året. Helt klart ett bra köp. Eftersom skaklarna är lika långa som barnpulkan är den lätt att transportera t ex på cykelvagn till skridskoturen eller nu i vinter på tåg/buss.

Selen har jag sytt av en stridssele. Ammofickorna fram slaktades och syddes om till spännen mellan bälte och axelremmar. D-ringar i sidorna och extra polstring på bältets insida över höften. Med kraftiga axelremmar kan man dra med hela överkroppen utan att tunna remmar skär i axlarna.

Anders
 
Hur går byggandet?

Det finns sedan tidigare ett mycket stort intresse av flera här på utsidan att få veta lite om byggandet av en pulka (se tidigare trådar). Så därför är det intressant att få höra hur det har gått med byggandet, om du har lagt ritningar på CAD etc. Det är nog många som gärna vill se lite bilder, eller ta del av information som du kanske kan bjuda på.

Julhälsningar, Micke - som också snart, snart skall bygga egen pulka...
 
Gjuta form

Jag skall vaxa pluggen under veckan och gjuta formen i helgen. Det är nu det börjar bli spännande... Efter att formen har härdat i två veckor återstår att se om det går att få loss den från pluggen - först då kan pulkan byggas.

Återkommer snyftande eller jublande :)

Jag kan meddela att det inte är en dans på rosor att bygga själv. Jag förstår nu varför det kostar många penningar att köpa "riktig" pulka.
 
Det blev en pulka

Jorå, nog ser det ut som en pulka alltid. Jag har just kommit hem från en lång testrunda, och allting är fortfarande helt! Pulkan är 175 cm lång, knappt 50 cm bred och väger ca 8 kg. Jag har dragit den ca 35 mil lastad med ca 100 kg, likväl som jag har gnussat runt några dagar med drygt 30 kg, och det funkar utomordentligt bra. Nu återstår att fixa bilder och hemsida...undrar om det blir lika jobbigt som att bygga själva pulkan?

Skaklar? Fjellpulkens epoxiförstärkta & delbara. Funkar kanon.

Hugade spekulanter & intresserade hör av sig :)

/Jimmie
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonteliner Sy kapell till pulka Transportera 8
jonw Posta/skicka vandringsväska (inkl utrustning) till Skottland? Transportera 7
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Scaramanga74 Regnskydd till äldre ramryggsäckar? Transportera 11
Scaramanga74 Extra väskor till höftbältet? Transportera 10
vandrafjäll Från Uppsala till Ritsem med Sj Transportera 7
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
rikard500 Damryggsäck till en kille? Transportera 7
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
maaacus Köpa topplock med midjebälte till Xenith 88 Transportera 3
avslutmedlemskap0904 Skaklar till pulka Transportera 9
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
spillevink Stockholm till Kindla Transportera 2
Glännman Vilket flygbolag till Katmandu, Nepal? Transportera 2
niklaz Bra ryggsäck till tvååring? Transportera 19
DoktorGlas Underhålla kapell till Segabadenpulka Transportera 6
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Newlin Till Nordkap Transportera 6
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
B.M.F Kompressionsremmar till Klättermusen Gungner?? Transportera 1
FarmerJoe Extern stretch ficka till ryggsäck Transportera 2
¤hej¤ Bra ryggsäck 35-40L till dam Transportera 11
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
jonkandonkan Extra fickor till ryggsäck Transportera 2
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
Gun-valld Haglöfd Rand 28 till helgturer/kort fjälltur? Transportera 0
asfaltsbarn Ryggsäck till ovan tjej Transportera 2
John Stark FJ Raven Gyro - Hur få till själva gyroeffekten Transportera 7
Ayrin Alternativ till LK 70 Transportera 15
d95nis Takbox till Fjellpulken Transportera 3
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
mheland Bergans Trollhetta ryggsäck till halva pris Transportera 0
storfamiljen Reservdelar till ryggsäck? Transportera 15
schiz Vad används remmarna till? Transportera 10
rimn Flyga till USA med cykel Transportera 0
Picea Lapplandspilen från Stockholm till Hemavan Transportera 1
H.Ivarsson Alternativ till liten ryggsäck ? Transportera 19
maria s. Storlek på ryggsäck till kort tjej Transportera 1
JGK 60L ryggsäck till lång och gänglig Transportera 4
Jwiklund Höftbälte till Ratatosk 30L Transportera 5
markanthus Vattenflaskfästen till ryggsäckar Transportera 12
quid 40l säck till 180 cm bärare? Transportera 7
T.S Ryggsäck till fågeljakten Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.