Alternativ till LK 70

Hejsan!
Jag har en LK 70 som jag kånkar runt och är rätt förtjust i, förutom då att den väger 2 ton (eller iaf nästan 4 kilo). Tänkte höra om det finns en lite lättare säck som ändå har en del av dens fördelar...

Framförallt gillar jag att kunna fästa tältet under säcken (mha några spännband), jag gillar att säcken är så lättpackad (jag har burit tiolitershinkar med gravande fisk, bensindunkar, mm i den...), jag gillar det orimligt långa locket som är lysande att komprimera alltihop med, samt ha liggunderlaget under...

Har testat några modernare mjuka ryggsäckar, har bland annat en Lundhags spirit w8 60l, men blir inte riktigt kompis med den. Framförallt eftersom jag är så kort misstänker jag (157 stolta cm ;D) och därför går och slår bakhuvudet i övre delen av säcken. Lite less på att de ska vara så förbannat höga och smala. Tycker det gör dem svårpackade och ostadiga (de sticker upp över huvudet på mig, oavsett om toppen är lätt blir det ostadigt...)

Det jag är ute efter är väl kort sagt en ramryggsäck på typ 50-70 liter som väger typ 2-3 kilo (mindre är plus). Har ni några bra förslag? Tillverkas ens sådana längre? Eller finns det korta, breda mjuka säckar (inbyggd ram)?

Tack på förhand!
 
Fjällräven har väl återlanserat sin Gyro i storlek 50 och 80l. De väger enl. uppgifterna strax över 2kg.
 
Du ska leta på begagnatmarknaden efter en Fjällräven Gyro med ram i Medium storlek, dessa lite mindre ramar nytillverkas inte längre men du kan hitta dem för 300-600 kr på blocket. Jag fick tag på en själv för några månader sedan.

Jag skulle tro att dam säcken som nämns i denna annons kan vara av den mindre typen. Är själva säcken sliten kan man köpa en ny eller leta efter en fräschare begagnad.
 
Den såg rätt intressant ut, men den var riktigt dyr... Såg lite lustigt ut med axelremmarna fästa i väskan istället för i ramen? (Jag kanske ser fel, var inte helt uppenbart på bilden)

Nån som provat den?
 
@joask
Schysst :).

Har kollat lite av och till på blocket, men de tenderar att försvinna fort... Har smsat annonsören iaf :).
 
Den är delvis isär monterad på bilden, alla remmar osv sitter fast i ramen när säcken är fullt monterad. Jag har en liknande gyro som sagt men har bara haft den i någon månad så jag har inte kunnat testa den grundligt, pappa har haft sin i 30 år.

Du kan kolla med fler säljare av Fjällräven Gyro på blocket, det ska stå medium på ramen, precis vid infästningen för axelremmarna och så ska det finnas tre hål i bygeln för att fästa avbärarbältet. På de större finns bara två hål tror jag.
 
Annonsören påstår att den använts av en lika liten person som jag, så det verkar rätt :). För 250 spänn + frakt är jag villig att chansa lite också ;).
 
Det är bara att slå till! :)
Ramen är samma storlek som de andra Gyroramarna, bara infästningarna som är flyttade lite, så det går ganska lätt att ersätta säcken, axelremmar eller avbärarbälte vid behov.
 
Precis, har sagt att jag tar den, nu ska vi bara se hur vi löser det rent praktiskt :).

Tack för hjälpen/länken, som sagt. Har kollat blocket av och till, men alla jag hittat har varit sålda redan... Hade gett upp hoppet om den vägen lite måste jag erkänna.
 
Tror du gör klokt i att titta på ramsäckar på beg. marknaden. En civil variant av 70LK är haglöfs Skarja. I princip samma säck men ramen är av aluminium och du spar kilon..:).
Brukar gå att hitta för några hundringar, femhundring kanske.

...också möjligt att hänga säcken från 70LK på skarjaramen...Om du hittar en billig men sliten Skarja.

//Johan

Edit: ser att det löst sig :).
 
@joask
Hejsan!
Inte ännu, jag bad en kompis som bor is sthlm gå och shoppa den åt mig, vilket är gjort. Han ska komma hit till Ume snart och tar med den då. Väntar med spänning :).

@joru
Det är ett alternativ helt klart :). Har köpt en gammal fjällrävensäck, ska se om säcken känns för sliten.

Annars har jag lite funderat på att sy en egen säck till ramen. Har köpt cordura (500 deniers, PU-coated) och den huvudsakliga delen av säckmaterialet väger under 500 gram :). Även om jag lägger på en del tjafs kommer jag förmodligen kunna hålla den under kilot. Säcken hos lk70 väger drygt 2 kg...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
H.Ivarsson Alternativ till liten ryggsäck ? Transportera 19
Skipper_ Alternativ till Kajka 75/85 Transportera 3
bredviken Alternativ till Bora 95 Transportera 11
gynner Alternativ till OPS - Outdoor Pack System Transportera 5
Raskesven Alternativ till Berghaus Vulcan? Transportera 6
Viktorsodd Byta Kajka 75L mot lättare alternativ Transportera 57
Glännman Ny ryggsäck 40-50 liter bara fem alternativ kvar :-D Transportera 19
Venito Deuter ACT Zero 50+15, gear of the year, något att införskaffa/alternativ? Transportera 4
sojajos Ryggsäck 50L, 3 alternativ, Arcteryx 50? Transportera 8
ala Berghaus Expedition, alternativ eller erfarenheter? Transportera 12
_Erik_ ytterligare alternativ Transportera 0
il C lätta alternativ. Transportera 1
jonteliner Sy kapell till pulka Transportera 8
jonw Posta/skicka vandringsväska (inkl utrustning) till Skottland? Transportera 7
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Scaramanga74 Regnskydd till äldre ramryggsäckar? Transportera 11
Scaramanga74 Extra väskor till höftbältet? Transportera 10
vandrafjäll Från Uppsala till Ritsem med Sj Transportera 7
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
rikard500 Damryggsäck till en kille? Transportera 7
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
maaacus Köpa topplock med midjebälte till Xenith 88 Transportera 3
avslutmedlemskap0904 Skaklar till pulka Transportera 9
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
spillevink Stockholm till Kindla Transportera 2
Glännman Vilket flygbolag till Katmandu, Nepal? Transportera 2
niklaz Bra ryggsäck till tvååring? Transportera 19
DoktorGlas Underhålla kapell till Segabadenpulka Transportera 6
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Newlin Till Nordkap Transportera 6
B.M.F Kompressionsremmar till Klättermusen Gungner?? Transportera 1
FarmerJoe Extern stretch ficka till ryggsäck Transportera 2
¤hej¤ Bra ryggsäck 35-40L till dam Transportera 11
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
jonkandonkan Extra fickor till ryggsäck Transportera 2
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
Gun-valld Haglöfd Rand 28 till helgturer/kort fjälltur? Transportera 0
asfaltsbarn Ryggsäck till ovan tjej Transportera 2
John Stark FJ Raven Gyro - Hur få till själva gyroeffekten Transportera 7
d95nis Takbox till Fjellpulken Transportera 3
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
mheland Bergans Trollhetta ryggsäck till halva pris Transportera 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...