Bra ryggsäck 35-40L till dam

Jag är på jakt efter en ryggsäck på ca 35-40L som ska användas till stugturer i svenska fjällen och Alperna, kortare turer på hemmaplan och allmän resa. Jag tänker mig att packa 6-10 kg i den.

Jag har nu en Everest (Stadiums egna) 40L och inser att snålheten nog bedrog visheten när jag köpte den. Den funkar, men är inte jättebekväm.

Jag önskar följande:
- Komfortabelt bärsystem med höft- och bröstrem.
- Gärna med nätrygg, för att slippa svettas så mycket på ryggen.
- Fickor på höftbältet, helst på båda sidor.
- Inte allt för tung. Min nuvarande påstår sig väga 1640g, ett par hekto mindre vore trevligt.
- Stretchfickor på sidorna för vatten, lösa saker etc. Gärna stretchficka fram också.
- Topplock
- Helst ska den vara så pass smidig att kunna dra ihop, så att man också kan ta den till kortare turer med bara några enstaka saker i.
- Hållbar. Jag vill gärna kunna ha den i tio år.

Jag är dam, ca 163 cm lång (kort!).

Tacksam för tips!
 
Låter som Mammut creon light 32 eller Osprey Exos 34 skulle stämma in på dina önskemål, i alla fall i teorin. I praktiken måste du prova! Väldens "bästa" säck är ingenting värd om den passar illa ihop med just din rygg och kroppshållning.

Bägge säckarna har "halvextern" ram, nätrygg och många funktionella utanpåfickor. Ospreysäcken finns i ett antal storlekar, Mammut har reglerbart bärremsfäste. Osprey med sitt "ultralight"-utseende kan framstå som den ömtåligareav de två, men jag har haft den i några år nu och tycker att den har klarat sig över förväntan fint. Jag har dock för säkerhets skull skyddstejpat de två nedre ramkrokarna, där de är inspända i tyget, för att utan att oroa mig kunna ställa säcken var som helst.
Det bästa med Ospreysäcken tycker jag är dess s-form, som gör att den ställer sig fint i lod över svanken och därmed går att bära helt på höftbältet (det betyder som sagt inte, att den passar din rygg lika perfekt).

Skulle jag köpa ryggsäck idag, skulle jag nog välja Mammutsäcken, som jag tyvärr "missade" den gången det begav sig. Jag fick prova den långt senare och tyckte att den hade en bättre (styvare) lastöverföring mellan ramen och höftbältet. Den verkade också trots allt lite mer robust. S-formen är lite mindre uttalad, men den passar ju olika till olika ryggar.

Den styvare lastöverföringen hos Mammutsäcken betyder inte så mycket med de måttliga laster du tänker bära, och jag är också helt nöjd med min Osprey när jag bär på de högst 8-10 kg jag behöver för ett par veckors "vanliga" vandring. Är det läge att lasta säcken med "skrot" för mer högalpina turer och vikten närmar sig 12-15 kg, börjar dock vekheten i höftbältesinfästningen märkas tydligt.

PS Mammut har en tjejversion av säcken, men låt dig inte styras av sådant - det är inte alls självklart vilket som passar bäst, så prova bägge. Jag som är bredaxlad kommer oftast inte överens med tjejmodeller.
 
Var en runda till stan och kollade in den enda friluftsbutiken. Tyvärr var ju inte urvalet det största. De hade en del Osprey och de kändes trevliga, även om det är svårt att uppskatta bärkomforten när ryggsäcken är packad med en kudde! Provade Aura (dam)/Atmos (herr) 35L och kände ingen större skillnad. Har dock ingen aning vilken rygglängd det var. Det jag inte gillar med dessa är att de inte har topplock. Det fanns även en Kestrel 38 som kändes ok.

Köpa på nätet är nog ett måste inser jag.
Efter lite googlingar har jag hittat några som verkar trevliga.
Osprey Talon 44 (som är 42 liter i min rygglängd)
Vaude Brenda 40L
Bergans Skarstind 40L

Mammuten och Osprey Exos som jag fick tips om ovan har jag inte heller uteslutit.

Efter lite mer funderingar så tror jag inte jag vill gå allt för mycket under 40L. Min 40L har räckt bra hittills, men då har jag ibland haft saker hängande utanpå (främst mina foppa). Det borde väl inte vara något problem att ibland ha 30L i 40-litaren om den har remmar att dra ihop med?

Hade först inte tänkt köpa en riktig lättviktare, men så länge bärkomforten är bra så varför inte en ryggsäck strax över kilot istället för 1,5 kg.

Någon med fler tips?
 
Mammut Creon Light har jag ingen erfarenhet av, men jag är otroligt nöjd med min Osprey Exos 46 som jag bland annat använt på dagsturer på Svalbard. Då hade jag lite förstärkningsplagg, en termos, lite mat och en systemkamera med ett par objektiv i den och det var ingenting som skramlade omkring när jag komprimerat den med remmarna.
 
Osprey Talon 44

Jag har en Osprey Talon 42, det är den ryggsäcken jag använder mest, den funkar till allt från dagsturer till 1 övernattning vintertid, 2 övernattningar sommartid. Den är helt underbar, rymmer mycket för en vikt på bara 1 kg och med bra bärkomfort runt 10-15 kg.
 
Kul att du är nöjd med din Osprey Talon. Den verkar väldigt trevlig och jag har läst många positiva omdömen om den på nätet.

Någon som har provat flera olika Osprey-ryggsäckar och vet om de skiljer sig mycket i utformning av bärsystem?
 
Black Diamond Epic

Jag har en Black Diamond Epic 45 som jag är mycket nöjd med. Jag var lite tveksam till det självreglerande bärsystemet när jag köpte den, men det visade sig vara riktigt bekvämt. Den har också en stabil ryggplatta med bra "luftgenomströmning".

Den finns i flera olika storlekar (S/M/L och borde således kunna passa även till kortare personer) och finns i både 45- och 35-liters-version. Den är dock ungefär lika tung som din nuvarande.
 
+1 på Osprey Talon 44. Jag har själv en Talon 33 för kortare utflykter, och det är en trevlig säck. Är du kring 168cm eller längre, välj storlek M/L.
Vill du ha en lite stadigare och större säck är ett tips Bergans Helium 55 som väger 1,1kg.
 
Någon som har provat flera olika Osprey-ryggsäckar och vet om de skiljer sig mycket i utformning av bärsystem?

Jag har följande säckar:

Exos 46
Atmos 35
Comet 28
Hornet 24 och
Verve 10

De är alla bra på sitt sätt, men används till olika saker och har därför helt olika bärsystem även om både Exos och Atmos kan användas till fjällvandring. Exos har utanpåliggande ram medan Atmos har inbyggd.

Kalla mig gärna Ospreyban...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
Soulseller ryggsäck typ 40l för lång person Transportera 1
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...