Sy ett tumgrepp i en foderjacka.

Jag har en jacka med primaloftfodring, som jag är nöjd med.
Däremot tror jag att den skulle bli ännu bättre med tumgrepp och har därför tänkt att sy till några själv.

Min tanke är att skära upp ett litet snitt precis ovanför ärmsluten och sedan sy dit ett vikt tygband.

Finns det något jag borde tänka på eller något skäl att inte göra det?

Eftersom du frågar, kan du genomföra? DIYS förutsätter lite hum och teknik, men den som inte prövar kan inte lära sig. Tumgrepp brukar sitta i muddar som är fästa funt om. Ärmfoder brukar röra sig beroende på hur ev axelinfästning är konstruerad. Många fodertyger är mycket flimsiga och inte lämpade för punktbelastningar. Men ser allt rejält o redigt ut prova, funkar det inte får du förändra konstruktionen eller klippa bort den.
Men beror din konstruktionslust på att du köpt en jacka med för korta ärmar från början så är det nog dax att tänka om.
go tur

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det är nog mest tygets styrka som är mest tveksamt. En annan tanke är att limma fast en tygbit som förstärkning när jag skall sy, kanske är det en bättre start?

Armarna är definitivt inte för korta, jag vill mest har tumgrepp för att ärmarna skall stanna kvar när man drar på ett plagg utanpå : )

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips