Sverigetrampet - 240 mil självsvält

Sommaren 2016 cyklar multisportaren Simon Gustavsson 240 mil från Treriksröset ner till Smygehuk utan mat eller annat energiintag. Färden kommer beräknat ta 14 dagar, från söndagen den 5 till 18 Juni.

Cyklingen har till syfte att uppmärksamma människokroppens otroliga fysiska förmåga. samt cykeln som ett alldeles utmärkt transportmedel.

Sverigetrampet har även till syfte att lyfta fram cykeln som ett miljövänligt, hälsosamt transportmedel, men även göra en insats för miljön där vi skapar en chans för både privatpersoner och företag att bidra till en bättre värld.

http://www.sverigetrampet.com/
 
Är det verkligen möjligt?

Att överleva några dar upp till en vecka utan någon mat är möjligt, men att cykla 17 mil om dagen låter helt omöjligt.

Inte just att man dör av svält men att kroppen har så lite energi att du gör en knasig bedömning och kraschar.
 
Det var det fånigaste jag hört.

"Äventyrare" idag gör fan allt för att få minsta lilla uppmärksamhet.

Vad blir nästa steg? Gå baklänges med foppa-tofflor upp för Kebnekaise med 7 tama getingar och endast äta jordnötter på vägen.
 
Undrar hur kroppen reagerar på 17 mil om dagen i två veckor utan tillförsel av energi?

Vi har ingen läkare på forumet som kan göra ett utlåtande?
 
Undrar hur kroppen reagerar på 17 mil om dagen i två veckor utan tillförsel av energi?

Vi har ingen läkare på forumet som kan göra ett utlåtande?

Min bedömning som sjuksköterska är att han kommer att kollapsa innan resan är färdig. (Om inte avsaknaden av mat ska ersättas med elektrolytmixer och snabba kolhydrater i form av läsk/saft. Då skulle det säkert vara genomförbart utan att äta fast föda.)

Inom tre dygn från att man slutat tillföra energi till kroppen kommer den att börja förbränna det fett och protein som finns i kroppen. Kroppen kommer att äta upp sig själv helt enkelt. I extrema fall har hungerstrejkande människor överlevt i ca 70 dagar på enbart vatten, men dessa har då inte transporterat sig 17 mil om dagen utan hållit sig ganska stillasittande.

När kroppen börjar äta upp sig själv kommer immunsystemet att försämras, man kommer att bli mer mottaglig för infektioner. Man kan drabbas av ödem, alltså vätskeansamlingar i kroppen. Kramper kommer att bli vanliga då bristen på salter blir mer uppenbar. Elektrolytbalansen kommer att rubbas på grund av avsaknaden av tillförsel av salter och mineraler, vilket kan leda till oregelbundna hjärtfrekvenser och hjärtstillestånd. Hjärtstillestånd är den vanligaste dödsorsaken vid svält orsakat av antingen rubbning i elektrolytbalansen eller allvarlig vävnadsnedbrytning.

Slutsatsen är att om det enda som ska konsumeras är rent vatten så kommer äventyret sluta med hjärtstillestånd eller i bästa fall en kollaps med en tur till akuten för uppvätskning och ersättning av de förlorad salterna som vederbörande svettats ut.
 
Som läkare är mina kunskaper i nutrition inte speciellt stora. Kroppen klarar detta men på lägre effekt än om man skulle tillföra mindre mängder kolhydrater som underlättar fettförbränningen.

Risker är t ex sämre omdöme på grund av lågt blodsocker och lägre kapacitet i motvind. Motivationen kanske tryter. Muskulaturen kommer att minska en hel del under tiden.

Risken för allvarliga tillstånd som hjärnskador är sannolikt relativt liten. Men jag tvivlar på att en etisk kommitté skulle godkänna detta som ett hållbart vetenskapligt försök om man ansökte om tillstånd om att genomföra det som en vetenskaplig studie.

Thure
 
3 regel

Det säjes visserligen att människan klarar sig ca 3 minuter utan syre, ca 3 dygn utan vatten och ca 3 veckor utan mat, men detta verkar vara en ganska dum idé.
Om det hela nu verkligen blir av så spår jag tyvärr total kollaps inom några dygn mot åtföljande risk för långvariga eller t o m kroniska hälsoproblem
 
Intressant - men hela idén känns även... onödig. Visst, om Simon är nyfiken på sin mentala och fysiska gräns, det respekterar jag. Men att plåga sig så för att: "..uppmärksamma människokroppens otroliga fysiska förmåga. samt cykeln som ett alldeles utmärkt transportmedel." låter lite som ett feltänk.

1) Människor vet redan om att våran kropp är otrolig
2) Människor vet redan om att cykeln är ett utmärkt transportmedel

Dessutom kommer ju allt snart bli bortglömt för alla utom Simon själv + hans närmaste. Om han kommer att klara det? Ja, om han vill. Kommer han lyckas med uppmärksamhetsgrejset? Ja, på så sätt att några få människor kommer att tänka det var som fan för att sen fortsätta leva sina liv utan att bry sig mera om saken.
 
Eller kroknar om den är övermäktig, här kan jag tyvärr mest se det senare.
För arbetet att cykla 170 km om dagern måste utföras utan vila mer än nattsömn. Regn, motvind kräver mycket mer än bara 170 km om dagen.
Utvärderingsbeskrivningen av genomförandet blir mycket intressant, det krävs ett tjockt pannben och massvis av vilja.
go tur
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...