Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag kollade lite till...
Jag kunde inte hitta någon punkt ovanför Kiruna som var längre ifrån väg än ca 45km.
OtillgänglighetsPunkten ligger ca 48km från någon väg.
jag vill korrigera koordinaterna till N67 23.199 E17 05.989 för OtillgänglighetsPunkten efter en ännu noggrannare mätning...
mvh
Roger
Tänkte följa upp diskussionen om denna märkliga otillgänglighetspunkt. Ovanstående koordinater fanns med i den artikel om punkten som finns i majnumret 2010 av tidningen Outside. Efter publiceringen korrigerade Roger (rogg) koordinaterna till följande (inlägg #41 i denna tråd):
N67 19.118
E17 09.919
(WGS 84; angivet i grader samt minuter med decimaler).
I inlägg #42 bifogade Per F en karta som visar läget för punkten. Den äldre angivelsen av punkten har i denna tråd angivits till att ligga i den lilla tarmformade sydöstra viken av sjön Rissájávrre (finns nätt och jämnt med på Pers karta).
Roger har gjort ett "forskningsarbete" som ser bra ut. Själv har jag inte möjlighet att göra något liknande. Men det är ju alltid bra med samstämmighet. Ska vi nu anse frågan avgjord att punkten ligger här på den senaste angivelsen? Någon som har forskat vidare och kan bekräfta eller korrigera?
Det är ju alltid trevligt att en punkt är just en punkt så vi inte jagar ett spöke i området
Sveriges otillgængligaste karterade plats ær nog Flæskpannkakan i Bodagrottan. Den har karterats av barn och låter sig således inte besøkas av normalvuxna individer av arten homospeleologus trots avsaknad av klaustrofobi.
Enligt teleoperatörerna Telia/Tele2/Comvik (som delar på antenner) så är det full 3D täckning på norra Öland. Men för dom som sätter upp antennerna har Norra Öland varit alltför otillgängligt för att sätta upp någon antenn.
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
5 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer