Sveriges högsta orösade fjäll - förslag?

åter till ämnet

Tills förra sommaren så var inte Gungar/Kunkar (1442) rösad. Toppen ligger bara ca 8 km V om Alesjaurestugorna. En riktigt bra utsiktstopp dessutom.

Jag kan tänka mig att dina 2 första toppar ligger bra till, liksom det relativt närbelägna Marko-massivet.
Daniel
 
Senast ändrad:
Ja det är ett problem, med digitaliserade kartor kan man låta datorn räkna ut "prominens-celler". Men det är just för att Kebnekaise är högst som man måste gå så långt och över så många hundratals presumtiva passpunkter.

Ja man kan göra det, men inte i en rak linje. ;)
En tankelek -> gå från Kebnekaise sydtopp till höjdkurva 365. Följ höjdkurva 365 söderut -> du kommer fram till passpunkten vid Ströms Vattudal. Höjdkurvan 365 omsluter därmed Kebnekaise. Höjdkurva 360 omsluter Kebnekaise och Snöhetta :)

Aha! Tankeleken var bra. Att det inte blir en rak linje är jag helt med på ;)

Men det bygger fortfarande på att du lyckas eliminera alla hundratals potentiella men felaktiga passpunkter?

Om jag nån gång står på passpunkten i Ströms Vattudal så ska min flickvän få veta att den punkten på ett svårgreppbart sätt är relevant för Kebnekaises storhet.
 
Tills förra sommaren så var inte Gungar/Kunkar (1442) rösad. Toppen ligger bara ca 8 km V om Alesjaurestugorna. En riktigt bra utsiktstopp dessutom.

Jag kan tänka mig att dina 2 första toppar ligger bra till, liksom det relativt närbelägna Marko-massivet.
Daniel

Jaså? Var det kanske till och med du som rösade den? Ja, Kunkar-massivet ser fint ut från Sielma/Repi-vagge.

Marko har några höjdangivelser inlagda, kanske är den högsta toppen rösad, men det finns ett stort antal kandidater till orösade toppar där.
 
2104 m

Hej!

Kebnekaises sydtopp är inte rösad. Så enkelt! ;)

För ett par somrar sedan gick jag från Tjäktjastugan till Alesjaurestugorna uppe på berget väster om Alisvaggi, och passerade alltså Gungar som omnämnts i tidigare inlägg. Fin utsikt, inte minst från Kartetjåkka rakt väster om Alesjaure. En av anledningarna till att jag gick där uppe var att jag ville uppleva ödsligheten och fantisera om att jag var den förste som varit där, och då är det ju trevligt om inte precis varenda liten knalle är rösad. Till slut blir rösningen som klotter, ett slags maniskt visitkort. Jag hoppas därför att denna tråd inte kommer uppmuntra till rösning av de sista orörda topparna.

häpp / Filip
 
Hej!

Kebnekaises sydtopp är inte rösad. Så enkelt! ;)

För ett par somrar sedan gick jag från Tjäktjastugan till Alesjaurestugorna uppe på berget väster om Alisvaggi, och passerade alltså Gungar som omnämnts i tidigare inlägg. Fin utsikt, inte minst från Kartetjåkka rakt väster om Alesjaure. En av anledningarna till att jag gick där uppe var att jag ville uppleva ödsligheten och fantisera om att jag var den förste som varit där, och då är det ju trevligt om inte precis varenda liten knalle är rösad. Till slut blir rösningen som klotter, ett slags maniskt visitkort. Jag hoppas därför att denna tråd inte kommer uppmuntra till rösning av de sista orörda topparna.

häpp / Filip
Ha ha ha! Denna tråd hade möjligen blivit väldigt kort om detta svaret kommit först!:)

God tur!
 
Hej!

Kebnekaises sydtopp är inte rösad. Så enkelt! ;)

För ett par somrar sedan gick jag från Tjäktjastugan till Alesjaurestugorna uppe på berget väster om Alisvaggi, och passerade alltså Gungar som omnämnts i tidigare inlägg. Fin utsikt, inte minst från Kartetjåkka rakt väster om Alesjaure. En av anledningarna till att jag gick där uppe var att jag ville uppleva ödsligheten och fantisera om att jag var den förste som varit där, och då är det ju trevligt om inte precis varenda liten knalle är rösad. Till slut blir rösningen som klotter, ett slags maniskt visitkort. Jag hoppas därför att denna tråd inte kommer uppmuntra till rösning av de sista orörda topparna.

häpp / Filip

Jo, det är ju en syn på saken, för min del stör rösen inte utom i tre fall:

1. Gigantiska topprösen, det är inte vackert när det är överdimensionerat.

2. Omotiverade rösen.
- Turistklichén - någon som lägger sten på ett röse, som står på en liten höjd eller block, mitt i dalen för att det är "en sån sak som man måste göra i fjällen" ;)
Skräckexempel: Vierramvare, sticker i ögonen med alla rösen. Nedskräpning!

För min del behöver man inte rösa de sista topparna, numera borde det räcka att ta en bild av sig på toppen och lägga ut på nätet (varför inte utsidan.se?) - en sorts digital rösning, och om man rösar gör man ett litet trevligt röse, inte högre än än sitt knä.

Det är omotiverade rösen, och omotiverade breda stigar som man förfasar sig över. En stig eller röse som är uppkommet som en minsta nödvändighet är estetiskt tilltalande..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.