Sveriges högsta bergvägg?

Vet någon vilken som är Sveriges högsta bergvägg? Undrar oxå om nån klättrat väggen på Singitjåkka mittemot Tuolpagorni/Vierranvarri?
 
Just Singitjåkka funderade jag mycket på under min senaste tur i området (förra veckan). Det ser seriöst ut från alla håll, måste vara rätt sällan besökt (till skillnad från fjället just norr därom!). I Tore Abrahams bok finns det säker en genomgång av klättringar.

Jag har ingen kandidat till högsta bergvägg, men det borde vara rimligt att begränsa sig till området från Kebnekaise upp till Kåtotjåkkå nånstans. Eller missar man något då? Följer tråden med spänning!

Nils
 
Antikvariat: "Detta är Kebnekaise" av Tore Abrahamsson

Den allra brantaste delen av Singitjåkka (östväggen) blev gjord 22 augusti 1947 av Bengt Bärnsten och Sten Brander. Är graderad något lättare än silhuettleden. Den är t.o.m gjord solo, av Torbjörn Berg i slutet av 60-talet.

Singitjåkka är enligt Tore Abrahamsson "lätt att bestiga över sydsluttningen, nordsluttningen eller östkammen". Östkammen kan möjligen vara en felskrivning för västkammen.
 
Jag skulle gissa pa Sarektjaka eller vad den heter. Pa 70 talet var bla Jack Berg dar och forsokte.

Jag har gjort Singitjåkka pa vintern det gar tva leder dar som jag kanner till. Anarki i Keb av Daniel Bidner mfl samt nagot projekt som Per Eflof Lidstrom paborja och som jag avsluta.

Borgahallan ar ca 450 meter men jag ar tveksam till klattring dar annat an pa vintern och da far ni rakna med att det ar EXPONERAT. Det ar extrremt svarsakrat dar. Jag har gjort den ca 4ggr pa vintern och jag rekomenderar den inte annat an om du ar en van mixklattrare och inte sa noga med sakra standplatser och bra mellansakringar.
 
Vad är en bergvägg?

Hur definierar man en bergvägg egentligen?? Hur brant skall det vara?? Bratar vi riktigt branta väggar så nämde ju "utomjording" Borgahällan. Den kan nog vara bland dom högre men är inte Tuolpagornis vägg ännu högre som sagt.
Det är väll kanske en omöjlighet att svara på detta. Det är svårt att definiera begreppet "vägg".
Men Touolpagorni och Skierfe skulle jag kunna tippa på borde ligga högt upp på listan när det gäller branta spektakulära väggar.
 
Kaskaspaktes nordvägg måste väl vara åtminstonde 600m iallafall, eller? Sen har vi ju Saitaris NÖ vägg som också ser ganska imponerande ut...
 
Östsidan på Singitjåkka

Jag och en kompis klättrade Singitjåkka östsida på vintern -06
Tror vi var först på den turen vintertid men jag är inte alls säker på det.
Ganska precis 1000 höjdmeter från insteg till utsteg..
Den innehöll det mesta. Mest brant snö men även 5 passager med is och en del på mycket svårsäkrad klippa.
En trevlig alpin tur, lång dag med lång retur.
/Tobbe N.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...