Sverige-Thailand på Cykel

Jag har börjat grunna på att göra en cykel tur från Sverige till Thailand och undra om det finns någon annan likasinnad som har tips eller ev vill haka på?

Gustav
 
Vilken väg?

Vilken väg har du tänkt att välja? Via Ryssland och Kina eller via mellersta östern och Indien?

Ett par bekanta till mig cyklade jorden runt och tog sig då via Slovenien, vidare genom Turkiet, Iran, Indien osv. till Thailand.

Dom flög över Pakistan eftersom dom kom fram dit i samband med 11 september. Vad jag förstår på deras berättelser var Iran en av höjdpunkterna då dom enligt egen utsago där fick möjlighet att göra sig av med en rad fördomar.

Lycka till med planerna.

/Joakim
 
Går även jag i "långcyklarplaner"

Tja !
Har planerat in sabbatsår till hösten då jag skall cykla en längre tur, hoppas på att vara borta cirka 10 månader .. Jag är idag helt såld på Afrika, och letar någon som vill följa med... Du kan väl höra av dig till mig på mail så kanske vi kan styra upp lite gemensamma planer.
ted-albertsson@home.se
 
Det som jag tror att jag är mest sugen på är att ta vägen via Turkiet, Iran, Pakistan, Indien, Bangladesh, Myanmar
 
Kör runt Myanmar

Både Burma och Nordkorea kandiderar till titeln världens värsta diktatur. I Burma utnyttjar militärjuntan hänsynslöst den egna befolkningen och håller sig med slavläger osv. Inget kul ställe m.a.o. Därtill tror jag inte regimen är så intresserad av att ha västerlänningar cyklandes genom landet. Jag vill minnas att turister bara tillåts besöka vissa områden.

Lycka till med planerna.

/Joakim
 
Vad gäller sträckan Sverige-Thailand så är väl stora delar av den sträckan ungefär samma som Kropp cyklade när han skulle till Nepal. Om du inte läst hans bok än så kan det vara intressant att läsa just den delen om cykelturen. Iran skulle verkligen vara kul att cykla igenom, du lär nog inte stöta på överdrivet många turister.
Sen hade jag bara en fundering om Burma. Hur lätt är det att ta sig in i landet? I o m militärregimen.

Vad gäller Afrika så vore det faktiskt mitt val med. Kontinenten är sanslöst fascinerande. Sen vet jag inte hur pass lätt det är att cykla igenom i o m att vägarna i vissa länder är minst sagt kassa. Är nog därför de flesta åker motorcykel istället. Vilket håll hade du tänkt cykla då. Genom västra, östra eller centrala Afrika.
Hade jag valt så hade jag startat i Egypten sen genom nordöstra Sudan, Eritrea, Etiopien, Kenya, Tanzania, Malawi, Mocambique och avsluta i Sydafrika. Vissa länder i Afrika är ju lite problematiska. Men det stora problemet är att det finns nationer som är svåra att både ta sig in och igenom på både väst- och östsidan. I centrala Afrika är Kongo det stora problemet att ta sig in i, men sen är det nog inte aktuellt att cykla genom regnskogen :)

Lycka till
Admir, som är fast i studier den kommande tiden och inte kan komma iväg på äventyr som tar längre tid än en-två månader. Men det skadar aldrig att dröma :)
/
 
På tal om Burma, så blev jag lite nyfiken och kikade runt lite. Lyckades bl a prata lite med en tjej som hade varit där för ca ett år sen. Det går tydligen att ta sig in i landet som turist, dock finns det vissa provinser du inte får besöka. Sen kan du röra dig relativt(!) fritt. Du kan tydligen cykla i de provinser där det är tillåtet med turister. Så det ska nog gå att cykla igenom Burma, om du läser på innan och planerar noga. Är nog inte så kul att få deras myndigheter efter sig p g a att man var i fel provins.

Sen finns självklart frågan hurvida man ska åka till länder som är styrda av hårda regimer som denna. Och du måste vara medveten om att mycket av dem pengar som du kommer att spendera i landet kommer att gå till militärjuntan. Men samdigit får du en chans att hjälpa lokalbefolkningen genom att handla av dem, välja lokala transporter när du väl är i städerna osv.
Det är egentligen inte väldigt annorlunda från någon annan diktatur. Alla är rätt jävliga, sen går det att prata om vem som är värre. Men ska man endast besöka demokratiska länder så blir det nog svårt att cykla någonstans.
/
 
Burma

Jag har själv gjort en snabb visit i Burma och det verkar vara ett spännande land, det stämmer som det har skrivits tidigare att det i vissa provinser är förbjudet att röra sig som västerläning och i stora delar av landet måsta man få tillstånd. Jag vet ännu inget om gränskorsningar och om det äns är öppna gränskorsningar på väst sidan????
Landet är ju iaf inte överfullt av turister och det gillar jag.
 
Re: Burma

Kiwi; sa:
Jag har själv gjort en snabb visit i Burma och det verkar vara ett spännande land, det stämmer som det har skrivits tidigare att det i vissa provinser är förbjudet att röra sig som västerläning och i stora delar av landet måsta man få tillstånd. Jag vet ännu inget om gränskorsningar och om det äns är öppna gränskorsningar på väst sidan????
Landet är ju iaf inte överfullt av turister och det gillar jag.

Typ, när jag var där för tio år sedan försökte vi ta oss in i landet men blev stoppade av militären. Officern var trevlig men jag förolämpade honom på grund av mitt förakt för regimen.

Efter denna händelse så träffade vi på en taxichaufför som körde ut oss till byar där folket (hela byn) hade blivit deporterade till andra ställen eller rent ut sagt försvunnit.

Jävla militärjunta.
 
Sverige-Kapstaden

Jag går i funderingar att sticka iväg i slutet av sommaren. Vägen jag funderar på är, från sverige till Normandie, vidare till Turkiet och därifrån ner till Egypten (som tydligen skall vara svår att passera med cykel. För att därefter ta mig söder ut till Kapstaden längs östra afrika.
 
Kiwi; sa:
Det som jag tror att jag är mest sugen på är att ta vägen via Turkiet, Iran, Pakistan, Indien, Bangladesh, Myanmar

Det är omöjligt att hoja genom Burma. För egen del skulle jag knappast vilja hoja de stora vägarna genom Persien eller Pakistan. Dag efter dag i öken, farlig trafik, inte en kvinna så långt ögat kan se.

Per
 
Cyklingen fran sverige till Iran ar inga som helst bekymmer ( om du tar vagen genom osteuropa-turk-iran )

Sodra Iran och sodra Pakistan kan det bli lite problem. vagarna ar mycket samre i paki jamfort med Iran. Langa avstand. Tuffa snubbar i omradet ocksa.annat "klimat" an i resten av bagge landerna. 3 langfardare blev kidnappade dar for ett ar sen... Jag tog buss den strackan och det ar inget jag angrar.

Har hort av en sv bosatt i Desh att overgangen till Burma borjar sagta oppna sig! vet dock inte mer exakt. Cykla inne i burma ar inga problem om du haller dig till de oppna omradena, dar motte jag iallafall 3 cyklister nar jag reste runt. Landovergang till Thailand verkar vara omojligt.

MVH LARS
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Velomobiltur runt södra Sverige. Långcykling 1
FelixFernebring Sverige - Indien, ren idioti? Långcykling 7
Erkabubben Sverige-Kapstaden, söker cykelkamrat Långcykling 0
Nikhi Gibraltar/Spanien- Sverige Långcykling 4
Erkabubben Cykelkamrat sökes Sverige-Istanbul sommaren 2015 Långcykling 0
antton Sverige-Rom Långcykling 13
tommiem Genom Sverige med en amerikan Långcykling 0
KristianMattiasson en tur i södra sverige Långcykling 2
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
joakjoha Söker cykelsällskap, Sverige/Norge i juli. Långcykling 0
hellstrom-c Kompanjon sökes för Sverige-cykling! Långcykling 15
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
Jackiie Cykla Sverige-Spanien-Italien inga problem? Långcykling 4
musse592 Cykla Sverige - Grekland på 5 tusen? Långcykling 30
stea runt sverige Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Cykelrutter i norra Sverige under vintern? Långcykling 16
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
aksello GPX filer för cykelleder i sverige Långcykling 7
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
The_Lost_Cyclist Långfärdscyklist försvunnen i Sverige! (Jesper Almgren) Långcykling 16
JA64 sverige-medelhavet(italien) Långcykling 0
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Erik Olsson Nybörjare genom Sverige! Långcykling 6
MajkyMan Ekonomi - Sverige till Kina Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
Vägslav Sverige rakt igenom Del cykelväskor, cykeldator Långcykling 15
Vägslav Sverige rakt igenom, Del Cykelutrustning Långcykling 21
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
RDu Sverige - Peking via -stans och mongoliet Långcykling 1
Vägslav Sverige rakt igenom Långcykling 33
Magnus H Bilder Sverige - Kina. Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
The_Lost_Cyclist Rigida Sputnik fälgar - återförsäljare i Sverige? Långcykling 2
Bulgakov Intresserad av Sydafrika-Sverige sommaren 2010? Långcykling 0
Wozzer Tips & sällskap - Norra Sverige Långcykling 5
victorborgvall Cykla Sverige - Spanien Långcykling 7
simonuno Rekord genom sverige? Långcykling 25
Magnus73 Nybörjarfrågor för Sverige/Finland Långcykling 1
hannessandahl Sverige-Schweiz och vidare? Långcykling 7
neets Hur kan man ta med sig cykel i Sverige och cykla längs Göta Kanal Långcykling 5
bergofil kul väginformation/Sverige Långcykling 1
gro kartor; sverige? Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Vad kostar eg. Shimano XT i sverige? Långcykling 3
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
hot_yoggi Cykla i Sverige i augusti?? Långcykling 10
Linnén Cykeltur genom Sverige! Långcykling 7
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.