Svensk Speed climb av Cassin Ridge!!!

@ Mezzner

Jag menar inte uppmarksamhet i main stream media utan pa stallen some tex har. Nagon lok knallar upp pa en topp med O2 och det ar hallabloo ROYAL. Well mer an 500 andra gjorde det samma vecka.

Cassin pa under 2 dagar ar det kanse 30 replag i varlden som gjort (jag gissar men jag rakan lite ibland de jag kanner och vad jag last om.
 
Risk management

Det anmärkningsvärda med den här klättringen är väl att Fransson genomförde den bara ett par dar efter åket på sydsidan som verkat vara en tur helt i hans smak. Han har ju gjort det till något av sitt signum att köra helt vansinnigt exponerade åk utan att ta nån större hänsyn till om dom är i särskilt bra förhållanden eller inte. Det gick ju bra den här gången men frågan är hur länge ett sånt här riskbeteende är hållbart, och vad blir nästa projekt? Att likt Marco Siffredi droppa in i Hornbein? Att Haglöfs fortsätter att sponsra honom efter olyckan förra året tyder på både girighet och dåligt omdöme. Två svenska "extremskidåkare" har redan dött och det borde väl sponsorer och media lärt sig något av. Kan bara hoppas att vi slipper hjältereportagen i Åka Skidor och Brant i höst.
 
Senast ändrad:
@ Mezzner

Jag menar inte uppmarksamhet i main stream media utan pa stallen some tex har. Nagon lok knallar upp pa en topp med O2 och det ar hallabloo ROYAL. Well mer an 500 andra gjorde det samma vecka.

Cassin pa under 2 dagar ar det kanse 30 replag i varlden som gjort (jag gissar men jag rakan lite ibland de jag kanner och vad jag last om.

Nja, jo - fast när det startas trådar med Everest i rubriken här på utsidan så blir de mainstream på så sätt att det som du redan konstaterat drar till sig debattörer som normalt inte diskuterar klättring.

Som du klokt konstaterat har du ju själv bidragit till det varje gång du startat en sån tråd, där du skriver saker som folk hänger upp sig på utifrån att du skriver på det sätt du gör. Och jag vet att du vet vad jag menar... :) Och då är det ju faktiskt lite så att tråden inbjuder till diskussioner om allt annat än klättertekniska spetsfundigheter.

Utsidan är ju faktiskt oerhört brett, för alla möjliga intressen, och för alla nivåer av utövare - själv är jag ju värsta fettoklättraren men skriver halvt ihjäl mig på trådar om kilar, teknikaliteter och etik...

Jag har inte heller grattat Cassinparet ännu här, men jag känner dem ju inte har i det här fallet dessutom dålig koll på prestationen i dess sammanhang...
 
Britter slog speedrekordet...

Nja, jo - fast när det startas trådar med Everest i rubriken här på utsidan så blir de mainstream på så sätt att det som du redan konstaterat drar till sig debattörer som normalt inte diskuterar klättring.

Som du klokt konstaterat har du ju själv bidragit till det varje gång du startat en sån tråd, där du skriver saker som folk hänger upp sig på utifrån att du skriver på det sätt du gör. Och jag vet att du vet vad jag menar... :) Och då är det ju faktiskt lite så att tråden inbjuder till diskussioner om allt annat än klättertekniska spetsfundigheter.

Utsidan är ju faktiskt oerhört brett, för alla möjliga intressen, och för alla nivåer av utövare - själv är jag ju värsta fettoklättraren men skriver halvt ihjäl mig på trådar om kilar, teknikaliteter och etik...

Jag har inte heller grattat Cassinparet ännu här, men jag känner dem ju inte har i det här fallet dessutom dålig koll på prestationen i dess sammanhang...


Har precis haft kontakt med Magnus via mejl...Tydligen så var det inte dom som slog speedrekordet utan några brittiska klätterkompisar...Men dom tangerade nästan rekordet skrev han...Men han verkade förstås jättenöjd.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.